December 14, 2012

ديدگاه واشنگتن

ایران،غزه و صدور تروریسم

اقتصاد ایران زیر فشار قرار دارد. ترکیبی از سوء مدیریت اقتصادی توسط دولت و فشار تحریم ها به دلیل خودداری رژیم از پای بندی به تعهدات بین المللی اتمی ایران، قیمت ها را بالا برده، ارزش ریال را پایین آورده، تولید و درآمدهای نفت را کاهش داده و بر بیکاری افزوده است. گزارش هایی نیز درباره کمبود مواد غذایی منتشر شده است.
اما رژیم ایران، علیرغم سختی هایی که مردم با آنها روبرو هستند،  منابع را جهت ارسال اسلحه به غزه، که در کنترل حماس قرار دارد، برای حملات موشکی اخیر به اسراییل به کار گرفت – حملاتی که  به مراکز پرجمعیت تل آویو و بیت المقدس رسید،  و پاسخ سخت اسراییل را موجب شد.
پس از متوقف شدن جنگ هشت روزه بین حماس و اسراییل، بیلبوردهای بزرگی در غزه ظاهر شد که از ایران بخاطر کمک هایش تقدیر می کرد.  زیاد النخله، قائم مقام رهبر جهاد اسلامی، یک گروه تروریستی دیگر و متحد حماس،  در مصاحبه ای با تلویزیون لبنانی المنار گفت "سلاح های مقاومت، از جمله حماس، ایرانی است، از گلوله تا موشک."
علی لاریحانی رییس پارلمان ایران گفت " ما به حمایت نظامی و مالی از حماس مباهات می کنیم." او مشکلات ایران " با تورم ، بیکاری و دیگر مسائل اقتصادی " را یاد آور شد، اما گفت "ما منطقه را تغییر می دهیم، و این دستاوردی بزرگ خواهد بود."
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا اخیرا در سخنانی در واشنگتن،از اقدام رژیم ایران در صدور تروریسم " نه فقط به یک قدمی اسراییل، بلکه به سراسر جهان" ابراز تاسف کرد. او گفت : این یکی از دلایلی است که جامعه بین المللی باید ایران را از دست یابی به اسلحه اتمی باز دارد. " کلینتون یاد آور شد ائتلاف بزرگی از ملت ها برای تشدید فشار بر ایران بمنظور روشن ساختن گزینش هایی که در برابر رهبری کشور وجود دارد به یکدیگر پیوسته اند. اما، گفت : ما از سختی هایی که گزینش های رژیم ایران موجب شده است مردمش تحمل کنند، خشنود نیستیم:
***ما برای آن که تحریم ها ایرانیان را از غذا، دارو دیگر کالاهای اساسی  محروم نسازد از هیچ کوششی فروگذار نمی کنیم.  من به سراسر جهان می روم و برای کمک به مردم جهت مشارکت در اقتصاد جهانی کارمی کنم، و ما هرگز این حقیقت را که استحقاق مردم ایران کمتر از مردم دیگر نیست نادیده نمی گیریم."
درد آور است که رهبران ایران – در حمایت از تروریسم و خوددداری از پای بندی به تعهدات اتمی بین المللی خود – خودشان آنچه را مردم ایران شایسته آن هستند کاملا نادیده گرفته اند.

No comments: