December 1, 2005


آخرين گزارشها از جزيره زلزله‌زده قشم
آغاز بازسازي و تعمير 4 هزار واحد مسكوني و 64 مدرسه و اسكان دايم تا دو روز آينده

معاون عمراني استانداري هرمزگان با اشاره به آخرين جلسه بررسي ميزان خسارات وارده بر اثر وقوع زمين‌لرزه نسبتا شديد در جزيره قشم اعلام كرد: بر اين اساس با بررسي شمار دقيق منازل و اماكن خسارت ديده مشخص شد: 2 هزار و 500 واحد مسكوني به بازسازي، يكهزار و 500 واحد به تعمير و 64 مدرسه نيز به ساخت مجدد و مرمت نياز دارند.
مهندس صادقي در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» ايسنا، همچنين تصريح كرد: به اين ترتيب براي ساخت مجدد و تعمير واحدهاي مذكور، 500 ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است.
وي با بيان اين كه 18 واحد مخابراتي و خانه بهداشت در 18 روستاي آسيب ديده نيز دچار خسارت شده‌اند، تأكيد كرد: راههاي ارتباطي از زمان وقوع زمين‌لرزه تاكنون با هيچ مشكلي مواجه نشده‌اند.
معاون عمراني استانداري هرمزگان با اشاره به وجود سه مرحله امداد و نجات، اسكان موقت، بازسازي و اسكان دايم در هر زمين‌لرزه، خاطرنشان كرد: در زمين‌لرزه قشم پس از گذشت 3 ساعت و 30 دقيقه از وقوع حادثه، عمليات امداد و نجات انجام شد كه اين مسأله ركوردي را براي نيروهاي امدادي بر جاي گذاشت.
صادقي با اعلام اين كه مرحله اسكان موقت تا آخر امروز با برپايي چادر و انتقال آسيب ديدگان به چادرهاي امدادي پايان مي‌يابد، اضافه كرد: عمليات اسكان دايم و بازسازي طي دو روز آينده آغاز مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر شهرام علمداري، رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر كشور نيز در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» ايسنا، از كشف اجساد مفقود شدگان در روستاي «زيرانگ» قشم خبر داد و گفت: اين دو نوجوان 12 و 14 ساله دقايقي پيش از وقوع زمين‌لرزه از منزل خود خارج شده بودند كه بدين ترتيب هيچ گونه اثري از آنها به دست نيامد.
وي افزود: در پي اعزام دو تيم سگ‌هاي تجسس به منطقه زلزله‌زده و تلاش اين تيم، سرانجام جسد اين دو نوجوان روستايي حدود ساعت 20 شب گذشته در كنار كوه ريزش كرده روستاي «زيرانگ» كشف شد.
كشف اجساد اين دو نوجوان در حاليست كه به گفته معاون عمراني استانداري هرمزگان، آمار 10 تن كشته با احتساب فوت اين دو مفقود شده پيش از اين اعلام شده بود.
رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر كشور با بيان اين كه تاكنون 2 هزار و860 تخته چادر در ميان آسيب ديدگان توزيع شده است، تأكيد كرد: علاوه بر اين، 2 هزار و 600 تخته چادر ديگر نيز از شب گذشته در حال توزيع است.
به گفته وي، افراد نيازمند به چادرهاي امدادي مي‌توانند با مراجعه به فرودگاه قشم و يا پايگاههاي سيار امدادي اقلام مورد نياز خود را تهيه كنند.
علمداري اضافه كرد: ست‌هاي ظرف بهداشتي و مواد غذايي 2 تا 3 برابر نياز افراد آسيب ديده در قشم ذخيره شده است

No comments: