October 15, 2005


انفجار در بازار اهواز
دو انفجار که به فاصله چند دقيقه در بازار شهر اهواز در جنوب غرب ايران رخ داد و باعث کشته شدن دست کم چهار نفر و زخمی شدن حداقل 75 نفر شده است.
انفجارها ناشی از بمبهايی بوده که به فاصله‌ پنجاه متر از يکديگر در سطلهای آشغال در خيابان نادری اهواز کار گذاشته شده بودند و زمان انفجارها حدود ساعت پنج و بيست دقيقه بعدازظهر اعلام شده است.
بمبگذاری در شهر اهواز در ماه روزه داری مسلمانان رخ داده و زمان انفجارها کمی پيش از افطار، يعنی زمان پايان دادن به روزه داری صورت گرفته که از ديد مسلمانان زمانی دارای ارزش معنوی به شمار می رود.
تاکنون هيچ گروهی مسئوليت انفجارهای اهواز را نپذيرفته است
شهر اهواز در دوازدهم ژوئن (22 خرداد) گذشته که ايران در آستانه انتخابات رياست جمهوری قرار داشت نيز شاهد چهار مورد بمبگذاری بود که طی آن هفت نفر از جمله يک کودک چهارساله کشته و دهها نفر مجروح شدند.
در آن زمان، وزير کشور وقت ايران اعلام کرد که عاملان انفجارهای اهواز گروهی کاملاً حرفه ای و تروريستی بوده اند که امکانات خود را از خارج از مرزها آورده بودند و معاون امنيتی وقت وزارت کشور نيز شيوه بمبگذاريهای اهواز را مشابه روشهای سازمان اطلاعات رژيم سابق عراق (استخبارات) دانست.
در ارتباط با انفجارهای اواخر بهار گذشته در اهواز عده ای بازداشت شدند که وزير دادگستری ايران آنان را "ساواکيهای فراری و اعضای خانواده ‌‏های منافقان معدوم" معرفی کرده است.
چند هفته پيش از انفجارهای اواخر بهار گذشته در اهواز، اين شهر که بخش بزرگی از جمعيت بومی آن و شهرستانهای اطرافش را اعراب ايرانی تشکيل می دهند صحنه نا آراميهای قومی خشونتباری شده بود که در نتيجه آنها دست کم پنج نفر در درگيری با نيروی انتظامی کشته و شمار زيادی مجروح يا دستگير شدند.
حکومت ايران رسماً ريشه حوادث خوزستان را در خارج از ايران دانسته و حتی دولت بريتانيا را متهم کرده که برخی از عاملان اين حوادث را در خاک عراق آموزش داده است.
دولت بريتانيا چنين اتهامی را بشدت رد کرده است.
شهر اهواز چند ماه پس از انفجارهايی که در سطح اين شهر رخ داد شاهد انفجارهای ديگری شد که در اطراف شهر و بر مسير لوله های پنج چاه نفت رخ داد و به آنها آسيب رساند.
علت اين انفجارها که اول سپتامبر گذشته رخ داد، خرابکاری اعلام شد، هرچند همچون انفجارهای پيشين، هيچ گروهی مسئوليت آنها را برعهده نگرفت، البته چند فرد مظنون در اين ارتباط دستگير شدند.

No comments: