February 4, 2006







جان بولتون، نماينده آمريكا در سازمان ملل اعلام كرد كشورش براي بيش از سه سال است كه به دنبال ارجاع ايران به شوراي امينت بوده و تلاش براي اين ارجاع در واقع نظر آمريكا بوده است.

جان بولتون، نماينده دايم آمريكا در سازمان ملل كه اكنون رياست دوره‌اي شوراي امنيت را براي ماه فوريه بر عهده دارد، امروز گفت: قصد ندارم تا زماني كه آزانس بين المللي انرزي اتمي كاري را كه در حال انجام آن است تمام نكرده، در مورد آن حرف بزنم.

وي همچنين در تلاش براي تسليحاتي جلوه دادن برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران افزود: تنها مي‌گويم كه اين نظر آمريكا بود كه برنامه مخفي تسليحات هسته‌اي ايران بايد به شوراي امنيت سپرده شود. ما سه سال است كه چنين نظري داريم.

سه كشور اروپايي روز گذشته قطعنامه‌اي را با حمايت آمريكا به شوراي حكام آزانس بين المللي انرزي اتمي ارائه كردند كه خواستار گزارش پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت شده است.

اما در همين حال اين قطعنامه با مخالفت كشورهاي عضو جنبش غير متعهدها و نيز كشورهاي مستقل ديگري مانند ونزوئلا و سوريه مواجه شده است. رئيس مجلس كشورمان ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت را سبب بي‌اعتباري نهادهاي حقوقي و بين‌المللي دانست و برنامه هسته‌اي را آرمان ملي ملت ايران خواند و گفت:‌برنامه هسته‌اي چنين نيست كه يك گروه يا جناح به آن معتقد باشد.

احمدي‌نزاد رئيس‌جمهوري كشورمان در جمع مردم شهرستان بوشهر با اشاره به مخالفت‌هاي كشورها در خصوص فعاليت‌ هسته‌اي ايران گفت:ما انرزي هسته‌اي را حق ملت خود مي‌دانيم و به عنوان خادم ملت تاكيد مي‌كنم تا تحقق كامل اين حق بر سر اصول خود خواهيم ايستاد.

212 تن از نمايندگان مجلس با صدور بيانيه‌اي درباره تحولات اخير پرونده هسته‌اي ايران بر داشتن انرزي هسته‌اي تاكيد كرده و اعلام كردند با هيچ بهايي حاضر به جايگزيني اين حق نيستند. در اين بيانيه كه توسط حسين نجابت عضو هيئت رئيسه مجلس قرائت شد آمده است: حقوق ملت‌ها براساس موازين بين‌المللي در همه زمينه‌ها يكي از مهمترين هنجارهاي جامعه امروز جهاني است كه به دور از فشارها و تهديدهاي قدرتهاي بزرگ مورد احترام قرار خواهد گرفت
.

No comments: