October 11, 2005


اتهامات تازه عليه ايران درباره دخالت در بمبگذاری‌های عراق
منابع نظامی بريتانيا اتهامات تازه ای را درباره دخالت ايران در رواج سلاحهای تازه و مرگبارتری که در حملات شورشيان عراقی به کار می رود مطرح کرده اند
منابع دفاعی می گويند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بمب سازان عراقی را در لبنان آموزش می دهد و سپس آنان را به بصره باز می گرداند تا روش ساخت بمب را به ديگران بياموزند.
پيش از اين نيز مقامهای بلندپايه بريتانيايی از جمله تونی بلر، نخست وزير اين کشور، جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران را به کمک تسليحاتی به شورشيان عراقی متهم کرده بودند اما ايران اين اتهامات را رد کرده و متقابلا بريتانيا را به نقش داشتن در درگيريهای قومی بهار گذشته در استان خوزستان متهم کرده که هم مرز با عراق است.
به گفته پل وود، گزارشگر بی بی سی، اتهامات تازه منابع بريتانيايی اگر صحت داشته باشند، متوجه حکومت جمهوری اسلامی و نه صرفا عناصر خودسری در دستگاههای امنيتی آن می شود.
سلاحهای زره شکنی که ايران و سپاه پاسداران به ترويج آن متهم شده اند، اخيرا به کشته شدن شماری از سربازان بريتانيايی در جنوب عراق منجر شده است.
اسلحه مرگبار
گزارشگر بی بی سی در بصره می گويد فاصله چند کيلومتری ستاد فرماندهی ارتش در بصره و سفارت بريتانيا در حال حاضر معمولا با هلی کوپتر طی می شود. زيرا بمبهای تازه و مرگبارتری که اکنون در کنار جاده ها کار گذاشته می شود، مسافرت زمينی را بسيار خطرناک می سازد.
فرماندهان ارتش بريتانيا می گويند استفاده از اين بمبها تنها طی چند هفته اخير، وضعيت امنيتی را به شدت وخيم تر کرده است.
در واقع، هشت سرباز بريتانيايی تاکنون جان خود را بر اثر انفجار همين بمبها از دست داده اند که حاوی ترکشهای تيز و برنده ای هستند که حفاظ خودروهای زرهی را می شکافند.
منابع دفاعی می گويند متخصصان ساخت بمب در لبنان و ايران آموزش می بينند و سپس به جنوب عراق بازمی گردند تا اين آموزشها را به ديگران منتقل کنند.
نکته مهمتر آن است که به گفته همين منابع، آموزشهای اصلی توسط مربيانی داده می شود که از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران هستند.
آنچه مقامات نظامی بريتانيا را نگران کرده، اين است که راه و رسم ساخت چنين بمبهايی اکنون رواج می يابد و شايع می شود، به گونه ای که ساير گروههای پيکارجو هم قادر به ساخت بمبهای زره شکن می شوند.
يک منبع نظامی بلندپايه گفت: "اين آموزشها در حال گسترش است. هر نفر می تواند 10 نفر ديگر را آموزش دهد."

No comments: