February 18, 2006



سن بازنشستگی 'به 85 سالگی افزايش خواهد يافت'




دکتر تولجاپورکار پيش بينی می کند طول عمر مردم ظرف دو دهه آينده به شدت افزايش يابد
يک زيست شناس برجسته می گويد با توجه به افزايش ميانگين طول عمر مردم، سن بازنشستگی بايد تا سال 2050 به 85 سالگی افزايش داده شود.
پروفسور شريپاد تولجاپورکار از دانشگاه استانفورد کاليفرنيا در کنفرانس علمی انجمن آمريکايی پيشبرد علوم در شهر سن لوئيس سخن می گفت.
وی می گويد که پيشرفت های پزشکی و مقابله با فرآيند پيری طی دو دهه آينده به افزايش چشمگير طول عمر منجر خواهد شد.
اما وی اخطار می دهد که افزايش متوسط طول عمر با چالش های عمده ای نيز همراه خواهد بود. به گفته وی موسسات و نهادهای فعلی پاسخگوی نيازهای چنين زندگی های درازی نخواهند بود.
اين محقق رابطه ميان جريان های تاريخی روند پيری، رشد جمعيت و فعاليت اقتصادی را بررسی کرده است.
براين اساس، او سناريويی را عرضه کرد که در آن فناوری های ضدپيری بين سال های 2010 تا 2030 هر ساله متوسط طول عمر را يک سال افزايش خواهد داد.
وی سپس اين سناريو را در مورد چهار کشور آمريکا، چين، سوئد و هند به کار بست و دريافت که پيشبينی های او در مورد افزايش طول عمر تاثيرات عميقی بر اقتصاد، راه و رسم زندگی و بافت جمعيتی به جا خواهد گذاشت.
وی توضيح داد شايد ممکن باشد که يک شخص برای مثال بتواند دو وام 30 ساله خانه را پرداخت کند يا قسط های 50 يا 75 ساله به وجود آيد.
براساس سناريوی دکتر تولجاپورکار اگر سن متوسط بازنشستگی در آمريکا همان 65 سالگی باقی بماند، با توجه به افزايش طول عمر هزينه تامين اجتماعی و مراقبت های پزشکی در اين کشور تقريبا دو برابر خواهد شد.
اما بالا بردن سن بازنشستگی به 85 سالگی هزينه ها را به اندازه ميزان فعلی پايين خواهد آورد.
با اين حال اين جريان ها باعث پيدايش مجموعه ای دائمی از کشورهای محروم خواهد شد که هرگز از فرصت های برابر با جهان صنعتی برای بالا بردن متوسط طول عمر برخوردار نخواهند بود.
دکتر تولجاپورکار برای صحه گذاشتن بر اين مساله گفت: "ما حتی قادر نيستيم داروهای ضد ويروس ايدز را به برخی کشورها برسانيم
."

No comments: