November 3, 2005



فرا رسيدن عيد فطر در تعدادی از کشورهای جهان

مسلمانان در بسياری از نقاط جهان روز پنجشنبه، 3 نوامبر را به عنوان روز اول ماه شوال و عيد فطر جشن گرفته اند اما در چند کشور ديگر، اين مراسم با يک روز تاخير برگزار می شود.
در اندونزی، که پرجمعيت ترين کشور مسلمان جهان است، روز پنجشنبه عيد فطر اعلام شده و هزاران نفر با حضور در مسجد استقلال، از مساجد بزرگ جاکارتا، پايتخت، نماز عيد را برگزار کرده اند.
در عربستان سعودی نيز ملک عبدالله، پادشاه اين کشور، در پيام خود به مناسبت فرا رسيدن عيد فطر ضمن شادباش به مسلمانان، ابراز اميدواری کرده است که گروه کوچکی از کسانی که با دست زدن به اقدامات تروريستی از راه درست اسلام منحرف شده اند به خود بيايند و توبه کنند.
اشاره وی به مسلمانان تندرو و طرفداران شبکه القاعده بوده که مسئول يک رشته عمليات تروريستی در عربستان سعودی و ساير نقاط جهان شناخته شده اند.
افغانستان، تاجيکستان، کشورهای عرب حوزه خليج فارس، مصر نيز روز پنجشنبه را به عنوان عيد فطر گرامی داشته اند و فلسطينيان کرانه باختری و باريکه غزه و مسلمانان بسياری ديگر از کشورهای جهان مراسم عيد را در همين روز برگزار می کنند.
با اينهمه، در چند کشور از جمله ايران، عراق و آذربايجان، ماه رمضان به مدت يک روز ديگر ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - تعدادی از مراجع تقليد شيعه مقيم ايران و همچنين آيت الله سيستانی، از مراجع بزرگ ساکن عراق، گفته اند که هلال ماه شوال در شانمگاه روز چهارشنبه رويت نشده است.
در نتيجه، آنان روز پنجشنبه را روز سی ام ماه رمضان و جمعه را روز اول شوال و عيد فطر اعلام کرده اند.
به طور سنتی، خاتمه ماه رمضان و فرا رسيدن عيد فطر با رويت هلال ماه شوال تاييد می شود و برای اين منظور، وسايل و محاسبات نوين ستاره شناسی مورد استفاده قرار نمی گيرد.
در ميان شيعيان، فرا رسيدن عيد فطر معمولا با تاييد رويت هلال ماه و حلول ماه شوال از سوی مراجع تقليد اعلام می شود.
بسياری از مسلمانان عيد فطر را به عنوان يکی از مهمترين اعياد خود جشن می گيرند و در تعدادی از کشورهای اسلامی به همين مناسبت چند روز تعطيل عمومی است
.

No comments: