December 7, 2005


مسافران مرگ وصیتنامه نوشته بودند
گروه خبر - دیروز خبرنگاران یکبار دیگر عزا دار شدند . پروازی می خواست جمعی خبرنگار و عکاس را راهی بندر عباس کند همه را به آن دنیا فرستاد. دیروز همه خبرگزاری ها تحت الشعاع این موضوع بود. اما در سوی دیگر وبلاگ ها نیز همچون همیشه زوایای دیگری را پوشش دادند.در این فرصت نگاهی خواهیم داشت به یادداشت های برخی وبلاگ ها در این مورد.محمد جواد روح روزنامه نگاری که وبلاگ نویس هم هست در این باره خبر تاسف برانگیزی را منتشر کرده است. وی نوشته است:"الان خبري شنيدم كه بسيار بأسف بارتر از اصل حادثه است. «عليرضا برادران» از عكاسان خوب خبرگزاري فارس كه در جريان حادثه كشته شد، حدود ساعت 11و 30 دقيقه (يعني قبل از پرواز) در تماسي با همكارانس در خبرگزاري مي گويد: « هواپيماي ما نقص فني دارد؛ بطوريكه خلبان حاضر نيست سوار شود. به همين خاطر به دستور مسؤولان، منتظر هستيم خلبان شيفت بعد بيايد و پرواز كنيم؛ مي گويند دل و جرأت او بيشتر است.»برادران حتي گفته كه ما داريم وصيتنامه مي نويسيم؛ حال من مانده ام كه چرا حاضر شده اند سوار هواپيما شوند. شايد به همين خاطر است كه ارتش اطلاع كادر پرواز از نقص فني را تكذيب مي كند."
بابک غفوری آذر از وبلاگ نویسان هم نوشته که قرار بود همراه مسافران باشد: " ظاهرا اتفاق عجیب دیگری را از سر گذرانده ام. به عنوان عضوی از گروه روابط عمومی نیروی زمینی جهت پوشش خبری مانور آبی - خاکی مشترک نیروهای مسلح امروز صبح باید با یک هواپیمای C130 عازم بندرعباس و از آنجا چابهار می شدم. مجموع اتفاقاتی در آخرین ساعت ها نام مرا از جمع مسافران خارج کرد.امروز صبح هواپیما به خانه ای مسکونی در مجاورت فرودگاه برخورد کرد. تکمیل: همین طور خبرهای محتلف از تائید کشته شدن دوستانی می آید که تا دیروز صبح در اتاق خبر نیروی زمینی با همدیگر زندگی می کردیم. اما بیش از همه دادغدار ۳ دوستی هستم که با هم از دوره آموزشی به پادگان ستاد فرماندهی نیوی زمینی آمده بودیم.:
فواد خاکنزاد هم در این باره می نویسد: "امروز خانه ی مان غم و غصه بود . به خاطر همین نه حال داشتم تلویزیون ببینم نه رادیو فردا گوش کنم . می آیم این ها را بنویسم که مرجان می گوید یک هواپیما سقوط کرده پر از خبرنگار . لینک خبر را باز می کنم . وای بر من ! علیرضا برادران نازنین هم در هواپیما بوده . وای ! صد هزار مرتبه وای !۵ سال پیش در نمایشنامه ی پارودی رومئو و ژولیت ( رو + لت ) دیالوگی داشتم به این مضمون : اگه بخت ما بخت بود قدمون اندازه ی درخت بود .همین !"
وبلاگ کندو هم نوشته : "اين چندمين سانحه هوايی است که اتفاق ميافته؟ حسابش ديگه در رفته...معمولا يکی دو تا رو ميشه گذاشت به حساب اتفاق...بعدش ديگه اتفاقی نيست. اين وسط جون آدم هايی است که از بين ميره سر هيچ و پوچ...و سر حماقت و خريت، سر عدم مديريت صحيح و سر آرمانگرايی کور عده اي که فکر ميکنن با دشمنی با زمين و زمان دارن راه بهشت رو برای بقيه باز ميکنن.وقتی سال هفتاد و يک هواپيما سپاه خورد به هواپيما مسافربری تهران مشهد، و صد ها نفر مردن، گفتن اينا شهيد شدن...اشتباه خلبان بود! وقتی هواپيما مسافربری خورد به کوه های کرکس و باز هم کلی کشته شدن...اشتباه خلبان!!! وقتی هواپيما ی سپاه نزديک کرمان يا زاهدان خورد زمين...اشتباه خلبان...وقتی هواپيمای وزير راه سقوط کرد...اشتباه خلبان!!! شعورتون نميرسه اين خلباناتونو بفرستين يک جای درست آموزش ببينن، که اين همه اشتباه نکنن؟؟"
اشکان خواجه نوری خیلی کوتاه نوشته : "غروب سه شنبه خاکستری بود،همه انگار نوک کوه رفته بودن• از آسمان خاکستری مان بنالیم یا از زمین سیاه مان؟"
آسیه امینی هم نوشته : "حتما صد واندی آدم باید می مردند تا ارتش جمهوری اسلامی بداند هواپیماهایی را که برای انتقال خبرنگاران به مناطق مختلف اختصاص می دهد، هواپیماهایی هستند که اگر یک بار با آن بپری، ترجیح می دهی همان یک بار بمیری تا این که این تجربه را بار دیگر تکرار کنی! سالهاست که خبرنگاران در بدترین شرایط خبری و حتا انسانی برای تهیه خبر مجبور به پذیرفتن شرایطی هستند که برای آنها در نظر گرفته می شود.فقط کافی است که برای تهیه خبر از یک مراسم رسمی - بویژه اگر یکی از مدیران عالی رتبه در آن شرکت داشته باشد- همراه شوی! آن وقت می فهمی که چه می گویم.با پوزش از همه همکارانم در رسانه های مختلف، باید بگویم برخورد روابط عمومی های ارگانهای رسمی با خبرنگاران برخوردی همچون گوسفند است. وانتهایی که خبرنگاران به آنها آویزانند و معمولا برای اینکه از قافله عقب نمانند مجبورند محجوبانه این وضعیت را تحمل کنند، هواپیماهای فوکری که مثل مینی بوس پرنده معمولا برای سفرهای رسمی برخی مسوولان خبرنگاران را انتقال می دهد و ..... همه نشان از این دارند که آنچه اصولا اهمیتی ندارد گویا حفظ جان این همه آدمی است ( حالا حفظ حرمت انسانی و شان کاریشان بماند) که اگر نباشند این همه خبر و گزارش و تصویر از حضرات چگونه باید تهیه شود؟!مدتهاست که برخی از دوستان و همکارانم بصراحت از سوار شدن به هواپیماهای ارتش پرهیز می کنند و آن را نا امن می دانند اما گویا آنچه اهمیت ندارد اینجا، جان مردم است!پیوست: با حسن و عباس تماس گرفته ام خبرنگاران همشهری، ایسنا، ایرنا و .... امان امان!"
وبلاگ کسوف هم این نوشته را منتشزر کرده است : "همین دیروز بود... با ساسان توکلی توی کوچه پس کوچه های محله خیام تهران عکس و فیلم میگرفتیم... یه هواپیما تقریبا از بالای سرمون رد شد... ساسان گفت اگر خدای نکرده یه هواپیما بیفته دوست داری تو اونجا عکس بگیری؟گفتم آره! نه! نمیدونم... شانس که نداریم... اگر قرار باشه بیفته روی سر ما می افته...24 ساعت طول نکشید... ساسان زنگ زد... گفت یادته دیروز چی گفتم ؟ ساسان خیلی چیزا گفتی! میگه یه هواپیما افتاده... نظامی بوده.. سه راه آذری...گفتم خوبه اونجا نبودیم!آنلاین میشم... محمد خیرخواه رو خطِ ... اعصاب نداره و تحویل نمیگیره... میگه همه توش عکاس خبرنگار بودن... فارس، ایسنا و ...همه دنبال اسم هستن ؟ کی بود ؟ کی نبود؟یکی زنگ میزنه میگه فلانی گفته ممد خیرخواه مرده! کلی گریه کردم! میگم ممد خیرخواه نبوده! باهاش صحبت کردم... یکی دیگه بوده!حالا میشه اسامی رو دید... کسایی که میشناسیشون... یادت میاد جاهایی که تنه میزدی بهشون!کسایی هم که نمیشناسی...یکی میگه تقصیر آمریکاست که نمیگذاره ایران هواپیمای خوب بخره!میگم ایران میتونه اورانیوم غنی کنه... اما نمیتونه هواپیمای خوب بخره..فکر میکنم ایران که رئیس جمهورش هاله نور داره... مردمش هم که سالها پیش تونستن نور رو منفجر کنن؟!! چرا باید زندگیشون به گوز بند باشه؟بوی کثافت میزند... حاج آقا! راکتورتون پنچر نیست؟سرم درد میکنه... دود...دود دود..متخصص امور فلان تو رادیو میگه تقصیر مردمِ که با ماشین های شخصی میان تو خیابون...تو رادیو نمیشه کامنت گذاشت که عوضی بی پدر مادر! الاغ ! تهران به این گنده گی یک عدد تاکسی نداره! اگر توی پدر سوخته سوار تاکسی شدی (تاکسی ماشین مخصوصی است.. فرق میکنه با پیکان صورتی!) به من هم بگو سوار شم... 2 تا خط متروی زپرتی داره تهران... که وسط تونل از حال میره! ملت مجبورن تونل رو پیاده گز کنن... اتوبوس هاتون هم قربونش برم...پیکان هم که 18 لیتر در 100 کیلومتر + مقدار زیادی روغن میسوزونه تقصیر ملته! آره خوب تقصیر ملتِ...وقتی اونایی که شتر و الاغ سوار بودن سوار بنز میشن باید ملت ما هنوز سوار پیکان قراضه بشه... دوود بخوره و بمیره...".
شهرام شریف هم زیبا نوشته است: " صدای آمبولانس ها در تمام تهران شنیده می شود در حالی که چند ساعت از سقوط هواپیمای نظامی مسافربری در تهران می گذرد هنوز هیچ تصویری از این حادثه در تلویزیون تهران پخش نشده و صرفا چند مصاحبه بدون اطلاعات خاصی را پخش کرده اند. رییس آتش نشانی چند دقیقه قبل به شبکه خبر گفت که خوشبختانه هنوز کشته ای ندیده ایم چند دقیقه بعد رییس پلیس 110 گفت متاسفانه هواپیما به یک مجتمع مسکونی برخورد کرده و از آنها به یک پست فشارقوی گاز برخورد کرده و تعداد زیادی از مسافران و ساکنان محل برخورد کشته شده اند. الودگی هو ا قابل تحمله اما این اطلاع رسانی تلویزیون که انحصار اخبار تصویری را در اختیار خودش دارد قابل تحمل نیست. - ظاهرا این هواپیما از بندرعباس برمی گشته خبرگزاری مهر نوشته خبرنگاران ایرنا، ایسنا، فارس و صدا و سیما در این هواپیما بوده اند.- یک اس ام اس برام رسیده که بیشتر کشته شدگان خبرنگاران بوده اند و اغلب از صدا و سیما بچه ها در تحریریه مشغول پیدا کردن اسامی خبرنگاران هستند. - در حالی که قبلا گفته بودند از بندرعباس برمی گشته الان رییس آتش نشانی می گوید که هواپیما هنگام بلندشدن دچار نقص فنی شده و باک های بنزین آن پربوده که باعث آتش سوزی وسیع شده یکی بگه بالاخره این برمی گشته یا می رفته ؟- سایت ایسنا که با پیغام مراجعه زیاد عملا نصفه و نیمه کار می کند و ایرنا هم ساعت هاست از کار افتاده - چه روزهای گرفته ای شده، از این هوای خاکستری/قهوه ای چیزی جز خبر سیاه بیرون نمی آید. همیشه موقعی تیتر یک این دنیا می شویم که کلی آدم را فرستاده ایم آن دنیا.- گفته اند کارت های سوخته تان را پیدا کرده اند و گفته اند هیچ سرنشینی زنده نمانده است... - اسماعیل عمرانی خبرنگار ایسنا تازه چندروزی بود که برای کار به این خبرگزاری آمده بود. بچه ها می گویند وقتی کسان دیگری در سرویس سیاسی حاضر به رفتن به این سفر نشدند خیلی اتفاقی نوبت به او رسید که اولین و آخرین مسافرت خبری خود را رفت... - بی بی سی گراف هواپیمای C130 و اطلاعات جالبی را در مورد این هواپیما ها در ایران منتشر کرده ، این هواپیما ها که به خاطر هیکل بزرگ و قابلیت حمل در انگلستان به هرکولس مشهورند، ایران 15 فروند( حالا یکی کمتر) از این هواپیماها دارد که قدمت آنها به 1970 می رسد. نوع مدرن این هواپیما ها با نام AC 130 در جنگ آمریکا علیه عراق به کارگرفته شدند.بابک غفوری آذر قرار بود مسافر این هواپیما باشد که نشد ... - به گفته رییس آتش نشانی قالیباف شهردار تهران با موتور خودش را به محل حادثه رسانده ، سردار طلایی هم می گوید او هم با موتور سیکلت به محل آمده آقا این برای یک شهر خجالت ندارد که شهردار و رییس پلیس اش با موتور ... - ارتش هرگونه نقص فنی قبل از پرواز را در هواپیما رد کرده تصور میکنم مقصران این حادثه به ترتیب این افراد معرفی شوند: 1 - سرایدار بلوک 15 شهرک توحید 2- معاون خدمات شهری و زباله یافت آباد ...".
با این حال اسامي 69 نفر از ليست مسافرين پرواز هواپيماي سي - 130 سانحه ديده كه تاكنون اعلام شده ، به شرح ذيل است: 1- اسماعيل عمراني - خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) 2 - محمد حسن قريب - عكاس خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) 3- داريوش شاهين واحد مركزي خبر 4- محمود ايل‌بيگي واحد مركزي خبر 5- محمود توران‌پشتي واحد مركزي خبر 6- مجيد عسگري واحد مركزي خبر 7 - ابراهيم بقايي واحد مركزي خبر 8 - سيد يحيي مهدوي واحد مركزي خبر 9 - محمدرضا شادروح شبكه‌ي يك گروه اجتماعي 10 - حميدرضا خيرخواه شبكه‌ي يك گروه اجتماعي 11 - حسن نجفي شبكه‌ي يك گروه اجتماعي 12- علي‌زاده شبكه‌ي يك گروه اجتماعي 13 - رمامي شبكه‌ي يك گروه اجتماعي 16- تاجيك شبكه‌ي يك گروه اجتماعي 17- سيد هادي حسيني شبكه‌ي يك گروه اجتماعي 18- جليل حيدري‌زاده شبكه‌ي يك گروه اجتماعي 19- كاظم‌نژاد سرويس عكس كيهان 20- احمد كربلايي همشهري 21- ميرافضلي ايرنا 22- سپهدار ساجدي ايرنا 23- مسعود جان‌نثاري صدا راديو 24- امير صحرايي صدا راديو 25- بابك غياوث‌وند مستندسازي معاونت سيما 26- ميرزايي مستندسازي معاونت سيما 27- فريس‌آبادي مستندسازي معاونت سيما 28- نصرالله‌زاده عوامل فني واحد سيار 29- رحيمي عوامل فني واحد سيار 30- استوار سجاد اسدي عوامل فني واحد سيار 31- غلامرضا بيات عوامل فني واحد سيار شبكه‌ي خبر 32- عليرضا افشار 33- حسين عرب‌احمدي 34- مهدي اناري 35- حسن حيدري 36- جواد فراهاني 37- محمدرضا احمدي 38- حبيب اسدي 39- منصور محمودي 40- مهدي يونسي 41- حسين باباپور 42- حسين خسروآبادي 43- سپهدار مهاجري 44- مكي‌آبادي 45- خداعفو عبدياني 46- سيد حسن شيرازي روابط عمومي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران 47- محمدعلي بخشي 48- ناوبان يكم عليرضا ارسطويان 49- ناوبان دوم مهدي صادقي 50- ناوبان دوم محمدباقر بابارشاني 51- مقصودي 52- روح‌الله احمدون 53- ناواستوار وظيفه علي عليزاده 54-قمصري 55- عليرضا خدادادي 56- مهناوي يكم حسين آزموده 57- آرمان‌نسب 58- ستوان بابايي 59- صفري 60- محمديان 61- مهدي ابراهيمي 62- حسين مشكين 63- ناوسروان علي‌اصغر سليماني 64- ستوان يكم قاسم محمدي 65- محمدرضا سليماني 66- حجت‌الاسلام محدث67- سرتيپ دوم عباس واعظي معاون روابط عمومي كل ارتش جمهوري اسلامي 68- صادق نيلي خبرنگار خبرگزاري فارس 69- عليرضا برادران عكاس خبرگزاري فارس

No comments: