October 14, 2005


ملک عبدالله: اميدواريم ايران مانع صلح در عراق نشود
ملک عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودی، وعده داده با شبکه القاعده مبارزه کند و ابراز اميدواری کرده است ايران مانع استقرار صلح و امنيت درعراق نشود.
ملک عبدالله در نخستين مصاحبه تلويزيونی خود از زمان رسيدن به مقام سلطنت عربستان سعودی، که با يک شبکه آمريکايی صورت گرفت، ضمن دفاع از اسلام آن را "دين صلح" خواند و تاکيد کرد که اسلام اقداماتی مانند حملات انتحاری يازدهم سپتامبر سال 2001 در آمريکا را مذموم می داند.
در عين حال، وی تاييد کرد که افراط گرايی در ميان مسلمانان از ميان نرفته است.
ملک عبدالله، که در ماه اوت و پس از درگذشت برادرش، فهد بن عبدالعزيز، به مقام سلطنت رسيد، در مورد بهای نفت خام گفت که کشورش تلاش دارد با افزايش بی رويه قيمت نفت در بازارهای جهانی مقابله کند.
خبرنگار بی بی سی در واشنگتن می گويد که مصاحبه ملک عبدالله با باربارا والترز، مجری مشهور شبکه تلويزيونی ای بی سی آمريکا، بخشی از تلاش وی برای بهبود وجهه عربستان سعودی به خصوص در ميان آمريکاييان است.
وی در اين مصاحبه اذعان کرد که اختلاف نظر در مواردی مانند عراق، افغانستان و خاورميانه باعث ناخرسندی افکار عمومی آمريکاييان از عربستان سعودی شده است.
'بلای القاعده'
پادشاه سعودی در اين مصاحبه شبکه القاعده را به شدت تقبيح کرد و از آن با عنوان "جنون و شر" و "عمل شيطان" نام برد.
وی گفت که کشورش مصمم است با القاعده تا ريشه کن کردن اين "بلا" مبارزه کند ولو اينکه اين نبرد سی سال نيز به طول انجامد.
در مورد اقدامات القاعده به خصوص عمليات انتحاری، ملک عبدالله گفت هيچ فرد شريف و با وجدان و برخوردار از حس عدالت و ايمان نمی تواند مرتکب چنين اعمالی شود.
ملک عبدالله در عين حال پذيرفت که افراط گرايی مذهبی در عربستان وجود دارد اما گفت در حاليکه چنين گرايش هايی در تمامی کشورهای جهان ديده می شود نمی تواند درک کند چرا کشور وی در کانون توجه قرار گرفته است.
پادشاه سعودی تاکيد کرد که دولت اين کشور حمايت خود را از تمامی نهادهايی که به افراط گرايی متمايل بوده اند سلب کرده است.
نفت و حقوق زنان
در مصاحبه با شبکه ای بی سی، پادشاه عربستان سعودی گفت که بهای کنونی نفت خام باعث آسيب رساندن به اقتصاد ساير کشورها شده هرچند کشور خود به درآمدهای بيشتری دست يافته است.
وی گفت که عربستان سعودی در صدد مقابله با روند صعودی بهای نفت در بازارهای جهانی برآمده و از جمله در واکنش به افزايش تقاضا و به منظور مقابله با اين روند، توليد نفت خام خود را تا ده ميليون بشکه در روز افزايش داده است.
به اعتقاد ملک عبدالله زنان سعودی سرانجام روزی اجازه رانندگی خواهند يافتوی گفت "به اعتقاد ما، آسيبی که به کشورهای ديگر وارد شده قابل توجه بوده و ما معتقديم که بهای نفت نبايد در حد کنونی باشد."
از پادشاه سعودی در مورد آزادی های مدنی و سياسی از جمله حقوق زنان در آن کشور سئوال شد.
وی گفت که زنان سرانجام روزی خواهند توانست در کشور خود رانندگی کنند و افزود "زندگی مردم ما تنها در اين اواخر است که به روی جهان خارج باز شده و اعتقاد دارم که با گذشت زمان، در آينده همه چيز امکانپذير خواهد بود."
"نقش ايران در عراق"
در اين مصاحبه اتهام عليه ايران در زمينه حمايت از شورشيان عراق و برنامه های هسته ای ايران نيز از ملک عبدالله سئوال شد.
پادشاه سعودی ابراز اميدواری کرد که دولت ايران به مانعی در برابر برقراری صلح و امنيت در عراق مبدل نشود.
اخيرا وزير خارجه سعودی در سخنانی روش ايالات متحده در عراق را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود که سياست ايالات متحده می تواند به نفع شيعيان تمام شود و اعراب سنی را از حق آنان محروم کند و در نتيجه، به گفته وی، عراق را در اختيار ايران قرار دهد.
در اين مصاحبه نگرانی ايالات متحده از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نيز مطرح و از پادشاه سعودی در مورد واکنش احتمالی اين کشور به احتمال دستيابی ايران به تسليحات اتمی سئوال شد.
وی خواستار آن شد که خاورميانه عاری از سلاح های اتمی باشد.

No comments: