October 9, 2005


باز هم انفجار مرگبار در خطوط لوله نفت ايران
خط لوله نفت و گاز و مايع آبادان به ماهشهر در استان خوزستان در جنوب غرب ايران دچار آتش سوزی شدو بر اثر آن، يکی از نگهبانان شرکت گاز ايران جان خودرا از دست داده و دو نفر ديگر دچار سوختگی سطحی شده اند
زمان وقوع اين حادثه ساعت يازده و نيم ‬جمعه شب (هفتم اکتبر) اعلام شده و گزارش تلويزيون ايران به نقل از پليس محلی حاکی از اين است که طی اين حادثه دو انفجار رخ داده که انفجار نخست ناشی از جوشکاری خط لوله انتقال نفت خام بوده اما دليل انفجار دوم مشخص نيست.
مديراجرايی خطوط لوله و مخابرات منطقه خوزستان به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته که علت حادثه، جمع شدن گاز در فضا و وجود شعله در اتاق نگبهانی مربوط به شرکت گاز بوده است، شده که در هفتاد‬ تا هشتاد ‬متری خطوط لوله قرار دارد.
به گفته اين مقام ايرانی، گرم شدن لوله‌ ها باعث نشتی آنها و گسترش دامنه آتش شده و با وجود متوقف شدن انتقال فرآورده های نفت و گاز از اين لوله دست کم بيش از دوازده ساعت ادامه يافته است.
شرکت ملی نفت جنوب ايران اعلام کرده که در پی اين حادثه، گاز شهری در چهار شهر استان خوزستان قطع شده است.
دو هفته پيش از اين حادثه، خط لوله انتقال بنزين جنوب به شمال ايران در روستای مرووک واقع در استان لرستان منفجر شد و آتش سوزی ای ايجاد کرد که باعث کشته شدن دست کم سه نفر و سوختن بيش از 25 خانه روستايی در آتش شد.
محل حادثه چهل کيلومتری شهر درود در شرق استان لرستان در غرب ايران و دليل احتمالی آن، کهنگی و فرسودگی لوله و همچنين عمليات تغيير مسير خط لوله اعلام شد که در آن زمان در حال انجام گرفتن بوده است.
پس از وقوع آن حادثه، خبرگزاری کار ايران به نقل از حسين پاپی، نماينده شهرستان درود در مجلس شورای اسلامی نقل کرد که او شش ماه پيش در نطق پيش از دستور خود خطر انفجار اين خط لوله را گوشزد کرده اما کسی توجهی نشان نداده بوده است.
در ساعات اوليه روز اول سپتامبر گذشته نيز چند خط لوله نفت در استان خوزستان منفجر شدند اما دليل آن انفجارها بعداً "عمليات خرابکاری و انفجار بمب دست ساز" اعلام شد.
آن انفجارها تلفات جانی نداشت و هرچند تاکنون هيچ گروهی مسئوليت آنها را برعهده نگرفته اما چند فرد مظنون در اين ارتباط دستگير شده اند
.

No comments: