December 6, 2005


سقوط هواپيمای حامل خبرنگاران در تهران
سقوط يک فروند هواپيمای ترابری ‬سی - ۱۳۰ ارتش ايران روی منطقه ای مسکونی در تهران دست کم 128 کشته برجای گذاشت.
اين هواپيما دقايقی پس از بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد در غرب تهران ظاهراً به دليل مشکلات فنی اقدام به بازگشت و فرود کرد اما در مسير فرود، برخورد هواپيما با ساختمانی ده طبقه در شهرک مسکونی - نظامی توحيد واقع در جنوب فرودگاه باعث آتش گرفتن آن شد.
روابط عمومی نيروی هوايی ارتش ايران کشته شدن کليه نود و چهار سرنشين هواپيما را تأييد کرده است.
سرنشينان هواپيما را خبرنگاران، عکاسان، تصويربرداران و دستياران فنی شبکه های راديويی و تلويزيونی، خبرگزاری جمهوری اسلامی، خبرگزاری دانشجويان ايران، خبرگزاری فارس، روزنامه های همشهری و کيهان، کارکنان روابط عمومی ستادکل ارتش و نيروی دريايی و دو تن از دانشجويان دانشکده خبر تشکيل می داده اند.
اگر شما هم شاهد اين حادثه بوده ايد مشاهدات خود را برای ما بنويسيد و اگر عکس يا فيلمی داريد برای ما بفرستيد
گفتگو با يک شاهد عينی - برنامه جام جهان نما
اين خبرنگاران برای تهيه گزارش از رزمايشی نظامی عازم منطقه چابهار واقع در جنوب شرق ايران بودند و بنابر فهرستی که از اسامی آنان اعلام شده، پانزده تن از آنان از شبکه تلويزيونی خبر، ده نفر از گروه اجتماعی شبکه اول تلويزيون، سه نفر از بخش مستندسازی تلويزيون، چهار نفر عوامل فنی واحد سيار تلويزيون.
ميزان تاثير تحريم های آمريکا بر وضعيت ناوگان هوايی ايران، گفتگو با محمد باقر نحوی کارشناس حمل و نقل - برنامه جام جهان نما
کشته شدن اهالی مطبوعات و رسانه ها، گفتگو با ماشاء الله شمس الواعظين سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات - برنامه جام جهان نما
محل سقوط هواپيما مجتمع مسکونی کارکنان نيروی هوايی است و آن گونه که در گزارشها آمده، هواپيما به ساختمان بلوک 52 برخورد کرده که شامل 36 مجتمع مسکونی است و تعدادی از قربانيان حادثه را ساکنان اين ساختمان تشکيل می دهند.
اين حادثه در حدود ساعت دو بعدازظهر به وقت محلی رخ داده و گزارشها حاکی از اين است که از ساکنان ساختمانی که هواپيما به آن برخورد کرده 55 نفر به بيمارستان انتقال داده شده اند که حال تعدادی از آنان وخيم است.
بنابر گزارشها از آنجا که هواپيما بتازگی پرواز خود را آغاز کرده بوده، مخازن سوخت آن پر بوده و همين امر بر شدت آتش سوزی ناشی از سقوط هواپيما افزوده است.
حسين کيهان، يکی از خوانندگان سايت فارسی بی بی سی برای ما نوشته که هنگامی که در خودرو پشت چراغ قرمر متوقف بوده، ناگهان صدای غرش هواپيما نظرش را جلب کرده و ديده که آتش مهيبی از قسمت عقب هواپيما بيرون زده و درب عقب هواپيما نيز باز بوده و در يک چشم به هم زدن با ساختمان مرتفعی برخورد کرده است.
اميرهوشنگ عافی که می گويد محل کارش در نزديکی محل سقوط هواپيماست و شاهد حادثه بوده برای ما نوشته که به چشم خود انسانهايی را ديده که در آتش می سوختند.
شاهدان عينی ديگر نيز از پراکنده شدن قطعات سوخته هواپيما و خودروهای منهدم شده در اطراف محل حادثه می گويند.
به گفته آنها، افرادی که پس از وقوع حادثه برای ياری رساندن به آسيب ديدن به ساختمان مورد اصابت هواپيما شتافتند، دروازه آهنی ای به ارتفاع سه متر را از جا کندند تا بتوانند وارد ساختمان شوند.
منطقه حادثه تحت تدابير شديد امنيتی قرار داشت تا آنجا که چند خبرنگار که برای گزارش حادثه به محل رفته بودند به خبرنگار بی بی سی گفته اند که پليس آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده، دو دستگاه دوربين تصويربرداری صداوسيمای ايران را شکسته و نوارها و تلفنهای همراه کسانی را که اقدام به عکسبرداری با دستگاههای تلفن می کردند ضبط کرده است.
ايران در سالهای گذشته بارها شاهد سوانح هوايی بوده که يکی از دلايل عمده آن کهنه و فرسوده بودن هواپيماهای مورد استفاده در اين کشور است.
تحريم اقتصادی آمريکا عليه ايران مانع از آن شده است که اين کشور بتواند ناوگان هوايی خود را نوسازی کند.
هواپيمای سی 130 که سقوط آن چنين حادثه ای آفريده، ساخت آمريکاست و بيش از سه دهه است که اين هواپيماها در ترابری نظامی در ايران به کار می روند.
فرودگاه مهرآباد که هواپيما در حال فرود در آن دچار سانحه شده نيز هم کاربرد نظامی و هم غيرنظامی دارد.
اين فرودگاه با گسترش شهر تهران در محدوده شهری قرارگرفته و در حال حاضر مراحل انتقال بخش غيرنظامی آن به فرودگاه امام
چهارشنبه 16 آذر 1384 ساعت 16:20
آزمايش DNA برای شناسايي هويت قربانيان سقوط هواپيما
مرجع : خبرگزاری فارس
آفتاب: رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ گفت: آزمايش DNA آخرين مرحله در شناسايي اجساد قربانيان حادثه سقوط هواپيماي 130-C است.


حميد رضا تقي زاده افزود: پس از وقوع اين حادثه گروههاي تشخيص هويت پليس آگاهي تهران در محل حادثه و پزشكي قانوني حاضر شدند و بررسي هاي خود را با كمك خانواده كشته شدگان آغاز كردند. وي افزود: تاكنون هويت نيمي از كشته شدگان از روي ساعت، كمربند و انگشتر آنها شناسايي شده است كه تلاش ماموران براي شناسايي هويت ديگر كشته شدگان ادامه دارد. رئيس پليس آگاهي تهران تصريح كرد: اجساد چند تن از كشته شدگان به علت شدت سوختگي و نبود نشانه اي خاص قابل شناسايي نيست كه در آخرين مرحله براي شناسايي هويت آنها از آزمايش DNA استفاده مي شود. خمينی که بتازگی در جنوب تهران ساخته شده آغاز گرديده است.

No comments: