October 16, 2005



کشمکش لفظی ايران و بريتانيا بر سر انفجارهای اهواز
مقامات محافظه کار جمهوری اسلامی، بريتانيا را به دخالت در بمبگذاريهای ۱۵ اکتبر اهواز که به مرگ پنج نفر انجاميد، متهم کرده اند، ولی سفارت بريتانيا در تهران وقوع اين انفجارها را محکوم و دخالت لندن را قويا رد کرده است.
يک روز بعد از آن که دو بمب دست ساز درون سطلهای زباله شهرداری در يکی از شلوغترين خيابانهای مرکز استان نفت خيز خوزستان، تقريبا همزمان، منفجر شد، هنوز گروهی مسئوليت اين انفجارها را بر عهده نگرفته است ولی مقامات امنيتی از دستگيری يک مظنون خبر می دهند.
مسئولان امنيتی و اداری استان خوزستان در نشانه رفتن انگشت اتهام درنگ کرده و اين انفجارها را کار "تروريستها" يا محصول "اختلافهای قومی و قبيله ای" عنوان کرده و از وزارت اطلاعات خواسته اند فعاليتهای نظارتی و پيشگيری خود در استانهای مرزی را تقويت کند.
در مقابل، مصطفی پور محمدی، وزير کشور و سرتيپ محمد حجازی، فرمانده نيروهای شبه نظامی بسيج، انفجارهای روز شنبه را با بمبگذاريهای ژوئن در اهواز مرتبط دانسته اند. ايران، بريتانيا را عامل آن انفجارها و ايجاد ناامنی در شهرهای مرزی جنوبی و جنوب غربی معرفی کرده بود، اتهامی که لندن رد کرد.
آقای پورمحمدی که سابقه معاونت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را دارد، در واکنش به واقعه اخير گفته است: " معمولا اين ناامنی‌ها از آن طرف مرزها می‌آيند و فکر می‌کنم اين انفجارها ادامه‌ همان انفجارهای قبلی است که از آن سوی مرزها هدايت می ‌شد."
اما سرتيپ حجازی که نيروهای تحت امرش در کنترل امنيت و ناآرامی های شهری بازوی وزارت اطلاعات و پليس هستند، صراحتا بريتانيا را متهم کرده است. خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، از قول وی نقل کرده است: "صدای انفجار بمب اهواز، لهجه انگليسی دارد."
سفارت بريتانيا در تهران که در ماه های اخير شاهد چندين تظاهرات ايرانی های مخالف موضع لندن در قبال برنامه اتمی جمهوری اسلامی بوده، اتهامات اين مقامات ايرانی را رد کرد.
در بيانيه اين سفارتخانه آمده است: "سفارت بريتانيا انزجار خود از حملات تروريستی اهواز را ابراز و آن را محکوم می کند. ما به نيابت از دولت و ملت بريتانيا، به خانواده های جان باختگان، مجروحان و همه آسيب ديدگان تسليت می گوييم. دولت بريتانيا کليه فعاليتهای تروريستی را صريحا محکوم می کند."
اين بيانيه با اعلام آمادگی لندن برای کمک به جلوگيری از بروز اين حملات اظهار می کند: "در گذشته گمانه زنی هايی درباره دخالت بريتانيا در خوزستان مطرح شده است. ما اين اتهامات را رد می کنيم. هر گونه ارتباط ميان دولت بريتانيا و اين اعمال تروريستی بی اساس است."
پرونده اتمی و جنگ عراق سبب شده است مناسبات ايران و بريتانيا در دو سال اخير تيره شود. ماه گذشته تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، مستقيما ايران را به تامين بخشی از مواد انفجاری شورشيان عراق متهم کرد. هم تهران و هم دولت بغداد اين اتهام را رد کردند.

No comments: