February 18, 2006



درخواست رايس از دولتهای عرب برای منزوی کردن ايران

رايس می گويد ايران توان اين را که از پس انزوا بربيايد ندارد
کاندوليزا رايس وزيرخارجه آمريکا در آستانه سفر به کشورهای عربی خاورميانه نشستی با خبرنگاران رسانه های عربی داشته و طی آن از دولتهای عرب خواسته است ايران را در انزوا قرار دهند.
خانم رايس قرار است هفته آينده به کشورهای مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی سفر کند تا بکوشد آنان را در موضعگيری عليه برنامه هسته ای ايران با آمريکا متحد سازد.
او در آستانه سفر به خبرنگاران رسانه های عربی گفته است: "اميدوارم دولتهايی [عربی] که نگران [برنامه اتمی ايران] هستند خودشان را برای اين آماده کنند که به ايرانيها بگويند: 'اگر اين راه را ادامه دهيد شما را در انزوا قرار خواهيم داد' بايد به ايرانيها فهماند که در انزوای کامل قرار خواهند گرفت".
به گفته کاندوليزا رايس، ايران توان اين را که از پس انزوا بربيايد ندارد.
خانم رايس همچنين گفت: "جای هيچ شکی نطست که سوريه، ايران و حزب الله مشکلات آينده لبنان و خاورميانه اند".
دولت آمريکا اعتقاد دارد که ايران با سياستهای خود در قبال عراق ، لبنان و فلسطين و حمايت از گروههای مسلح اسلامگرا در اين سرزمينها منطقه خاورميانه را با خطر مواجه ساخته و خانم رايس اميدوار است اين اعتقاد را به دولتهای عرب بقبولاند و آنها را در اعمال فشار بر ايران با آمريکا همراه سازد.
يک روز پيش از نشست خانم رايس با خبرنگاران عرب، شيخ سيف بن زايد آل نهيان وزير کشور امارات متحده عربی در گفتگويی با خبرگزاری فرانسه نسبت به وجود رآکتورهای هسته ای ايران در نزديکی خاک کشور خود ابراز نگرانی کرده و گفته بود خطر نشت مواد راديواکتيو از نيروگاه بوشهر در ساحل خليج فارس غيرقابل پيش بينی است و در صورت چنين رخدادی هيچ راه عملی برای مصونيت از عواقب آن وجود ندارد.
البته او صريحاً نگفت که نگران هر نوع فعاليت رآکتورهای هسته ای ايران است يا همچنان خواهان دوری گزيدن ايران از فعاليت نظامی هسته ای است اما در حالی از فعاليت اتمی ايران ابراز نگرانی می کند که کشورش هفته آينده ميزبان کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکاست.
تاکنون بيشتر دولتهای خاورميانه از جمله امارات متحده عربی و پنج کشور ديگر عضو شورای همکاری خليج فارس بر خاورميانه عاری از سلاحهای هسته ای تأکيد داشته و در عين اينکه به اسرائيل به عنوان قدرتی هسته ای اشاره کرده اند که بايد گامی در جهت خلع سلاح آن بر داشته شود، از ايران نيز خواسته اند به اهداف غيرنظامی برنامه هسته ای اش پايبند بماند.
دو ماه پيش در نشست سران شش کشور عرب حاشيه خليج فارس در ابوظبی، عبدالرحمن عطيه دبيرکل شورای همکاری خليج فارس نيز به نگرانی از عواقب زيست محيطی برنامه هسته ای ايران اشاره کرده و گفته بود که فاصله رآکتورهای اتمی ايران در بوشهر با سواحل شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس کمتر از فاصله آنها با تهران است و اين مسئله باعث نگرانی عربهاست.
ولی در بيانيه پايانی اين اجلاس توافقی بر گنجاندن ماده ای مبنی بر نگرانی در زمينه عواقب زيست محيطی برنامه هسته ای ايران حاصل نشد.
بايد ديد که بعد از چرخش مواضع اخير روسيه و چين که به نوعی به اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريکا نزديکتر شده اند، آيا خانم رايس می تواند کشورهای منطقه را نيز در فشار بر برنامه هسته ای ايران با آمريکا همراه کند؟

No comments: