February 25, 2006



'موافقت دادستان تهران با قطع درختان جنگل لويزان'

اداره کل منابع طبيعی استان تهران تعداد درختان قطع شده جنگل لويزان را حدود هفت هزار اصله اعلام کرده که اين گفته تکذيب شهردار تهران را به دنبال داشته است
شهردار تهران از موافقت دادستان اين شهر با ادامه قطع درختان جنگل لويزان در شمال شرق پايتخت ايران خبر داده است.
قطع اين درختان به منظور احداث بزرگراهی به نام شهيد زين الدين در شمال شرق تهران باعث اختلاف ميان شهرداری از يک سو و شورای شهر و ادارات منابع طبيعی و حفاظت محيط زيست از سوی ديگر شده بود و برخی فعالان محيط زيست نيز نسبت به آن ابراز نگرانی کرده بودند.
در پی کشيده شدن اين اختلاف به مراجع قضائی، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در حاشيه افتتاح ايستگاه آتش ‌نشانی در گورستان بهشت زهرا در جنوب تهران به خبرنگاران گفته که دادستان تهران با تکميل طرح احداث بزرگراه موسوم به شهيد زين ‌الدين در شمال شرق اين شهر اعلام موافقت کرده و اين به معنی موافقت او با قطع درختان جنگل لويزان به منظور احداث اين بزرگراه است.
به گفته آقای قاليباف، تاکنون دو هزار و ۴۳۰ اصله درخت در جنگل لويزان قطع شده و برای اتمام طرح احداث بزرگراه شهيد زين الدين، دو هزار اصله درخت ديگر نيز بايد قطع ‌شود.
وی همچنين گفته که قطع اين درختان با اجازه کميسيون ماده ۷ صورت گرفته که نمايندگان اداره منابع طبيعی و سازمان حفاظت محيط زيست نيز در آن حضور دارند و اعضای کميسيون قبل از قطع درختان بازديدها و بررسيهای لازم را انجام داده بودند
رئيس شورای شهر تهران پيشتر گفته بود که قطع درختان بدون مجوز اين کميسيون صورت گرفته است و آقای قاليباف ضمن تکذيب اين گفته خاطرنشان ساخته که مجوز کتبی کميسيون به دليل طی سيستم اداری و نامه نگاری پس از قطع درختان ثبت شده است.
همچنين اداره کل منابع طبيعی استان تهران تعداد درختان قطع شده را حدود هفت هزار اصله اعلام کرده که اين گفته نيز تکذيب شهردار تهران را به دنبال داشته است.
آقای قاليباف گفته: "مباحثی که هم اکنون درباره قطع درختان پارک جنگلی لويزان مطرح است بيشتر به بحث سياسی شبيه است تا کار کارشناسی".
محمدباقر قاليباف در انتخابات رياست جمهوری اخير ايران رقيب محمود احمدی نژاد رئيس جمهور کنونی و شهردار وقت تهران بود.
اغلب اعضای شورای شهر تهران را گروه سياسی ائتلاف آبادگران تشکيل می دهند که حاميان اصلی محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری بودند و از هنگامی که محمدباقر قاليباف به شهرداری تهران انتخاب شده، مواردی از اختلاف ميان او و شماری از اعضای شورای شهر، از جمله رئيس آن، مهدی چمران گزارش شده است.
آقای قاليباف در واکنش به اعتراضهايی که در مورد قطع درختان جنگل لويزان ابراز شده به طرحهای شهرداران پيشين تهران اشاره کرده که طی آنها درختان اين شهر قطع شده اند بی آنکه آنانی که اکنون به وی معترضند، دست به اعتراض بزنند.
او به خبرنگاران گفته است: "مگر محيط زيست در بزرگراه يادگار امام برای احداث ساختمانهای اداری که از وسط جنگل پرديسان عبور کرده واکنشی نشان داده و آن موقع حرفی زده است؟ اگر درخت مهم است محيط زيست با چه مجوزی در پارک پرديسان ساختمانهای اداری احداث می‌ کند؟ اگر خواستيد خطاهای محيط زيست را می ‌گويم ولی بمصلحت نيست".
وی افزوده است: "زمان اتصال بزرگراه شهيد همت به غرب تهران، تعداد زيادی درخت چند صد ساله توت قطع شد که البته چاره‌ ای جز عبور و قطع درختان نبود، آن موقع معترضان کجا بودند؟
"

No comments: