February 17, 2006



تلاش آمريکا برای ترک اعتیاد به نفت




آمریکا طرح های ابتکاری زیادی برای حفاظت از محیط زیست دارد
به رغم مصرف بالای انرژی در آمریکا، طرح های ابتکاری زیادی در این کشور برای حفاظت از محیط زیست در حال اجراست.
در آمریکا، تغییرات آب و هوایی و حفاظت از منابع انرژی در راس برنامه کاری شرکت های بزرگ، فرمانداران و شهرداران و حتی مسیحیان اوانجلیست، وفادارترین طرفداران جورج بوش، قرار دارد.
به نوشته مجله آمریکایی بیزنس ویک، علاوه بر گروه های طرفدار محیط زیست، کاستن از تولید دی اکسید کربن به فعالیت های تجاری و سیاست خارجی آمریکا کشیده شده است.
به عنوان مثال، جنرال الکتریک که بزرگترین گروه صنعتی این کشور است، برنامه ای را برای مقابله با افزايش دمای زمین تدارک دیده است.
شرکت های شناخته شده ای همچون دوپانت، استارباکس و آلکوئآ (بزرگترین تولید کننده آلومینیوم در جهان) نیز برنامه هایی برای کاهش مصرف انرژی تدارک دیده اند.
در این حال، عملکرد ایالت های آمریکا در این باره از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بیست ایالت آمریکا قوانینی درباره اختصاص بخشی از تولید برق به منابع انرژی تجدیدپذیر دارند.
تصویر تازه
تگزاس یکی از این ایالت ها است. غرب این ایالت از 1925 محل تولید نفت بوده است. در این حال، منابع نفت در تگزاس رو به کاهش است.
با وجود این تگزاس مصمم است جایگاه خود بعنوان مرکز عمده تولید انرژی را حفظ کند.
بیست ایالت آمریکا قوانینی برای اختصاص بخشی از تولید برق به منابع انرژی تجدیدپذیر دارند
شهر کوچک مک کامی در این ایالت در اوج تولید نفت از موقعیت خوبی برخوردار بود. ولی با کاهش نفت استخراج شده از چاه های این کشور، این موقعیت به خطر افتاد. به گفته شهردار مک کامی، این شهر نیمی از جمعیت خود را در آن سال ها از دست داد.
اما نیروی باد، این شهر را از ورشکستگی نجات داد. امروز در میان منظره سکوهای حفاری و چاه های نفت، توربین های بادی نیز به چشم می خورند.
در حال حاضر 800 توربین بادی در شهر مک کامی وجود دارد و تعداد آنها رو به افزایش است. این شهر خود را مرکز انرژی تگزاس می داند.
برق بادی
انرژی باد در ایالت های کانزاس، داکوتای شمالی و تگزاس می تواند برق مورد نیاز تمام آمریکا را تامین کند

وزارت انرژی آمریکا
رندی ساول از کارکنان بومی یکی از شرکت های تولیدکننده برق بادی، پیش از این به دامداری مشغول بوده است. به گفته او برق بادی علاوه بر پاک و تجدیدپذیر بودن، به اقتصاد دامداری منطقه نیز کمک کرده است.
براین اساس، دامداران با دادن اجاره به استفاده از مراتع خود برای نصب توربین های بادی، همچنان به چراندن دام هایشان ادامه می دهند.
به گفته آقای ساول بهره برداری از حرارت خارج شده از دهانه چاه های متروک نفت، فرصت جدیدی را برای بهره برداری از انرژی حرارتی زمین در کنار انرژیهای خورشیدی و بادی به وجود آورده است.
در آمریکا به نیروی باد بیشتراز سایرمنابع انرژی تجدیدپذیر، توجه می شود. به گفته وزارت انرژی آمریکا، سه ایالت کانزاس، داکوتای شمالی و تگزاس توانایی تولید برق مورد نیاز تمام این کشور را دارند.
در همين حال، یکی از مسئولان تولید برق بادی در تگزاس می گوید در روند گسترش به کارگیری انرژی های تجدید پذیر، منفعت اقتصادی انگیزه مهم تری از حفاظت از محیط زیست است
.

No comments: