December 22, 2007



بزرگترين شرکت تامين کننده بنزين ايران، قرارداد خود با جمهوری اسلامی را متوقف می کند

شرکت نفتی ويتول که بزرگترين تامين کننده بنزين ايران محسوب می شود از سال آينده قرار داد خود را با جمهوری اسلامی برای سوخت رسانی متوقف خواهد کرد.
بنا به گزارش خبرگزاری رويترز، اين شرکت، که مرکز آن در سوئيس است، اين تصميم را به دليل از دست دادن حدود هفتاد ميليون دلار در معامله با ايران در سال ۲۰۰۷ اتخاذ کرده است.
ويتول بزرگترين طرف قرارداد ايران در واردات بنزين است و شصت درصد بنزين وارداتی ايران را تامين می کند.
خبر ديگری حاکی است که جمهوری اسلامی ايران خسارت ۱۱۵ هزار دلاری ناشی از حمله بسيجيان به سفارت دانمارک در تهران را به آن کشور پرداخت می کند. به گزارش خبرگزاری آلمان، وزير خارجه دانمارک بار ديگر تاکيد کرده است که ايران قرار است خسارت وارده به سفارت دانمارک در تهران، به دنبال اعتراضها عليه انتشار کاريکاتورهايی در نشريات دانمارکی را پرداخت کند.
بنابراين گزارش، دانمارک همچنين خواستار پرداخت هزينه های مربوط به تخليه کارکنان سفارت شده است.


مصوبه جديد کنگره آمريکا به دولت اجازه می دهد دارايی کشورهای حامی تروريسم را توقيف کند

يکی از ضمائم بودجه نظامی امريکا، که به تصويب کنگره نيز رسيده است، به دولت امريکا اجازه می دهد با شرايط آسانتری به توقيف دارايی کشورهايی بپردازد که از آنها در دادگاههای امريکا به اتهام حمايت از تروريسم شکايت شده است.
اين ضميمه قانونی که عدالت بر
ای تفنگداران دريايی و ساير قربانيان تروريسم دولتی نام دارد توسط دو سناتور از هر دو حزب اصلی امريکا پيشنهاد شده بود که به تصويب رسيد.
بر اساس اين قانون، قربانيان تروريسم که از دادگاههای امريکا عليه کشورهای حامی تروريسم حکم گرفته اند اجازه می يابند تا برای به اجرا گذاشتن اين گونه احکام از امکانات بيشتری برخوردار شوند.
قرار است رئيس جمهوری امريکا به زودی اين لايحه را امضا کند.

مقامات سعودی چند تروريست القاعده را به دليل حملات احتمالی به مناسک حج بازداشت کردند
21/12/2007
مقامات عربستان سعودی می گويند چند تن از اعضای يک گروه مرتبط به القاعده که احتمال آن می رفت توسل به حملاتی تروريستی را در جريان مناسک حج طرح ريزی می کرده اند، بازداشت شدند.
به گفته مقامات عربستان سعودی، اعضای اين گروه قصد داشتند روزجمعه که آخرين روزبرگزاری مناسک حج بود، نيروهای امنيتی کشور را دچار آشفتگی و سراسيمگی کنند. هنوزروشن نشده است که اعضای گروه در چه زمانی بازداشت شدند.
روزجمعه بيش از دوميليون زائرخانه خدا با اجتماع درصحرای مِنا مراسم رمی جمرات يا پرتاب سنگ به سوی شيطان را برگزارکردند وخود را برای بازگشت به شهرمکه جهت شرکت درآخرين مرحله ازمناسک حج آماده ساختند.
درسال های گذشته مناسک حج اغلب درمعرض رويدادهای خطرناکی قرارمی گرفت، اما هيچ گزارشی درباره وقوع تلفات ويا جراحات شديدی درجريان مناسک حج سال جاری نرسيده است.



مقامات سعودی چند تروريست القاعده را به دليل حملات احتمالی به مناسک حج بازداشت کردند

مقامات عربستان سعودی می گويند چند تن از اعضای يک گروه مرتبط به القاعده که احتمال آن می رفت توسل به حملاتی تروريستی را در جريان مناسک حج طرح ريزی می کرده اند، بازداشت شدند.
به گفته مقامات عربستان سعودی، اعضای اين گروه قصد داشتند روزجمعه که آخرين روزبرگزاری مناسک حج بود، نيروهای امنيتی کشور را دچار آشفتگی و سراسيمگی کنند. هنوزروشن نشده است که اعضای گروه در چه زمانی بازداشت شدند.
روزجمعه بيش از دوميليون زائرخانه خدا با اجتماع درصحرای مِنا مراسم رمی جمرات يا پرتاب سنگ به سوی شيطان را برگزارکردند وخود را برای بازگشت به شهرمکه جهت شرکت درآخرين مرحله ازمناسک حج آماده ساختند.
درسال های گذشته مناسک حج اغلب درمعرض رويدادهای خطرناکی قرارمی گرفت، اما هيچ گزارشی درباره وقوع تلفات ويا جراحات شديدی درجريان مناسک حج سال جاری نرسيده است.




هشدار گیتس در مورد بودجه جنگ پنتاگون

آقای گیتس گفت که پنتاگون برای عملیات خود به پول بیشتری نیاز دارد
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، اخطار داده است که خطر ته کشیدن بودجه عملیات نظامی در عراق و افغانستان، ارتش آمریکا را تهدید می کند.
وی گفت که بودجه تعیین شده برای این دو جنگ توسط کنگره ناکافی است و محدودیت های بودجه درحال تضعیف طرح های ارتش است.
کنگره آمریکا این هفته 70 میلیارد دلار را به عنوان هزینه مورد نیاز عملیات نظامی در عراق و افغانستان تصویب کرد که تنها نیمی از مبلغی بود که جورج بوش، رئیس جمهور، خواستار آن شده بود.
آقای گیتس همچنین گفت که به لطف اوضاع بهتر امنیتی در عراق، امکان خارج کردن برخی از نیروها طبق برنامه در سال آینده وجود دارد.
وی امکان خروج پنج تیپ رزمی از عراق تا ژوئیه آینده را مطرح کرد، به طوری که تخلیه نخستین یگان در ماه جاری آغاز شود.
با این حال او در جریان کنفرانسی خبری پیش از پایان سال گفت: "تامین بودجه جنگ به صورت نصفه نیمه باعث می شود فقط بتوانیم طرح های کوتاه مدت بچینیم و تصمیم های کوتاه مدت بگیریم."
وزیر دفاع آمریکا در ماه سپتامبر ابراز امیدواری کرده بود بتوان شمار نیروهای آمریکایی را تا پایان سال 2008 به 100 هزار کاهش داد.
هم اکنون حدود 160 هزار نیروی ارتش آمریکا در عراق خدمت می کنند.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا هنوز امیدوار است شمار نیروها تا پایان سال آینده به 100 هزار کاهش یابد، گفت از اینکه رقمی مشخص را در آن زمان به کار برده پشیمان است.
'امید به ادامه بهبود امنیت'
اما وی گفت انتظار دارد شاهد کاهش تعدادی از تیپ های رزمی باشد.
طرح اعلام شده فعلی آمریکا کاهش شمار تیپ ها از 20 به 15 تا اواسط سال آینده است، که حدود 130 هزار سرباز را در عراق به جا می گذارد.
استقرار حدود 30 هزار نیروی اضافی در ناحیه بغداد در سال جاری از عوامل کاهش خشونت ها در ماه های اخیر تلقی می شود.
آقای گیتس گفت بهبود وضعیت امنیتی بدان معنی است که ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده کل نیروهای آمریکایی در عراق، بتواند "تا ماه ژوئیه پنج تیم نخست را به خانه بازگرداند."
وی افزود: "اولین آنها در ماه جاری خارج می شود. امید من این است که شرایط در کارزار همچنان بهبود یابد."
آقای گیتس به خبرنگاران گفت که چالش یک سال آینده "حفظ دستاوردهایی است که حاصل کرده ایم."
مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه به بودجه 555 میلیارد دلاری دولت فدرال با 70 میلیارد دلار اضافه برای مخارج نظامی در عراق و افغانستان رای داد.
تصویب لایحه بودجه جنگ به نبردی طولانی که در آن دموکرات ها بدون موفقیت سعی کردند سیاست جورج بوش در مورد جنگ عراق را عوض کنند پایان داد.
لایحه بودجه پس از آن تصویب شد که گزارش تازه پنتاگون می گوید نیروهای آمریکایی طی سه ماه گذشته "پیشرفت قابل توجهی" در عراق داشته اند و امنیت این کشور بهبود یافته است.
اما آن گزارش که روز سه شنبه تحویل کنگره شد اخطار می داد که علیرغم این پیشرفت در جبهه امنیت، تحویل امور به عراقی ها با تاخیر مواجه است، زیرا نیروهای عراقی هنوز در زمینه آموزش و امور لژستیکی به ارتش آمریکا وابسته هستند.

December 21, 2007




کودکان عراقی 'بهای سنگینی می پردازند'
خشونت های عراق باعث زندگی مشقت بار برای کودکان این کشور شده است
آژانس کودکان سازمان ملل می گوید دو میلیون کودک در عراق با تهدیدهایی از جمله سوءتغذیه، بیماری، خشونت و کمبود امکانات آموزشی روبرو هستند.
براساس گزارش تازه یونیسف، صدها کودک در خشونت های سال 2007 کشته شدند و 1350 نفر نیز توسط مقامات بازداشت شدند.
ماهانه حدود 25 هزار کودک و خانواده هایشان مجبور به ترک خانه هایشان برای پناه گرفتن در سایر بخش های عراق شده اند.
اما یونیسف گفت که کاهش خشونت در ماه های اخیر در حال گشودن دریچه ای برای ورود کمک های بیشتر بین المللی است.
ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده آمریکا در عراق، پیشتر به بی بی سی گفت که شمار حملات خشونت بار در عراق به کمترین سطح طی دو سال و نیم رسیده است.
براساس ارقام تازه، حدود 536 عراقی در ماه جاری در خشونت ها جان باخته اند درحالی که شمار این نوع تلفات در دسامبر 2006 حدود 2300 نفر بود.
'بهای سنگین'
یونیسف در گزارش خود تحت عنوان "فرصت تنفس کم برای کودکان عراقی در سال 2007" گفت این کودکان همچنان بهای سنگینی به خاطر تلاطم در کشورشان می پردازند، و در سال جاری اوضاع بدتر شده است.
این گزارش گفت که به طور میانگین 25 هزار کودکان در ماه مجبور به ترک خانه هایشان شده اند که ناشی از فرار خانواده ها از خشونت یا ارعاب است. تا پایان سال، 75 هزار کودک مجبور به زندگی در اردوگاه ها یا پناهگاه های موقتی شده اند.
یونیسف گفت این اختلال، باعث مشقت شدید برای بسیاری از کودکان شده و امکان دسترسی آنها به آموزش و بهداشت را زایل کرده است.
بسیاری از 220 هزار کودک آواره شده که در سن دبستانی هستند در زمینه آموزش لطمه دیده اند. این درحالی است که در عراق 760 هزار کودک دبستانی از قبل سر کلاس حاضر نشده بودند. و تنها 28 درصد از جوانان 17 ساله در امتحانات نهایی شرکت کردند.
یونیسف گفت که کودکان در نواحی دورافتاده که دسترسی به آنها دشوار است، اغلب از مراقبت های بهداشتی محرومند و تنها 20 درصد آنها در خارج از بغداد در محل زندگی خود شبکه فاضلاب دارند. دسترسی به آب سالم نیز یک مشکل جدی است.
اما این آژانس گفت که در سال 2007 پیشرفت هایی حاصل شده است - بیش از 4 میلیون کودک در برابر فلج اطفال و سه میلیون علیه سرخک واکسینه شدند، و بیش از 500 هزار پناهنده داخلی نیز با کمک آژانس های امدادرسانی و جوامع محلی از کمک های پزشکی، آب سالم و سرپناه برخوردار شدند.
این گزارش همچنین گفت که کاهش خشونت ها همچنین فرصتی برای رساندن کمک های بیشتر و دست یافتن به تصویری روشن تر از آنچه مناقشه بر سر کودکان آورده است فراهم می کند.
راجر رایت، نماینده ویژه یونیسف در عراق، گفت: "کودکان عراقی بهایی بسیار سنگین می پردازند."
"هرچند ما تا جایی که توانسته ایم کمک فراهم می کنیم، یک دریچه تازه از فرصت ها درحال گشوده شدن است، که باید به ما امکان دهد با امکانات حمایتی گسترده تر و پایدارتر به آسیب پذیرترین گروه ها برسیم. باید همین حال دست به کار شویم."
آقای رایت تاکید کرد که در سرمایه گذاری بین المللی در عراق، کودکان باید در اولویت قرار گیرند زیرا آنها هستند که "بنیاد بهبود برای کشورشان را فراهم می کنند."


با انتخاب پوتین به عنوان مرد سال 2007 موافقید؟
"ولاديمير پوتين" رييس جمهور روسيه از سوی مجله "تايم" به عنوان مرد سال ‪ ۲۰۰۷‬ميلادی شناخته شد. اين تصميم روز چهارشنبه از سوی "ريچارد استنگل" سردبير اين مجله به خاطر بازگرداندن امنيت و ثبات از سوی پوتين به كشورش گرفته شد.آقای پوتین درمصاحبه با این مجله گفت: فکر می کنم آمریکا تا حالا متوجه شده که تنها یک روسیه قدرتمند منافع اصلی آمریکا را تامین می کند.او همچنین به مشکلاتی که بر سر راه مبارزه با فساد در اقتصاد روسیه در حال گذار وجود داشته اعتراف کرده است.این در حالیست که "ال گور" معاون سابق رييس جمهور آمريكا و"جی.كی رولينگ" نويسنده كتاب "هری پاتر" از جلمه رقبای وی در اين انتخاب بودند.مجله آمريكايی تايم از سال ‪ ۱۹۲۷‬تاكنون بنا به سنت خود در آخر هر سال میلادی چهره فرد منتخب خود را برروی جلد منتشر می کند.نظر شما درباره انتخاب اخیر مجله تایم چیست؟ آیا پوتین را مستحق دریافت این جایزه می دانید؟ انتخاب شما برای مرد سال 2007 کیست؟


9 کشور دیگر اروپایی به موافقتنامه شنگن پیوستند

نه کشور که عمدتا کشورهای سابق کمونیست هستند به شنگن ملحق شدند
نه کشور تازه به موافقتنامه شنگن پیوسته اند که به ایجاد ناحیه ای شامل 24 کشور که رفت و آمد میان آنها آزاد است منجر می شود.
در یکی از چند رویداد به مناسبت این تحول، یک ایستگاه بازرسی مرزی میان اتریش و اسلواکی برچیده شد.
در این مراسم رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی، و آلفرد گوسنبائر، صدر اعظم اتریش، مانعی چوبی در ایستگاه مرزی بِرگ را اره کردند.
همچنین مراسمی در مجارستان، اسلوانی، جمهوری چک، لهستان و کشورهای بالتیک برگزار شد.
استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، مالت، لهستان، اسلواکی، اسلوانی و جمهوری چک 9 کشوری هستند که به پیمان شنگن می پیوندند.
در مرحله اول فقط موانع زمینی و دریایی برداشته می شود اما این آزادی سپس در پایان مارس 2008 به فرودگاه ها نیز تعمیم داده خواهد شد.
آقای گوسنبائر از گسترش ناحیه شنگن استقبال کرده و نگرانی ها در مورد احتمال به راه افتادن موج جنایت در اتریش را رد کرد.
وی گفت این اقدام "منطقه امن و ثبات در اروپا" را گسترش خواهد داد که مستقیما به نفع اتریش خواهد بود.
وی گفت نه فقط اتریش ایمن تر خواهد شد، بلکه همچنین "خیلی بیش از گذشته در قلب اروپا قرار خواهد گرفت."
کمیسیون اروپایی می گوید که یک میلیارد یورو صرف بهبود امنیت در جبهه تازه اتحادیه اروپا شده است.
سفر بدون گذرنامه
این گسترش به معنی داشتن آزادی سفر شهروندان بدون گذرنامه است، هرچند هر یک از این کشورها اجازه دارد از مسافران بخواهد گذرنامه خود را همراه داشته باشند.
برای شهروندان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، داشتن ویزای شنگن به معنی داشتن اجازه سفر در سراسر کشورهای شرکت کننده است.
13 عضو کنونی اتحادیه اروپا، به علاوه دو کشور غیر عضو یعنی نروژ و ایسلند، از قبل بخشی از موافقتنامه شینگن بوده اند.
بریتانیا و ایرلند در این برنامه شرکت نکرده اند اما توافقتنامه های مربوطه در زمینه امنیت را امضا کرده اند.
یک عنصر مهم موافقتنامه شنگن "خدمات اطلاعاتی شنگن" است که حاوی یک پایگاه داده های عظیم در شهر فرانسوی استراسبورگ است.
این مرکز به پلیس کلیه کشورهای عضو شنگن امکان می دهد دریابد آیا یک فرد مظنون در ارتکاب جرم در سراسر اتحادیه اروپا دست داشته است یا خیر.


پیشنهاد مجدد گفتگو با حماس از سوی مقام های اسرائیلی

شائول موفاز، گفته است که دولت اسرائیل احتمالا آمادگی دارد از طریق یک کشور ثالث با مقامات گروه حماس گفتگو کند
در پی انتشار این گزارش ها که گروه حماس پیشنهاد مذاکره با اسرائیل را داده است، بنیامین بن الایزر، وزیر تاسیسات زیر بنایی اسرائیل گفته است چنانچه در طرح حماس پایان دادن به 'تروریسم' نیز گنجانده شده باشد، اسرائیل باید هرگونه پیشنهاد جدی برای آتش بس از جانب حماس را بپذیرد و آن را مشروط به شناسایی اسرائیل توسط حماس نکند.
بنیامین بن الایزر همچنین هرگونه مذاکره با حماس را با آزادی گلعاد شالیط، یک سرباز اسرائیلی که در ماه ژوئن سال گذشته به اسارت پیکارجویان فلسطینی درآمده بود ارتباط داد.
دفتر اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل مد نظر قرار دادن هرگونه پیشنهاد آتش بس از جانب حماس را رد کرده است.
آقای بن الایزر، دومین وزیر کابینه اسرائیل است که از احتمال گفتگو با حماس سخن گفته است.
روز چهار شنبه 19 دسامبر،شائول موفاز، یکی از وزیران کابینه اسرائیل، گفته بود که دولت این کشور احتمالا آمادگی دارد از طریق یک کشور ثالث با مقامات گروه اسلام گرای حماس گفتگو کند.
یکی از گزارشگران بی بی سی در بیت المقدس می گوید از اظهارات وزیر حمل و نقل اسرائیل این طور برمی آید که دولت این کشور برای اولین بار به تمایلش به گفتگو با حماس اشاره داشته است.
اسرائیل از زمان تسلط حماس بر نوار غزه تردد مرزی در این منطقه را متوقف کرده است.
حماس در ماه ژوئن سال جاری میلادی پس از درگیری سنگین و خونین با فتح، جناح فلسطینی رقیب، و بیرون راندن نیروهای فتح از نوار غزه، کنترل این منطقه را به دست گرفته است.



انفجار در پاکستان بیش از 50 نفر کشته بر جای گذاشت

نیروهای امنیتی می گویند فرد بمبگذار در میان نمازگزاران بود
مقام های پاکستانی می گویند بیش از 50 نفر در اثر وقوع یک انفجار انتحاری در نزدیکی شهر پیشاور در شمال غرب این کشور و در نزدیکی مرز افغانستان جان خود را از دست داده اند.
فرد بمبگذار، بمب همراه خود را در یک مسجد شلوغ که نمازگزاران در حال برگزاری مراسم عید قربان بودند، منفجر کرد.
حدود یکصد نفر نیز در اثر این انفجار مجروح شده اند.
انفجار امروز، جمعه 21 دسامبر (30 آذر) و زمانی که بیش از یکهزار تن در مراسم روز عید قربان در مصلای نزدیک خانه آفتاب احمد خان شيرپائو، وزیر کشور سابق پاکستان، اجتماع کرده بودند، رخ داد.
پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان این انفجار را محکوم کرده است.
محل انفجار در مجتمع محل سکونت آقای شيرپائو در روستایی در 40 کیلومتری پیشاور، مرکز ایالت سرحد شمالغرب، گزارش شده اما به وزیر کشور سابق آسیبی نرسیده است هرچند گفته می شود پسر او در این حادثه زخمی شده است.
بخش هایی از ایالت سرحد شمالغرب پاکستان، که در مجاورت افغانستان قرار دارد، از جمله مراکز حضور و فعالیت گروه های تندرو اسلامگرا از جمله وابستگان به شبکه القاعده محسوب می شود.
پس از حمله نیروهای امنیتی به تندروهای مستقر در مسجد سرخ شهر اسلام آباد در ماه ژوئیه سال جاری، این ایالت شاهد شدت گرفتن عملیات گروه های تندرو بوده است.
خشونت هایی که پس از واقعه مسجد سرخ در پاکستان روی داده تا کنون بیش از هشتصد کشته برجای گذاشته است.
همچنین، انتخابات پارلمانی پاکستان در ماه آینده میلادی برگزار می شود و بروز خشونت در جریان مبارزات انتخاباتی در این کشور امری غیرعادی نیست.
دومین سوء قصد
این دومین مورد از سوء قصد به جان آفتاب احمد خان شيرپائو در خلال هشت ماه اخیر است.در ماه آوریل سال جاری، هنگام حضور آقای شیرپائو در یک گردهمایی سیاسی در یکی از شهرهای ایالت سرحد شمالغرب بمبی منفجر شد که به وی آسیب مختصری رساند اما بیش از بیست تن از حاضران در این گردهمایی را کشت.
شيرپائو در سال جاری هدف دو سوء قصد بوده است
آفتاب احمد خان شیرپائو، که زمانی از اعضای فعال حزب مردم پاکستان به رهبری بی نظیر بوتو محسوب می شد، پس از کودتای سال 1999 ژنرال پرویز مشرف و ایراد اتهام فساد مالی، برای مدتی در خارج از پاکستان به سر برد.
وی ظاهرا پس از توافقی با ژنرال مشرف، برای شرکت در انتخابات پارلمانی سال 2002 به پاکستان بازگشت و به مجمع ملی این کشور راه یافت.
آقای شیرپائو با ابراز مخالفت با رهبری خانم بوتو به تشکیل یک گروه انشعابی از حزب مردم مبادرت کرد و رهبری آن را در دست گرفت و با حمایت از ژنرال مشرف، توانست در مقام وزیر آب و برق و سپس وزیر کشور به کابینه او راه یابد.
وی تا خاتمه دوره قانونگذاری مجمع ملی در ماه گذشته و تشکیل دولت موقت برای برگزاری انتخابات جدید، سمت وزارت کشور پاکستان را برعهده داشت و نامزدی خود را نیز در انتخابات پارلمانی ماه ژانویه اعلام داشته است.
در مقام وزارت کشور، آفتاب احمد خان شیرپائو مسئولیت حفظ امنیت داخلی پاکستان و مقابله با شورشیان مخالف دولت به خصوص تندروهای اسلامگرا را برعهده داشته است.
هنوز هیچ گروهی مسئولیت بمب گذاری انتحاری روز جمعه را، که احتمالا با هدف ترور آقای شیرپائو به اجرا گذاشته شده، بر عهده نگرفته و انگیزه این حمله معلوم نیست.

December 20, 2007



پرزيدنت بوش: ايران و برنامه هسته ايش همچنان موجب نگرانی عميق است

پرزیدنت جورج دبلیو بوش می گوید ایران و برنامه هسته ایش همچنان"موجب نگرانی عمیق" است. در سخنان روز ۱۱ دسامبر با جیورجیو ناپولیتانو رئیس جمهوری ایتالیا آقای بوش گفت: "ما براین باوریم که ایران دارای یک برنامه مخفی هسته ای نظامی بوده است. ایران باید در این باره به جهان توضیح بدهد که چرا چنان برنامه ای داشته است. ایران دارای این تعهد هست که به آژانس بین المللی انرژی اتمی توضیح بدهد که چرا آن برنامه را از دید آژانس مخفی نگاه داشته بود. ایران خطرناکست و چنانچه دانش غنی سازی اورانیوم را به دست آورد از این هم خطرناک تر خواهد شد".
آقای بوش پس از انتشار یک گزارش اطلاعاتی آمریکا سخن می گفت که در آن گفته شده است ایران روی یک برنامه جنگ افزار هسته ای مخفیانه کار می کرده اما در سال ۲۰۰۳ آنرا به حال تعلیق درآورده است.
بنا به گزارش ایران فعالانه برنامه غنی سازی اورانیوم را پیگیری می کند. از اورانیوم غنی شده می توان برای تولید انرژی و یا ساختن بمب هسته ای استفاده کرد.
در گزارش اطلاعاتی با عنوان" ارزیابی اطلاعات ملی" آمده است: متقاعد کردن رهبری ایران به دست برداشتن از تولید جنگ افزارهای هسته ای در نهایت دشوار خواهد بود، خاصه اگر به ارتباطی که ممکن است رهبری ایران میان تولید جنگ افزارهای هسته ای با امنیت ملی و هدفهای سیاست خارجی برقرار کرده و نیز به تلاش چشمگیر ایران از؛ دست کم دهه ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۳ ، در تولید چنان جنگ افزارهائی داشته است توجه کنیم".
شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران خواسته است غنی ساز ی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد. شورای امنیت سازمان ملل متحد در دو قطعنامه ایران را به خاطر خودداری از اجرای این خواست مورد مجازات قرار داده است.پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در حال گفتگو پیرامون سومین قطعنامه هستند.
پرزیدنت بوش می گوید:"جهان باید این را درک کند که ایران خطرناک بوده و ایران در صورتی که ما نتوانیم جلو دستیابی آن کشور به قابلیت غنی سازی اورانیوم را بگیریم خطرناک خواهد بود. ایران می تواند برنامه تولید جنگ افزارهای هسته ای را خاصه در جامعه ای غیر شفاف که جهان از آن اطلاعی ندارد از سر بگیرد".


سرکوب زنان در ايران به بهانه پوشش زمستانی غير اسلامی

مقامات جمهوری اسلامی ایران سرکوب زنانی را آغاز کرده اند که پوشاک زمستانی آنها غیر اسلامی پنداشته میشود. بگفته احمد رضا رادان، رئیس پلیس تهران، این لباسها شامل شلوارهای تنگ چسبان در داخل چکمه های بلند نیز میشود.
این سرکوب به بهانه پوشش زمستانی غیر اسلامی در دنباله سرکوب زنانی که کتهای کوتاه در فصول بهار و تابستان می پوشیدند و موهای زیادی را اززیر روسری نشان میدادند، صورت میگیرد. در آنزمان جلوی هزاران زن ایرانی را در خیابانها گرفتند، تعدادی از آنان هدف ایذاء و آزار واقع شدند و تعدادی نیز زندانی شدند. به هزاران زن دیگر نیز هشدار داده شد، صدها تن وادار به شرکت در کلاسهائی شدند تا بیاموزند که از موازین و مقررات دولتی پیروی کنند.
کاملأ روشن است که چقدر برخی از رهبران جمهوری اسلامی در این مورد متعصب هستند. حجت الاسلام غلامرضا حسنی، امام جمعه ارومیه، اخیرأ گفت که زنانیکه لباس نامناسب می پوشند سزاوار مرگ هستند و همسرانشان نیز باید بهمراه آنان بمیرند.
زنان ایران نه تنها برای پوشیدن نوع لباسهایشان مورد هدف قرار میگیرند، بلکه زمانیکه تلاش میکنند که قوانین تبعیض آمیز علیه خود را تغییر دهند نیز مورد تهدید واقع می شوند. کمپین یک میلیون امضا کوششی است برای جمع آوری امضا در راستای تغییر قوانینی که تبعیض جنسی را مجاز و روا میدارد. تعدادی از اعضای این کمپین زندانی شده اند.علاوه بر این دو دانشجو کرد بنامهای روناک صفرزاده و هانا عبدی به اتهام به مخاطره انداختن امنیت ملی بازداشت شدند.
سرکوب فعالان حقوق زن و سرکوب زنان برای لباس پوشیدن همزمان با سرکوب روزنامه نگاران، دانشجویان، رهبران اتحادیه ها و روحانیان ناراضی صورت میگیرد.
شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، درباره مشکلاتی که مردم ایران با آن مواجه هستند چنین میگوید: "آنها هنوز از واقعیت اینکه نمیتوانند آزادانه نظرات مشروع شان را به شیوه ای مسالمت آمیز بیان کنند، رنج میبرند. حقوقی که در سراسر جهان امری پیش افتاده و عادی تلقی میشود مرتبأ از سوی جمهوری اسلامی ایران پایمال میشود. شما میتوانید برخی از نارضایتیهای مردم ایران را نسبت به چنین وضعیتی به شیوه های متفاوت ببینید."
براساس یک اعلامیه کتبی مک کورمک میگوید آمریکا " از دولت جمهوری اسلامی ایران میخواهد پیش از اینکه ایرانیان بیشتری در تلاش برای کسب و اعمال حق جهانشمول آزادی و دیگر حقوق خود آزار بینند و رنج برند، وضعیت حقوق بشر را در ایران بهبود بخشد."


نخست وزير استراليا هشدار داد برای ثبات افغانستان نياز به تلاش های بيشتری هست

کوين رادنخست وزير جديد استراليا، کوين راد، از کشورهای عضو ناتو خواست برای کمک به ثبات افغانستان اقدامات بيشتری به عمل آورند.
اظهارات نخست وزير جديد استراليا امروز (دوشنبه) به دنبال بيانات وزير دفاع اين کشور ابراز شد که گفته بود اگر ناتو تاکتيک هايش را عوض نکند جنگ در افغانستان مغلوب خواهد شد.
راد بر خطرات ناشی از افزايش توليد ترياک در افغانستان، که هماکنون تقريبا ۹۰ درصد هروئين جهان را عرضه می کند، تاکيد خاصی گذاشت.
هماکنون يک هزار سرباز استراليايی در افغانستان مشغول به خدمت هستند. استراليا يکی از بزرگترين شرکت کنندگان غير ناتو در جنگ با تروريسم در اين کشور است.
در همين حال يک ژنرال عاليرتبه آمريکايی می گويد عليرغم آن که سال ۲۰۰۷برای نيروهای ائتلاف در جنگ با شبه نظاميان طالبان مرگبارترين سال بوده، ليکن پيشرفت هايی نيز در افغانستان بدست آمده است.
ژنرال جوزف ووتل می گويد امسال بيش از ۵۰ رهبر شورشی دستگير و يا کشته شده اند. او اضافه کرد بعضا به خاطر همکاری های بيشتر بين ناتو، نيروهای افغانستان و پاکستان، فعاليت شبه نظاميان در امتداد خط مرزی با پاکستان ۴۰ درصد کاهش داشته است.


بريتانيا وآمريکا برای تقويت اقتصاد فلسطينيان کنفرانس سرمايه گذاری برگزار ميکنند

گوردن براون نخست وزير بريتانيا ميگويد آن کشور و آمريکا درنظر دارند برای تقويت اقتصاد فلسطينيان، يک کنفرانس سرمايه گذاری برگزار گنند.
آقای براون اين خبر را روز سه شنبه پس از ملاقاتی که در لندن با محمود عباس رئيس خودمختاری فلسطينی داشت مطرح ساخت.
نخست وزير بريتانيا گفت اين کنفرانس در ماه مارس يا آوريل در بيت اللحم برگزار خواهد شد.
آقای براون گفت کنفرانس بيت اللحم هدفهای کنفرانس روز دوشنبه اهداگران در پاريس را پيگيری خواهد کرد، که در جريان آن اهداگران تعهد کردند طی سه سال آينده برای تقويت فلسطينيان هفت ميليارد و چهارصد ميليون دلار اختصاص دهند. اين تعهد بمراتب بيش از پنج ميليارد و ششصد ميليون دلار کمک درخواستی آقای عباس بود.
هدف کنفرانس ابراز حمايت از احيای مذاکرات ميان اسرائيل و فلسطينيان است.
در همين حال آقای عباس روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که فعاليت های مرتبط با يهودی نشين ها به تلاش های صلح لطمه وارد ميکند.
در کنفرانس صلح خاورميانه که ماه گذشته با ميزبانی آمريکا در آناپوليس مريلند برگزار شد رهبران اسرائيلی و فلسطينی قول دادند مذاکرات صلح را تا پايان سال آينده به مرحله توافق در چارچوب راه حل موسوم به دو کشوری برسانند.


کاخ سفيد: پرزيدنت بوش اجازه داد مقدار زيادی از ذخاير سلاح های استراتژيک آمريکا کاسته شود

کاخ سفيد می گويد، پرزيدنت بوش اجازه داده است مقدار قابل ملاحظه ای از ذخاير سلاح های استراتژيک آمريکا کاسته شود و ذخاير مورد بحث به يک چهارم مقداری که در پايان جنگ سرد موجود بود کاهش داده شود.
دولت بوش، روز سه شنبه در اعلاميه ای به آگاهی عموم رساند که تغييرات حاصله تا پايان سال ۲۰۰۷ ميلادی به مرحله عمل خواهد رسيد.
اعلاميه کاخ سفيد حاکی است که نيروهای اتمی در شمار سلاح های کليدی آمريکا به منظور تامين ضروريات امنيتی کشور باقی خواهند ماند، اما آمريکا، در جهت نيازمندی های امنيتی و نيز تعهدات خود نسبت به متحدان خود، تصميم گرفته است کار کاهش سلاح های استراتژيک اتمی خود را به پائين ترين سطح به پايان ببرند.
با اين همه، ارقام دقيق برای تعيين تعداد سلاح های استراتژيک اتمی آمريکا انتشار يافته است.
در سال ۲۰۰۲، آمريکا با روسيه توافق نامه ای امضا کرد که بر اساس آن تعداد کلاهک های استراتژيک آماده استفاده، تا سال ۲۰۱۲ ميلادی نبايد از هر يک از طرفين از تعداد ۲۲۰۰ کلاهک تجاوز کند.


لايحه بالا بردن ضریب راندمان مصرف بنزین اتومبیل ها در آمريکا به تصويب کنگره رسيد

کنگره آمريکا لايحه ای را مورد تصويب قرار داد که به موجب آن ميزان راندمان اتومبيل ها و کاميون های ساخت آمريکا برای صرفه جوئی در مصرف سوخت افزايش می يابد.
لايحه مورد بحث روز سه شنبه در مجلس نمايندگان آمريکا تصويب شد. سنای آمريکا هفته گذشته بر اين لايحه صحه گذارد. پس از گذشت بيش از ٣٠ سال اين نخستين بار است که آمريکا در صدد افزايش ضريب بازدهی اتومبيل های ساخت آمريکا بر می آيد. مصوبه کنگره آمريکا شرکت های اتومبيل سازی را مکلف می سازد که ضريب راندمان مصرف بنزين اتومبيل ها را به ميزان ٣٥ مايل در ازای مصرف يک گالن سوخت تا سال ٢٠٢٠ افزايش دهد.
دمکرات های کنگره آمريکا پس از بحث و جنجال و بده بستان های سياسی، نهايتا تلاش خود را برای افزودن مواردی به لايحه که مشوق های مالياتی را نيز روا می دارد، رها کردند. موضوع ديگری که دربوته اجمال قرار داده شد، افزايش ماليات های شرکت های نفتی آمريکا به ميزان ١٣ ميليارد دلار بود.
خانم دينا پرينو سخنگوی کاخ سفيد می گويد دولت بوش خوشوقت است که نمايندگان هردو حزب سياسی عمده آمريکا در کنگره برای تصويب اين لايحه همکاری کردند و درهمان حال از افزايش ماليات ها نيز اجتناب به عمل آمد.


مجله آمريکائی تايم ولاديمير پوتين رئيس جمهوری روسيه را مرد سال شناخت

مجله آمريکائی تايم، به سنت سالانه خود در انتخاب فرد سال ولاديمير پوتين رئيس جمهوری روسيه را مرد سال ۲۰۰۷ معرفی کرده است. اين مجله ميگويد آقای پوتين را برای کاری بزرگ در برقراری ثبات در کشوری که در آشفتگی بود، به عنوان فرد سال برگزيده است.
ريچارد استنجل سردبير تايم ميگويد آقای پوتين برای روسيه اکنون يک تزار ديگر است. وی افزود برای آقای پوتين ثبات در روسيه مهم تر از آزاديهای مدنی و ابراز عقايد است. وی گفت اما روسيه به ثبات نياز دارد و بهمين جهت آقای پوتين از حمايت مردم روسيه برخوردار است.
دانا پرينو سخنگوی کاخ سفيد از آقای پوتين به عنوان شخصيتی جالب و توجه برانگيز در تاريخ معاصر ياد کرد.
انتخاب آقای پوتين به عنوان فرد سال توسط مجله تايم به فاصله چند روز پس از آن انجام گرفت که ديميتری مدودوف ، متحد نزديک وی گفت اگر در انتخابات سال آينده رياست جمهوری روسيه پيروز شود آقای پوتين نخست وزير او خواهد بود.
ال گور برنده جايزه صلح نوبل ، جی کی رولينگ، نويسنده و هو جينتائو رئيس جمهوری چين از جمله ديگر شخصيت هائی بودند که از آنان برای چنين انتخابی نام برده ميشد.
مجله تايم انتخاب فرد سال را از سال ۱۹۲۷ شروع کرد.


سرپرست شورای حل اختلاف خانواده: اگر حق طلاق را به زنها بدهيم همه مردها مجرد می شوند

فريدون اميرآبادی سرپرست شورای حل اختلاف خانواده در تهران در بحث روز راديو تهران گفت: «زنان امروز حتی توانائی پختن يک تخم مرغ راندارند واگر حق طلاق را به آنها بدهيم همه مردهامجرد خواهند ماند.»
سرپرست شورای حل اختلاف خانواده درتهران يادآورشده است که هشتاد درصد متقاضيان طلاق را زنان تشکيل ميدهند وعلت اصلی همه اختلافات خانوادگی «توقعات نابجای زن» است.
وی همچنين افزود: «درکشور ۴ ميليون معتاد داريم . بهتراست زنان بااين مسئله کنار بيايند تا مردها بتوانند باخيال راحت اعتياد خودراترک کنند.»


آمريکا توافق برای تحريم های تنبيهی بيشترعليه برنامه اتمی تهران را تا قبل از ژانويه بعيد ميداند

ديپلمات های پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل متحد، بعلاوه آلمان، وضع تحريم های تنبيهی بيشتر عليه جمهوری اسلامی ايران برای امتناع از به اجرا گذاشتن خواست های اين شورا را بررسی کرده اند.
نيکلاس برنز، معاون وزارت امورخارجه آمريکا، امروز، پنجشنبه، از طريق تماس همزمان تلفنی و تلويزيونی مدار بسته با همقطارانش در بريتانيا، فرانسه، روسيه ، چين و آلمان، که کشورهای پنج بعلاوه يک ناميده ميشوند، صحبت کرد و با آنان به تبادل نظر پرداخت. جزئيات تبادل نظر ها هنوز فاش نشده است.
ديپلمات ها سعی ميکنند در باره شرايط سومين قطعنامه تحريم های تنبيهی عليه جمهوری اسلامی ايران، برای امتناع از تعليق در برنامه غنی سازی اورانيوم به توافق برسند. اما مقامات آمريکائی گفته اند بعيد ميدانند قبل از ژانويه امکان ارائه پيشنهادی در اين زمينه وجود داشته باشد.
صحبت و تبادل نظر های آمريکا با ديگر کشورهای دارای حق وتو در شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان در باره تحريم های جديد بر مبنای قطعنامه مارس گذشته اين شورا انجام ميگيرد که خواستار تحريم های تنبيهی بيشتر در صورت امتناع تهران از تعليق در غنی سازی اورانيوم در يک فاصله زمانی شصت روزه است .
در همين حال روسيه در اين هفته ارسال سوخت برای نيروگاه برق اتمی بوشهر را در چارچوب شرايطی آغاز کرد ، که متضمن استرداد سوخت مصرف شده به آن کشور است. يک سخنگوی شرکت مقاطعه کار روسی به صدای آمريکا گفت اين سوخت زير نظارت آژانس بين المللی انرژی اتمی تحويل داده ميشود.
در اين ميان رئيس شرکت سازنده نيروگاه بوشهر نيز امروز گفت ساختمان نيروگاه تکميل خواهد شد اما تا قبل از اواخر سال آينده به راه نخواهد افتاد.



درگیری در سیستان و بلوچستان تلفاتی داد

برخی از موارد نا آرامی در سیستان و بلوچستان دارای انگیزه های سیاسی بوده است
مقامات امنیتی جمهوری اسلامی از تلفات درگیری بین افراد مسلح و نیروهای انتظامی و امنیتی در جنوب شرق ایران خبر داده اند.
روز پنجشنبه، 20 دسامبر (29 آذر) اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان در اطلاعیه ای اعلام کرد که چهار نفر، که از آنان با عنوان "عناصر اصلی و سران یک گروهک تروریستی" نام برده شده است، در عملیات مشترک ماموران اطلاعاتی و انتظامی در این استان کشته شده اند.
این بیانیه اسامی کشته شدگان را حسین شنبه زهی، معروف به یاسر، یوسف ریگی، معروف به سیف الله، نورمحمد میربلوچزهی، معروف به ملاعلی و ابوبکر، و عبدالصمد ریگی، معروف به صلاح الدین، اعلام کرده است.
در بیانیه اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان، از کشته شدگان با عنوان "سرکردگان و عناصر فعال گروهک تروریستی" نام برده شده که در بیشتر عملیات تروریستی و خرابکاران در داخل کشور نقش اساسی داشته اند اما به نام این گروه اشاره ای نشده است.

اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان برخی از اقدامات منتسب به کشته شدگان را نیز در بیانیه خود عنوان کرده است.
ایجاد راهبندان در مسیر زابل به زاهدان و کشتن چند نفر، گروگانگیری اتباع خارجی از جمله شهروندان ایرلند، آلمان و ترکیه از جمله این اقدامات بوده است.
همچنین، کشته شدگان به ارتباط با قتل تعدادی از مقامات محلی و انفجار اتوبوس حامل کارکنان سپاه پاسداران در زاهدان نیز متهم شده اند.
به گفته منابع امنیتی استان، از کشته شدگان مقداری اسلحه و مهمات و تجهیزات ساخت بمب نیز به دست آمده است.
نا امنی در سیستان و بلوچستان
استان سیستان و بلوچستان با دو کشور پاکستان و افغانستان هم مرز و محل درگیری های خونین بین نیروهای دولتی ایران و قاچاقچیان مسلح بوده است.
گروههای مسلح در مواردی به گروگانگیری نیز مبادرت کرده انددر خلال چند سال اخیر، نقاط مختلف این استان همچنین شاهد مواردی از بمب گذاری، حملات مسلحانه، ترور مقامات محلی و گروگانگیری بوده که برخی از آنها ظاهرا با انگیزه های سیاسی صورت گرفته است.
مقامات دولتی ایران بسیاری از این عملیات را به گروه موسوم به جندالله، به رهبری عبدالله ریگی، نسبت داده اند که هدف خود را حمایت از ساکنان سنی مذهب این استان در برابر فشارهای دولت مرکزی اعلام کرده است.
منابع جمهوری اسلامی گاه از اعدام افرادی خبر داده اند که به اتهام دست داشتن در ایجاد نا‌ آرامی در منطقه محاکمه شده بودند.
هفته گذشته به نقل از منابع قضایی شرق ایران گزارش شد که دو نفر از افراد گروه جندالله در درگیری با نیروهای اطلاعاتی و انتظامی در نزدیکی شهر ایرانشهر کشته و چند تن دیگر دستگیر شده اند.
خبرگزاری فارس به نقل از این منابع گزارش کرد که کشته شدگان در نظر داشتند با استفاده از مکان هایی مانند حوزه های علميه متعلق به پیروان اهل سنت و روحانیون سنی محلی در منطقه نا آرامی ایجاد کنند.
به گزارش این خبرگزاری، مشاور رئیس قوه قضائیه گفته بود که یک روحانی اهل سنت و چند نفر دیگر از بازداشت شدگان گفتند که فریب این گروه را خورده اند و از نمایندگان آیت الله خامنه ای در امور اهل سنت استان خواست تا نظارت بیشتری بر فعالیت حوزه های علمیه داشته باشند.
در همانحال، ایرنا در گزارش خود در روز پنجشنبه، 20 دسامبر، تلفات عملیات پنجشنبه گذشته نیروهای انتظامی و اطلاعاتی در نزدیکی ایرانشهر را پنج نفر و شمار بازداشت شدگان را پانزده تن ذکر کرده است.


درخواست رهبران دینی برای آشتی ایران و آمریکا

بیش از ۶۰ تن از شخصیت های مذهبی یهودی، مسیحی و مسلمان با صدور بیانیه ای در آمریکا خواستار گفتگوی مستقیم دولت های آمریکا و ایران شده اند.
این افراد که عضو سازمانی به نام "کمیته صلح بین ادیان" هستند، بیانیه ای با عنوان "صلحی برای هر دو خانه ما" منتشر کرده اند.
آن ها با اشاره به ارزیابی اخیر سازمان های اطلاعاتی آمریکا که نتیجه گرفته اند ایران برنامه هسته ای نظامی خود را حدود ۴ سال پیش متوقف کرد، بر آشتی دولت های ایران و آمریکا تاکید می کنند.
ایران بر صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای خود تأکید دارد و اتهام داشتن برنامه هسته ای نظامی را رد کرده است.
اعضای گروه "صلح بین ادیان" در بیانیه خود از دولت آمریکا خواسته اند که به برنامه ها و تهدیدهای نظامی خود علیه ایران پایان دهد.
کاخ سفید بر حل مسالمت آمیز مناقشه هسته ای ایران تاکید دارد، اما توسل به گزینه نظامی علیه ایران را هم رد نکرده است.
کمیته صلح بین ادیان از حکومت ایران نیز خواسته است با پایان دادن به تهدیدهایش علیه اسرائیل، از رد کردن هولوکاست یعنی کشتار یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم دست بردارد.
اعضای این کمیته درخواست آشتی بین دولت های ایران و آمریکا را در ایالت آیووای آمریکا مطرح کرده اند.
آیووا این روزها محور توجه مطبوعات و رسانه های گروهی جهان است.
دور اول انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری این کشور به زودی از این ایالت آغاز خواهد شد.
کمیته صلح بین ادیان همچنین کینه و عداوت بین برخی مسیحیان یهودیان و مسلمان ها را شرم آور خوانده است.
اعضای این کمیته در بیانیه خود، همچنین خواستار خاتمه اشغال نظامی عراق و صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها شده اند.


کنترل بر خرید اسلحه در آمریکا بیشتر می شود

تخمین زده می شود 250 میلیون اسلحه در مالکیت شهروندان آمریکایی باشد
کنگره آمریکا برای نخستین بار بعد از سال 1994 قانون مهمی درباره کنترل سلاح در این کشور تصویب کرده است، که امکان بررسی پیشینه خریداران اسلحه را افزایش می دهد.
این لایحه در ماه آوریل و بعد از کشته شدن 32 دانشجو در دانشگاه ویرجینیا مطرح شده بود. در آن زمان دانشجویی که اختلالات روانی داشت، با استفاده از دو اسلحه ای که موفق به خرید آنها شده بود 32 نفر از جمله خودش را کشت.
در این قانون به روشنی ذکر شده است که چه مدارکی که نشان دهنده سلامت روانی فرد هستند باید در هنگام خرید اسلحه ارائه شود. همچنین مطابق این قانون منابع مالی لازم در اختیار دولت های ایالتی قرار داده می شود که فرایند پردازش اطلاعات را خودکار کنند.
استقبال خوبی از تصویب این قانون شده است، اما منتقدان می گویند ضررهای این قانون بیشتر از منفعت هایش است.
ماجرای تیراندازی در دانشگاه ویرجینیا به دست چو سونگ هوی، دانشجوی اهل کره جنوبی، آمریکایی ها را شوکه کرد.
این شوک زمانی بیشتر شد که مشخص شد یک قاضی قبلا حکم داده بود که چو برای خودش خطرناک است و باید تحت روان درمانی قرار گیرد.
اما گزارش و حکم قاضی به دلیل نگرانی هایی درباره قوانین حفظ حریم خصوصی، به پرونده های سوابق فدرال راه نیافت.
این یعنی این که چو می توانست آن دو اسلحه ای را که با آنها 32 نفر را کشت، بخرد.
سناتور پاتریک لیهی، یکی از حامیان این لایجه، گفت: "یک بانک اطلاعاتی فدرال قابل اعتماد که سوابق افراد را با دقت فراهم کند به نفع همه است."
.

December 19, 2007



ایران: اختناق منتقدان و حرکت به سوی وضعیت جنگی

اکونومیست: مخالفان واقعی یا موهوم حکومت در معرض بازداشت، آزار و تهدید قرار گرفته اند
هفته نامه اکونومیست چاپ لندن در شماره 30 ژوئن دو مقاله را به شرایط داخلی و خارجی ایران اختصاص داده است.
در نخستین مقاله که با عنوان "ایران: اختناق منتقدان و حرکت به سوی شرایط جنگی" منتشر شده آمده است که مخالفان واقعی یا موهوم حکومت هرکه می خواهند باشند - لیبرال های لائیک، اعضای اتحادیه های کارگری، مبارزان حقوق زنان، نوجوانانی با لباس نامناسب، اقلیت های قومی ناراضی و حتی روحانیون منتقد - اخیرا در معرض بازداشت، آزار و تهدید قرار گرفته اند و این نگرانی پیش آمده است که ممکن است ایران در مسیر حرکت به سوی اختناق بیشتری قرار داشته باشد.
اکونومیست می نویسد که در این هفته، اعلام ناگهانی تصمیم دولت به سهمیه بندی بنزین ظرف چند ساعت باعث تشدید این حساسیت شد و می افزاید که با اعلام جیره بندی بنزین، جایگاه های توزیع سوخت شاهد هرج و مرج و درگیری بود و گروهی از مراجعان شعارهای ضد دولتی سر دادند.
به نوشته اکونومیست، این وضعیت نشانه خشم مردم از شرایط اقتصادی است اما نمی توان از غلیان نارضایتی در سطحی گسترده سخن گفت و در حالیکه منتقدان رژیم عصبانی تر از گذشته هستند، اما امکان چندانی برای ابراز احساسات خود ندارند.
هفته نامه بریتانیایی می افزاید که سیاست تشدید سرکوب احتمالا ناشی از تهدیدی واقعی در داخل نیست بلکه روش حکومت برای بروز واکنش نسبت به فشار خارجی است و دولت، از بیم حمله نظامی، محاصره اقتصادی یا برنامه آمریکا برای اجرای "انقلاب مخملین" با هدف تغییر رژیم، به سوی قرار دادن کشور در شرایط جنگی حرکت می کند.
سیاست تشدید سرکوب احتمالا ناشی از تهدیدی واقعی در داخل نیست بلکه روش حکومت برای بروز واکنش به فشار خارجی است و دولت، از بیم حمله نظامی، محاصره اقتصادی یا برنامه آمریکا برای اجرای 'انقلاب مخلمین' با هدف تغییر رژیم، به سمت قرار دادن کشور در شرایط جنگی حرکت می کند

اکونومیستاکونومیست می نویسد که برخی از مقامات دولتی این احساس بحران زدگی را بهانه ای برای تهاجم به مخالفان خود قرار داده و از قول یک اقتصاد دان ایرانی نقل می کند که "بازداشت ها، ارعاب و حتی سیاست اقتصادی همه محصول آماده سازی ایران برای مواجهه با عظیم ترین تهدید خارجی از زمان آغاز جنگ عراق است."
این اقتصاددان ایران در توصیف نگرش مقامات دولت می گوید "این افراد سابقه نظامی دارند و به هرنوع مخالفتی به شکل مساله ای امنیتی نگاه می کنند - اینها به مرض بدگمانی مبتلا هستند."


کاليفرنيا به محدود کردن اتومبيل های بزرگ می انديشدمحبوبيت اين اتومبيل ها ممکن است به شکست لايحه کمک کند
مگی شيلز خبرنگار بی بی سیايالت کاليفرنيا ممکن است در غيرقانونی کردن اتومبيل های معروف به "اس يو وی" در آمريکا پيشگام شود. البته بايد اشاره کرد که اين ممنوعيت به خريد اين اتومبيل ها از سوی دولت کاليفرنيا محدود می شود و شهروندان خصوصی را در بر نمی گيرد.طرفداران محيط زيست اين اتومبيل های دو ديفرانسيلی بزرگ و گاه عظيم الجثه را به خاطر مصرف سوخت بسيار بالا، "دشمن شماره يک" لقب داده اند.درحالی که حاميان محيط زيست از اين پيشنهاد به عنوان گام مهمی استقبال کرده اند، اما منتقدان پيش بينی می کنند که به دليل محبوبيت اين نوع اتومبيل ها، وضع هرگونه قانونی عليه آنها ناکام خواهد ماند.يک آگهی تلويزونی که از ممنوعيت اين اتومبيل ها حمايت می کند می گويد: "مسيح فرمود همسايگان را مانند خود دوست بداريد، اما می بينيم که خودروها، کاميون ها و اس يو وی هايی توليد و استفاده می شود که هوا را آلوده می کند."برخی از مبارزان محيط زيست خريداری اين نوع اتومبيل ها را حتی به حمايت از تروريسم تشبيه کرده اند چرا که باعث اتکای بيش از حد آمريکا به نفت خارجی و در نتيجه حمايت از دولت های مستبد خاورميانه می شود. بنابه گزارش ها "انجمن دانشمندان نگران" در آمريکا می گويد اگر صاحبان اس يو وی به اتومبيل های معمولی اکتفا می کردند می شد به واردات نفت آمريکا از خاورميانه پايان داد.علی رغم اين نوع مبارزات تحريک کننده، آمريکايی ها عاشق اتومبيل های خود هستند و ظاهرا هرچه بزرگ تر باشد بهتر. حتی انتقاد الهی نيز در فروش اس يو وی خللی وارد نکرده است.قانونگذاران کاليفرنيايی معتقدند که دولت بايد به جای اس يو وی به خريداری اتومبيل های کوچک تر و کم مصرف تر روی آورد. اس يو وی هر 13 تا 16 مايل (21 تا 26 کيلومتر) يک گالن (8/3 ليتر) بنزين می سوزاند.آلودگی شديدمصرف شديد سوخت يکی از عواملی است که فيل آنجلديس، وزير دارايی ايالت کاليفرنيا با حمايت از لايحه ای سعی دارد اس يو وی را از سيستم حمل و نقل ايالتی متشکل از 73 هزار اتومبيل حذف کند.
يکی از صاحبان اس يو وی می گويد که در اين نوع ماشين احساس امنيت می کندآقای آنجلديس می گويد: "خوب به نظر من ايالت ما می تواند و بايد در اين زمينه سرمشق باشد. و اگر ما بتوانيم از آلودگی هوا بکاهيم، از اتکا به نفت بکاهيم، اگر بتوانيم از هزينه ها بکاهيم، پس بايد چنين کنيم."وی افزود: "با آغاز حذف اس يو وی ها از ناوگان ايالتی، که يکی از بزرگ ترين ناوگان های عمومی است. می توانيم سرمشق خوبی فراهم کنيم."درحالی که کاليفرنيا نخستين ايالت آمريکاست که چنين لايحه ای را معرفی می کند، ميت رامنی، فرماندار جمهوری خواه ايالت ماساچوست نيز اشاره کرده است که او نيز در حال بررسی طرح مشابهی است.طرفداران محيط زيست در سراسر آمريکا تلاش های کاليفرنيا را ستوده اند.راسل لانگ، مبارز امور محيط زيست از "شبکه بلو واتر" می گويد که با توجه به وجود بيش از 30 ميليون اتومبيل که روزانه در جاده های کاليفرنيا تردد می کنند، اين گام مهمی به حساب می آيد.به گفته وی کاليفرنيا به تنهايی 2 درصد گازهای عامل گرم شدن زمين را توليد می کند.با اين حال سازمان مصرف کنندگان اس يو وی می گويد اين لايحه در مسير اشتباه حرکت می کند.جيسون واينز رئيس گروه صاحبان اس يو وی در آمريکا گفت: "پرطرفدارترين اس يو وی های موجود در بازارهای امروز، مانند تريلبليزر از شرکت شورولت و فورد اکسپلورر، درست به اندازه اتومبيل های مسافری قديمی تصاعد دارند و تصاعد اگزوز آنها از اتومبيل های معمولی که تا 3 سال قبل توليد می شد کمتر است."درحالی که حاميان اين لايحه سعی دارند اس يو وی را از بزرگ ترين ناوگان عمومی آمريکا حذف کنند بعيد است اهالی کاليفرنيا در آينده قابل پيش بينی به رابطه عاشقانه خود با اين اتومبيل ها پايان دهند.


پیشنهاد اتحادیه اروپا برای کاهش دی اکسید کربن

در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیش از ده درصد دی اکسید کربن توسط ماشین های شخصی تولید می شود
کمیسیون اروپا امروز، چهارشنبه نوزدهم دسامبر (28 آذر) با هدف کاهش گاز دی اکسید کربن در خودروهای جدید یک قانون تازه پیشنهاد کرده است.
این قانون برای سازندگان اتومبیل، برنامه های مشخصی تعیین کرده که اگر نتوانند آنها را به موقع اجرا کنند، جریمه های قابل افزایشی شامل حالشان می شود.
کارشناسان این پیشنهاد را شکست برنامه های داوطلبانه خودروسازان برای کاهش این آلاینده محیط زیست، تعبیر کرده اند.
قرار بود شرکت های خودروسازی تا سال ۲۰۱۲ میزان دی اکسید کربن در هر کیلومتر را به ۱۳۰ گرم کاهش دهند.
در حال حاضر خودروهای جدیدی که در اروپا فروخته می شوند به طور متوسط ۱۶۰ گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر تولید می کنند.
حالا کمیسیون اروپا در طرح تازه اش می خواهد این میزان را به ۱۲۰ گرم برساند.
البته اهداف تعیین شده برای همه شرکت های خودروسازی یکسان نیست و بسته به بزرگی اتومبیل ها این میزان متفاوت است.
خودروهای بزرگ اجازه دارند هوا را بیشتر از خودروهای سبک آلوده کنند.
با این حال هر شرکتی که بیشتر از حد تعیین شده دی اکسید کربن تولید کند، جریمه می شود، جریمه ای که به طور تصاعدی از سال ۲۰۱۲ افزایش می یابد.
بر اساس این طرح شرکت های خاطی برای هر گرم اضافه ۲۰ یورو جریمه می شوند و این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۹۵ یورو خواهد رسید.
در حالی که طرفداران حفظ محیط زیست می گویند این طرح بیش از پیش شرکت ها را به ساخت خودروهای بزرگ تشویق می کند، صنعت خودروسازی نگران میلیاردها یورو جریمه است.
در مقابل کمیسیون اروپا امیدوار است جریمه های درنظر گرفته شده شرکت های خودروسازی را وادار کند خودروهای پاکیزه تری بسازند.
صنعت اتومبیل سازی و دولت آلمان که می ترسند این طرح گریبان شرکت های بزرگ خودروسازی اش را بیش از همه بگیرد بشدت برای تغییر این طرح تلاش کردند.
انتظار می رود تصویب این قانون که باید از سوی همه ۲۷ کشور عضو و پارلمان اروپا صورت گیرد با بحث و جدل های جدی همراه باشد.
سازمان صلح سبز می گوید طرح پیشنهادی کمیسیون اروپا صرفا استاندارهای کوتاه مدتی را پیش بینی کرده بدون آنکه برنامه ای درازمدت ارائه کند.
این سازمان کمیسیون اروپا را متهم کرده که تسلیم گروه های فشار صنعت خودروسازی شده است.


احتمال آمادگی اسرائیل برای گفتگو با حماس

اسماعیل هنیه - گفته می شود که اظهارات وزیر اسرائیلی در واکنش به نظرات رهبر حماس بوده که از تلویزیون اسرائیل پخش شده است
شائول موفاز، یکی از وزیران کابینه اسرائیل، گفته است که دولت این کشور احتمالا آمادگی دارد از طریق یک کشور ثالث با مقامات گروه اسلام گرای حماس گفتگو کند.
یکی از گزارشگران بی بی سی در بیت المقدس می گوید از اظهارات وزیر حمل و نقل اسرائیل این طور برمی آید که دولت این کشور برای اولین بار به تمایلش به گفتگو با حماس اشاره داشته است. به گفته این گزارشگر اظهارات آقای موفاز در واکنش به اظهارات اسماعیل هنیه، رهبر حماس بوده است که روز سه شنبه (18 دسامبر) از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد.
حماس از زمان پخش برنامه تلویزیونی منکر شده که این گروه حاضر به گفتگو با اسرائیلیان است. حماس حاضر نبوده اسرائیل را به رسمیت بشناسد. اسرائیل نیز از زمان تسلط حماس بر نوار غزه تردد مرزی در این منطقه را متوقف کرده است.
حماس در ماه ژوئن سال جاری میلادی پس از درگیری سنگین و خونین با گروه فلسطینی رقیب فتح و بیرون راندن نیروهای این گروه از نوار غزه، کنترل آن را به دست گرفته است.
در تحولی دیگر، دولت اسرائیل همچنین گفته است که طرح هایی را در دست بررسی دارد که مربوط به آبادی های یهودی نشین جدید در شرق بیت المقدس می شود. هدف از دنبال کردن این طرح، گسترش شهرک های یهودی نشینی است که قبلا در این منطقه احداث شده است.
دیوار حائلی که اسرائیل در شرق بیت المقدس برپا کرده ارتباط با اراضی فلسطینی را قطع کرده است
زیو بویم، وزیر مسکن اسرائیل، روز چهارشنبه ضمن کم اهمیت جلوه دادن این بررسی ها گفت بررسی طرح های ساخت و ساز احتمالی در ناحیه عتاروت مانند سایر بررسی هایی است که هر ساله وزارت مسکن این کشور انجام می دهد.
وی گفت: "وزارت مسکن اسرائیل موظف که برای مشکل کمبود مسکن در بیت المقدس راه حلی پیدا کند. بررسی ها در دست اجرا، بررسی ها اولیه در مورد یک طرح ساختمان سازی است."
صائب عریقات، رییس مذاکره کنندگان فلسطینی، گفت که چنین طرح هایی به روند صلح آسیب می زند و باید متوقف شود: "ما این گام های دولت اسرائیل را تهدیدی برای آغاز مذاکرت نهایی میان دو طرف می دانیم."
عتاروت، کرانه باختری و نوار غزه، بلندی های جولان و صحرای سینا در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال 1967 تحت اشغال اسرائیلیان قرار گرفت و قرار است سرنوشت آن در گفتگوهای دو طرفه تعیین شود.
اما اسرائیل شرق بیت المقدس را خارج از حیطه مناظرات بین دو طرف می داند و استدلال کرده که این ناحیه را بلافاصله پس از جنگ از اراضی فلسطینی تفکیک کرده است هر چند که مراجع بین المللی این اقدام اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند.
فلسطینیان شرق بیت المقدس را به عنوان پایتخت یک کشور مستقل فلسطینی می دانند. هدف از تمام گفتگوهای صلح خاورمیانه رسیدن به توافق بر سر تشکیل یک کشور فلسطینی است.

December 18, 2007



مقامات آمريکا و چين در واشنگتن ملاقات می کنند

برايان ويتمنمقامات ارشد آمريکا و چين امروز (دوشنبه) بمنظور برگزاری گفتگوهای سالانه شان در واشنگتن ملاقات می کنند.
سخنگوی پنتاگون، برايان ويتمن، می گويد اين مذاکرات دربرگيرنده موضوعات بين المللی، منطقه ای، و مسايل فی مابين دو کشور است و شامل جنگ عليه ترور و نظام دفاع موشکی نيز می شود.
اين ملاقات يک هفته پس از آن انجام می پذيرد که مقامات چين جلوی ورود چند ناو جنگی آمريکايی به بندر هنگ کنگ را گرفتند.
ويتمن نگفت که آيا مناقشه بر سر کشتی ها و يا ساير موضوعات مورد اختلاف که شامل فضا و اينترنت می شود نيز مورد مذاکره قرار خواهد گرفت يا نه. با اين وصف، وی گفت احتمالا درباره اين موضوعات نيز گفتگو خواهد شد.
هفته گذشته، وزارت دفاع آمريکا يک شکايت نامه رسمی را به مقامات دولت چين تسليم کرد که در آن از الغای مجوز لنگر انداختن در هنگ کنگ و اجازه ندادن به دو کشتی کوچک نيروی دريايی آمريکا که برای اجتناب از توفان قصد لنگر انداختن داشت شکايت شده بود.
وزارت امور خارجه چين به طور غير مستقيم اجازه ندادن به کشتی ها را به دليل پذيرايی اخير واشنگتن از دالايی لاما و فروش مستمر سلاح به تايوان ذکر کرده اند.


نخست وزير استراليا هشدار داد برای ثبات افغانستان نياز به تلاش های بيشتری هست

کوين رادنخست وزير جديد استراليا، کوين راد، از کشورهای عضو ناتو خواست برای کمک به ثبات افغانستان اقدامات بيشتری به عمل آورند.
اظهارات نخست وزير جديد استراليا امروز (دوشنبه) به دنبال بيانات وزير دفاع اين کشور ابراز شد که گفته بود اگر ناتو تاکتيک هايش را عوض نکند جنگ در افغانستان مغلوب خواهد شد.
راد بر خطرات ناشی از افزايش توليد ترياک در افغانستان، که هماکنون تقريبا ۹۰ درصد هروئين جهان را عرضه می کند، تاکيد خاصی گذاشت.
هماکنون يک هزار سرباز استراليايی در افغانستان مشغول به خدمت هستند. استراليا يکی از بزرگترين شرکت کنندگان غير ناتو در جنگ با تروريسم در اين کشور است.
در همين حال يک ژنرال عاليرتبه آمريکايی می گويد عليرغم آن که سال ۲۰۰۷برای نيروهای ائتلاف در جنگ با شبه نظاميان طالبان مرگبارترين سال بوده، ليکن پيشرفت هايی نيز در افغانستان بدست آمده است.
ژنرال جوزف ووتل می گويد امسال بيش از ۵۰ رهبر شورشی دستگير و يا کشته شده اند. او اضافه کرد بعضا به خاطر همکاری های بيشتر بين ناتو، نيروهای افغانستان و پاکستان، فعاليت شبه نظاميان در امتداد خط مرزی با پاکستان ۴۰ درصد کاهش داشته است.


کره شمالی ميگويد ميزبان بخشی از مراسم سفر مشعل المپيک به چين خواهد شد

کره شمالی ميگويد ميزبانی بخشی از سفر مشعل المپيک برای مسبقات سال آينده در چين را بعهده ميگيرد.
به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی موافقتنامه عبور مشعل از پيونگ يانگ روز شنبه با مقامات چينی امضا شده است.
کميته چينی برگزار کننده مسابقات المپيک ميگويد اين مشعل که روز بيست و پنجم مارس در زادگاه مسابقات در يونان روشن ميشود در جريان سفر طولانی خود به پکن در اواخر ماه آوريل به کره شمالی ميرسد.
برگزارکنندگان المپيک همچنين اميدوارند ترتيبی بدهند که مشعل المپيک به مرتفع ترين قله جهان در کوهستان اورست نيز برده شود. پکن گفته است مشعل از تايوان عبور نخواهد کرد و مدعی است که تايوان ممکن است از اين مراسم قصد بهده برداری سياسی داشته باشد.


پرزيدنت بوش از سوريه خواستار آزادی زندانيان سياسی شد

پرزيدنت بوش از سوريه خواستار آزاد کردن صدها فعال مخالفی شد که برای عقايد سياسی شان حبس شده اند.
پرزيدنت بوش روز جمعه با انتشار بيانيه ای تشکيل شورای ملی در باره اعلاميه دمشق را تحسين کرد. پرزيدنت بوش اين شورا را مظهر آرمان و آرزوی اکثريت مردم سوريه به زندگی در آزادی، دمکراسی و صلح دانست.
مقامات سوريه در روزهای اخير بيش از سی نفر از اعضای اين شورا را توقيف کرده اند. پرزيدنت بوش گفت دولت سوريه به محروم ساختن اتباع خود از حقوق اساسی بشر، ازجمله آزادی ابراز عقيده ، آزادی سفر و حق انتخاب دولتی که جوابگوی نيازهای مردم باشد ادامه ميدهد.
پرزيدنت بوش گفت وی از خواست و هدف اين شورا برای مبارزه عاری از خشونت جانبداری ميکند.


وزير امنيت اسرائيل عليه گزارش اطلاعاتی آمريکا در باره برنامه اتمی تهران هشدار داد

وزير امنيت عمومی اسرائيل از گزارش اطلاعاتی آمريکا، که ميگويد جمهوری اسلامی ايران توليد تسليحات اتمی را متوقف ساخته، انتقاد کرده است.
آوی ديشتر روز شنبه در يک سخنرانی در حومه تل آويو گزارش اطلاعاتی آمريکا در باره برنامه اتمی تهران را تصوری غط توصيف کرد که می تواند به يک جنگ منطقه ای منجر شود. وی گفت اسرائيل نتوانسته است رهبران آمريکا را قانع کند که تهديد اتمی جمهوری اسلامی قريب الوقوع و جدی است. وی گفت اسرائيل سعی خواهد کرد نظر تشکيلات اطلاعاتی آمريکا را در باره جمهوری اسلامی ايران عوض کند.
وزير امنيت عمومی اسرائيل گفت اشتباهات اطلاعاتی می تواند سياست آمريکا در خاورميانه را با مشکل مواجه کند.
گزارش اطلاعاتی آمريکا که ماه گذشته منتشر شد ميگويد جمهوری اسلامی ايران توليد تسليحات اتمی را چهار سال پيش متوقف کرد.
اين گزارش در عين حال ميگويد جمهوری اسلامی به غنی سازی اورانيوم به قدر کافی برای توليد تسليحات اتمی در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ ادامه ميدهد.


اسرائيل معتقد است تهران خط جديدی را در توليد تسليحات اتمی دنبال ميکند

يک هيات اسرائيلی در سفری بدون برنامه قبلی به آمريکا سعی ميکند مقامات آمريکائی را متقاعد سازد که جمهوری اسلامی ايران کماکان توليد تسليحات اتمی را دنبال ميکند.
مقامات امنيتی اسرائيل ميگويند اين هيات هفته گذشته برای توضيح و واکنش به گزارش اخير اطلاعاتی آمريکا که ميگويد جمهوری اسلامی ايران در سال ۲۰۰۳ برنامه سری تسليحات اتمی خود را متوقف کرد، وارد آمريکا شد.
محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، روز يکشنبه در گفتگويی با تلويزيون دولتی ايران تصريح کرد که او از يافته های آمريکا استقبال می کند. احمدی نژاد می گويد گزارش برآورد اطلاعاتی آمريکا نشان می دهد که طرز فکر واشنگتن نسبت به تهران در حال تکامل است.
انتظار ميرود کارشناسان اسرائيلی استدلال کنند که جمهوری اسلامی ايران از آن پس خط توليدی جديدی را آغاز کرده است که جزئيات آن برای تشکيلات اطلاعاتی غرب کاملا شناخته شده نيست.
گفته ميشود هيات اسرائيلی به مقامات آمريکائی خواهد گفت که برنامه های جمهوری اسلامی ايران در مورد غنی سازی اورانيوم، توليد موشک های دور برد و تهديد هايش در مورد محو کردن اسرائيل از نقشه جهان مويد مقاصد خصمانه تهران است.


کاخ سفيد: تحويل سوخت دليل ديگری است برای تهران که غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد

جمهوری اسلامی ايران دريافت اولين سوخت هسته ای روسيه، که به قصد استفاده در تاسيسات اتمی بوشهر فرستاده شد، را مورد تائيد قرار داد.
بنا به گزارش خبرگزاری های ايرنا و ايسنا رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، غلامرضا آقازاده، امروز (دوشنبه) گفت که ۸۲ تن سوخت ارسالی برای مصرف يکسال تاسيسات بوشهر خواهد بود.
سخنگوی کاخ سفيد، گوردون جاندرو، گفت تحويل داده شدن سوخت دليل ديگری است برای جمهوری اسلامی که فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد.
پرزيدنت بوش گفت از تصميم روسيه مبنی بر ارسال محموله سوخت به ايران برای استفاده در توليد برق حمايت می کند زيرا، به گفته وی، معنی اين کار اين است که تهران ديگر نيازی به دستيابی به توانايی ها و تکنولوژی های غنی سازی ندارد.
وزارت امورخارجه روسيه نيز از جمهوری اسلامی خواست از اين موقعيت استفاده کرده و غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. اين وزارتخانه با انتشار بيانيه ای گفت اعتقاد دارد اکنون «موقعيت کيفيتا جديدی» بوجود آمده که به تهران اجازه می دهد در جهت برآوردن خواسته های غرب مبنی بر توقف غنی سازی گام هايی بردارد.
اما امروز يک مقام عاليرتبه جمهوری اسلامی اين درخواست ها را رد کرد و گفت دولت ايران حتی با قبول محموله سوخت از روسيه غنی سازی را تعليق نخواهد کرد.
بامداد امروز وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرده بود که سوخت اتمی ارسالی برای تاسيسات بوشهرتا زمانی که در خاک ايران قرار دارد تحت کنترل و تضمين آژانس بين المللی انرژی اتمی خواهد بود.
جمهوری اسلامی ميگويد فعاليت اتمی در بوشهر و نقاط ديگر اکيداً برای مقاصد غير نظامی است. اما آمريکا و متحدين غربی اش جمهوری اسلامی را متهم کرده اند که برنامه هايش پوششی برای توليد تسليحات اتمی است.


رايس در سفر اعلام نشده ای وارد عراق شد

رايس به همراه سفير آمريکا، رايان کروکر، با مقامات کرد در کرکوک ديدار کرد (۲۷ آذر)
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، امروز (سه شنبه) بطور سرزده از شهر نفت خيز کرکوک بازديد به عمل آورد. انتظار می رود وی در ديداری با سياستمداران محلی اين شهر، که از اقوام گوناگونی تشکيل يافته، بخواهد مصالحه کنند.
رايس در نظر دارد سپس با رهبران عراق در بغداد ملاقات کند.
سفر وزير امور خارجه آمريکا مقارن شده است با کاهش چشمگير خشونت ها در عراق و درخواست مقامات آمريکايی از رهبران عراق تا با بهره گيری از توقف خشونت ها برای دستيابی به مصالحه سياسی تلاش کنند.
دولت خودمختار کردستان عراق سرگرم بررسی پيشنهادی است برای به عقب انداختن رفراندومی برسر آينده کرکوک. قانونگذاران ديروز گفتند مشکل بتوان اين رفراندوم را، چنانچه که در قانون اساسی عراق آمده، در تاريخ ۱۰ دی ماه برگزار کرد.
کردها می خواهند کرکوک جزئی از استان خودمختار کردستان باشد، اما سکنه غير کرد بيم آن دارند، در صورتی که شهر به زير کنترل کردها در آيد، از شهر بيرون رانده شوند.
هيات امدادی سازمان ملل متحد به عراق روز شنبه گذشته گفت بر سر اين نکته که رای گيری شديدا مورد نياز است بين نخست وزير عراق و منطقه کردنشين اين کشور توافق حاصل است. اما اين هيات افزود که به وی گفته شده است موکول کردن رفراندوم به شش ماه ديگر به مقامات فرصت می دهد تا مسايل فنی را مورد توجه قرار دهند.
در خشونت های ديروز يک کاميون حاوی مواد منفجره در نزديکی سدی در موصل (شمال عراق) منفجر شد و يک مامور امنيتی را کشت.


کردهای عراق می گويند سربازان ترکيه شروع به خروج از شمال عراق کرده اند

مقامات کرد عراقی می گويند صدها سرباز ترکيه که امروز (سه شنبه) به شمال عراق وارد شده بودند، اکنون پاپس کشيده و به داخل مرزهای ترکيه بازگشته اند.
مقامات کرد عراقی بامداد امروز گفته بودند که سربازان ترکيه در جريان عمليات اخير عليه شورشيان کرد چند کيلومتر به شمال عراق وارد شده اند. هيچگونه زدوخوردی روی نداده بود.
رهبران ترکيه بطور مستقيم درباره اين تهاجم اظهار نظر نکردند، اما گفتند ارتش هرآنچه را که برای مبارزه با تروريسم لازم است انجام خواهد داد.
وزير امور خارجه آمريکا، کاندوليزا رايس، امروز در جريان بازديدش از عراق گفت که آمريکا، ترکيه، و عراق در متوقف کردن اعمال شورشيان کرد منافع مشترک دارند. رايس همچنين به طرفين عليه هرگونه عملی که شمال عراق را بی ثبات کند هشدار داد.
دولت محلی کردستان عراق گفت پرزيدنت مسعود بارزانی در نظر داشت امروز با رايس ديدار کند. اما وی اين ديدار را، در اعتراض به موضع آمريکا در قبال عمليات اخير ترکيه در شمال عراق، لغو کرد.
روز يکشنبه، هواپيماهای جنگنده ترکيه چندين روستا در شمال عراق را، با هدف کوبيدن قرارگاه های حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک.)، مورد حمله قرار دادند. نخست وزير دولت خودمختارکردستان عراق امروز واشنگتن را به تائيد حملات هوايی ترکيه متهم نمود، زيرا ارتش آمريکا حريم هوايی عراق را تحت کنترل دارد.
رايس می گويد ترکيه راسا در برابر پ. ک. ک. تصميم به عمل گرفته بود. آنکارا پ. ک. ک. را متهم به استفاده از پايگاه های خود در شمال عراق برای حمله به خاک ترکيه می کند.
روزنامه واشنگتن پست امروز (سه شنبه) از قول منابعی در پنتاگون که نامشان فاش نشده نقل کرد که ايالات متحده آمريکا اطلاعات ماهواره ای ذيقيمتی به ترکيه داده که به ارتش اين کشور در يک سلسله حمله هايی به شورشيان کمک کرده است.
به گفته مقامات، پرسنل ارتش آمريکا مرکزی برای تشريک اطلاعات در آنکارا بوجود آورده اند.


اعتراض اروپا به نقض حقوق بشر در ايران – ادامه آزار دانشجويان توسط جمهوری اسلامی

هانس گرت پوتِرينگ، رييس پارلمان اروپا، از حزب دموکرات مسيحی آلمان، خواستار آزادی بيست و هشت دانشجوی زندانی ايرانی شده است، وی همچنين اعدام مکوان مولود زاده جوان ۲۱ ساله که در اوايل دسامبر سال جاری به دليل جرمی که در سيزده سالگی مرتکب شده بود را محکوم کرد. وی با استناد به گزارش يک هيات اعزامی از سوی پارلمان اروپا به ايران خاطرنشان کرده است که ۲۸ دانشجوی زندانی به دليل تدارک برگزاری تظاهرات روز دانشجو دستگير شده اند.
رييس پارلمان اروپا تصريح کرده است که مسئولان جمهوری اسلامی بايد بطور کامل خانواده و وکلای مدافع دانشجويان زندانی را از سرنوشت آنان مطلع کنند. رييس پارلمان اروپا همچنين ضمن محکوم کردن اعدام مکوان مولود زاده تصريح کرده است که ايران با اين اعدام منشور حقوق کودکان سازمان ملل را که، دولت آن کشور به آن پيوسته، را نقض کرده است.
وی افزوده است اين عمل در تناقض با تمامی وعده هايی ست که جمهوری اسلامی طی ماههای گذشته به اتحاديه اروپا داده است.
در همين حال سازمان ديده بان حقوق بشر با انتشار بيانيه ای از دولت ايران خواسته است تا مريم حسين خواه و جلوه جواهری دو روزنامه نگار و فعال حقوق زنان را فورا آزاد کند.
سازمان ديده بان حقوق بشر، که مقر آن در نيويورک است، اتهامات مطرح شده عليه اين دو فعال زنان را ناشی از انگيزه های سياسی دانسته، و اعلام کرده است که اين دو نفر در ارتباط با يک گردهمايی مسالمت آميز و عاری از اهداف خشونت بار بازداشت شدند.
سازمان ديده بان حقوق بشر همچنين در بيانيه خود به بازداشت روناک صفارزاده و هانا عبدی دو تن ديگر از فعالان حقوق زنان و کمپين يک ميليون امضا برای پايان دادن به قوانين تبعيض آميز عليه زنان اشاره کرده و نوشته است که اين دو به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و همکاری با يک گروهِ مسلحِ مخالف جمهوری اسلامی و دست داشتن در بمبگذاری سنندج در زندان بسر می برند
در خبری ديگر، بنا به گزارش خبرنامه اميرکبير، کميته انضباطی دانشگاه شيراز بيش از ۳۰ نفر از دانشجويان دانشکده دندانپزشکی آن دانشگاه را به علت آنچه شرکت اين دانشجويان در ميهمانی مختلط و عدم رعايت شئونات اسلامی خوانده احضار کرده است.
در همين حال سه دانشجوی دانشگاه آزاد در مشهد به کميته انضباطی احضار شده اند.
بنا بر اين گزارش اميرحسين نوربخش، دبير انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سياسی، به دليل انتشار بيانيه اين انجمن به مناسبت روز دانشجو و عادل تاعنی، دبير سياسی آن انجمن، به دليل برهم زدن نظم دانشگاه و توهين به رييس جمهوری و محمد ميزبان، فعال دانشجويی آن دانشگاه، نيز به دليل شرکت در تجمع دانشجويی ۱۶ آذر ماه به کميته انضباطی فراخوانده شدند.
در خبری ديگر، امروز (سه شنبه) دانشجويان دانشگاه رجايی در تجمعی اعتراضی مخالفت خود را با بازداشت دانشجويان دربند اعلام کردند و خواستار آزادی هر چه سريعتر دانشجويان شدند. بنا به گزارش خبرنامه اميرکبير بيش از ۴۰۰ نفر از دانشجويان در مقابل دفتر رياست دانشگاه رجايی تريبون آزاد دانشجويی برگزار کردند.
خبر آخر اينکه، ۱۱۵,۰۰۰ هزار دانش آموز پس از ثبت نام در مدارس ابتدايی ايران مدرسه را ترک کرده اند. بنا به گفته معاون عمومی وزارت آموزش و پرورش دغدغه همه مديران کشور می بايد ايجاد مدارس با کيفيت باشد. علی باقر زاده پيش داوری در بين مديران ِ سطوح مختلف، فقر مادی، انتخاب موضوع پژوهش، و بهره نگرفتن از نتايج پژوهش را از جمله موانع جدی در جهت توسعه و پيشرفت کشور ايران دانسته است.


آغاز رسمی مذاکرات صلح خاورمیانه در کاخ سفید

بوش خواستار توافق دو طرف مناقشه تا پایان سال 2008 است
رهبران اسرائیلی و فلسطینی نخستین دور رسمی مذاکرات صلح میان خود در هفت سال گذشته را در کاخ سفید با میزبانی رئیس جمهور آمریکا انجام داده اند. دو طرف تنها یک روز پیشتر برای شروع مذاکرات به توافق رسیده بودند.
همزمان دولت آمریکا فرستاده تازه ای را برای خاور میانه منصوب کرده است.
ژنرال جیمز جونز، فرمانده سابق سازمان کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، یک روز پس از کنفرانس آناپولیس منصوب می شود.
کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، گفت که ایجاد امنیت در خاور میانه مطمئن ترین راه ایجاد صلح است و ژنرال جونز فرد کاملا مناسبی برای به عهده گرفتن چنین ماموریتی است.

ساعاتی پیشتر جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، در مراسمی در کاخ سفید از اهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس رهبر فلسطینی ها به خاطر کمک به شروع روشن مذاکرات قدردانی کرد.
رهبران اسرائیلی و فلسطینی که فقط یک روز پیشتر در جریان کنفرانس آناپولیس در ایالت مریلند در حضور نمایندگان بیش از 40 کشور از طرح خود برای آغاز رسمی مذاکرات صلح خبر داده بودند می گویند از این پس به طور مرتب دیدار خواهند کرد تا راه ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی هموار شود.
جورج بوش در این دیدار بار دیگر قول حمایت کامل از دو طرف در رسیدن به یک معامله صلح در سال 2008 را داد.
وی همچنین کنفرانس روز سه شنبه آناپولیس در نزدیکی واشنگتن را یک "شروع امیدوارکننده" برای صلح خاور میانه خواند.
آقای بوش در محوطه کاخ سفید درحالی که عباس و اولمرت در کنار او ایستاده بودند گفت: "همانطور که تصمیمات لازم را برای یک طرح دقیق ایجاد کشور فلسطینی که در صلح کنار اسرائیل زندگی خواهد کرد اتخاذ می کنید، ما از قدرت خود برای کمک به شما استفاده خواهیم کرد."
این ملاقات با هدف راه اندازی نخستین مذاکرات رسمی مستقیم میان طرفین مناقشه از سال 2000 تاکنون طراحی شده بود. ملاقات بعدی قرار است 12 دسامبر در بیت المقدس انجام شود.
تظاهرات در مناطق فلسطینی
از سوی دیگر در کرانه باختری تظاهرات علیه گفتگوها برای دومین روز متوالی ادامه یافت.
شاهدان عینی گفتند که پلیس فلسطینی برای متفرق کردن صدها عزادار در هبرون که در مراسم تشییع مردی که یک روز پیشتر در تظاهرات کشته شده بود شرکت داشتند، تیر هوایی شلیک کرد.
گزارش ها حاکی از زخمی شدن 24 نفر است که جراحات یکی از آنها جدی است و شماری نیز دستگیر شدند.
منتقدان فلسطینی، که گروه اسلامگرا و پیکارجوی حماس که غزه را کنترل می کند در خط مقدم آنهاست، می گویند گفتگوهای اخیر در آمریکا برای تقویت محمود عباس و تضعیف آرزوهای بلندمدت فلسطینی ها انجام شده است.
دولت آقای عباس، که در کرانه باختری قدرت دارد و کنترل غزه را در ماه ژوئن به حماس باخت، پیش از نشست آناپولیس تظاهرات عمومی را ممنوع کرده بود.
کمیته سکانداری
جورج بوش روز چهارشنبه به طور جداگانه با محمود عباس و اهود اولمرت ملاقات کرد و سپس در جلسه ای مشترک در حضور هر دو آغاز رسمی مذاکرات را اعلام کرد.
حمایت آمریکا
همانطور که تصمیمات لازم را برای یک طرح دقیق ایجاد کشور فلسطینی که در صلح کنار اسرائیل زندگی خواهد کرد اتخاذ می کنید، ما از قدرت خود برای کمک به شما استفاده خواهیم کرد

جورج بوش
براساس توافق طرفین، آنها هر دو هفته یک بار برای پیشبرد گفتگوها دیدار خواهند کرد.
به علاوه یک کمیته مشترک تشکیل می شود که اولین بار روز 12 دسامبر جلسه خواهد داشت و کار آن هدایت تیم های مذاکره کننده دو طرف است.
آقای بوش که میزبانی کنفرانس آناپولیس را نیز به عهده داشت گفت که دو طرف متعهد به دستیابی به یک موافقتنامه جامع صلح تا پیش از پایان سال آتی و تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی هستند.
اما گروه فلسطینی حماس که از آن برای شرکت در این کنفرانس دعوت نشده بود، کنفرانس آناپولیس را یک "شکست" خواند.
علی رغم حضور نمایندگان بیش از 40 کشور و سازمان بین المللی در شهر آناپولیس در ایالت مریلند آمریکا در آستانه کنفرانس، انتظار چندانی برای رسیدن به پیبشرفتی عمده وجود نداشت.
اما دو طرف تنها دقایقی پیش از آغاز رسمی کنفرانس، در بیانیه ای مشترک اعلام توافق کردند تا برای دستیابی به معاهده ای که "بدون هیچگونه استثنا تمام مسائل باقی مانده و اصلی را حل کند" تلاش کنند.
نمایندگان هر دو طرف گفته اند این "مسائل اصلی" شامل مسائل بحث برانگیز آینده بیت المقدس، مرزها، آب، مهاجران و شهرکهای یهودی نشین خواهد شد که اختلاف نظر بر سر همین مسائل تا کنون باعث ناکام ماندن تلاشها برای رسیدن به صلح در خاورمیانه شده است.
کاندولیزا رایس توافق به دست آمده در آناپولیس را ستود. وی به یک شبکه آمریکایی گفت: "مشکل خواهد بود، اما شما در آن سالن شاهد حمایتی بودید که در گذشته از سوی کشورهای عرب مشاهده نشده بود."


قول کمک 7 میلیارد دلاری برای فلسطینی ها در پاریس

نیکولا سارکوزی و کاندولیزا رایس هدایت درخواست ها برای کمک را به عهده داشتند
وزیر خارجه فرانسه می گوید در کنفرانس روز دوشنبه در پاریس، قول کمک هایی به میزان حداقل 7 میلیارد دلار به فلسطینی ها داده شده است.
این رقم که برنار کوشنر آن را اعلام کرد از 6/5 میلیارد دلاری که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، خواستار دریافت آن طی سه سال شده بود فراتر می رود.
قول این کمک ها را 68 کشور و سازمان در بزرگترین نشست در نوع خود طی یک دهه دادند.
این پول برای کمک به ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی اختصاص داده می شود. اما گروه حماس، رقیب آقای عباس، این کمک ها را رد کرده است.
این گروه اسلامگرا که در ماه ژوئن کنترل باریکه غزه را از دست نیروهای فتح، تحت رهبری عباس، خارج کرد به کنفرانس پاریس دعوت نشده بود. حماس این کنفرانس را "اعلان جنگ" علیه خود توصیف کرد.
جرمی بوئن، دبیر بخش خاورمیانه بی بی سی، می گوید دو موضوع بر کنفرانس حاکم بود: نیاز به کمک مالی برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطینی و دیگری نیاز اسرائیل برای بهبود بخشیدن زندگی فلسطینی ها.
جرمی بوئن اشاره می کند که تلاش ها برای کمک به 4/1 میلیون فلسطینی در باریکه غزه هنوز تحت الشعاع تمایل اسرائیل، اهداکنندگان کمک ها و همچنین آقای عباس برای پرهیز از هر کاری که ممکن است به حماس کمک کند، قرار دارد.
'آخرین امید'
آقای عباس به کنفرانس پاریس گفت که سرزمین های فلسطینی بدون کمک، با "فاجعه ای کامل" روبرو خواهند بود و او اسرائیل را برای منجمد کردن کلیه فعالیت های شهرک سازی به چالش گرفت.
در مقابل کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، خواستار "حمایت مستمر و بی دریغ جامعه بین المللی" از تشکیلات خودگردان فلسطینی شد.
وی گفت: "این کنفرانس عملا آخرین امید دولت (عباس) برای پرهیز از ورشکستگی است."
کنفرانس یک روزه پاریس در پی اجلاس ماه گذشته آناپولیس در ایالت مریلند آمریکا برگزار می شود.
محمود عباس در جریان سخنرانی در کنفرانس پاریس گفت در پی از سرگیری روند صلح در ماه گذشته، خاورمیانه اکنون وارد مرحله سرنوشت سازی شده است.
وی گفت هر دو طرف مناقشه باید تعهدات خود نسبت به "نقشه راه صلح" را "بدون عذر و بهانه" برآورده کنند.
غزه برای بقای خود به کمک های خارجی وابسته است
نقشه راه صلح از عناصر کلیدی مذاکرات از سر گرفته شده صلح است که از اسرائیل می خواهد فعالیت های شهرک سازی را متوقف کند و از فلسطینی ها می خواهد پیکارجویان را خلع سلاح کنند.
اما اسرائیل پس از بازگشت از آناپولیس بلافاصله برنامه گسترش شهرک های یهودی نشین در سرزمین های اشغالی واقع بین بیت المقدس و بیت لحم را اعلام کرد.
جرمی بوئن می گوید امیدواری کمی هم که به دنبال کنفرانس آناپولیس ایجاد شده بود اکنون با برنامه تازه اسرائیل در حال از بین رفتن است.
نیکولا سارکوزی که میزبان کنفرانس پاریس بود، گفت هم ساحل غربی و هم نوار غزه به کمک های مالی فوری نیازمندند.
رئیس جمهور فرانسه فلسطینیان را به وحدت دوباره دعوت کرد و گفت اسرائیل باید مرزهای نوار غزه را باز کرده و به اشغال ساحل غربی پایان دهد.
'شرایط اسفناک'
مجموعه کمک هایی که قول آن داده شده رسما شامل غزه هم می شود اما تحلیلگران می گویند بخش اعظم این پول به کرانه باختری که تحت کنترل حزب آقای عباس است خواهد رفت.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، در این کنفرانس گفت که مردم غزه در "اسفناک ترین شرایط" زندگی می کنند که تاثیر "ویرانگری بر اقتصاد و امرار معاش خانواده ها دارد."
تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا و نماینده گروه چهار جانبه صلح خاورمیانه (شامل آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا) در کنفرانس گفت که قول کمک آنها برای ایجاد کشور فلسطینی جنبه حیاتی دارد.
قول بزرگترین کمک از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا داده شد که به ترتیب 650 میلیون دلار و 555 میلیون دلار بود.
این بزرگترین گردهمایی در نوع خود برای کمک به فلسطینی ها از سال 1996 تاکنون است.
بانک جهانی و چندین سازمان امدادرسانی گفته اند تا هنگامی که اسرائیل محدودیت های رفت و آمد فلسطینیان و موانعی را که برای داد و ستد فلسطینیان قائل شده لغو نکند، دادن پول بیشتر به بازسازی اقتصاد فلسطینیان کمک نخواهد کرد.

December 16, 2007



خروج یک هزار سرباز بریتانیایی از بصره

گوردون براون می گوید برای کمک به اقتصاد بصره یک صندوق توسعه تاسیس خواهد شد
گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا که از عراق دیدن می کند اعلام کرده است که تا پایان سال 2007 حدود یک هزار نفر از نیروهای بریتانیایی از عراق خارج خواهند شد.
آقای براون، این خبر را تایید کرد که ظرف دو ماه آینده بصره کاملا تحت کنترل نیروهای عراقی درخواهد آمد.
وزارت دفاع بریتانیا در ماه ژوئیه اعلام کرده بود که 500 سرباز بریتانیایی، عراق را ترک خواهند کرد.
270 نفر از این عده هم اکنون به بریتانیا بازگشته اند.
گوردون براون گفت 230 نفر باقیمانده از این دسته و 500 سرباز اضافی دیگر تا هنگام کریسمس به بریتانیا بازخواهند گشت.
با خروج این عده، شمار سربازان بریتانیایی در عراق که در پایگاه فرودگاه بصره مستقرند، به 4500 نفر کاهش خواهد یافت.
نخست وزیر بریتانیا که در بغداد صحبت می کرد گفت: "پیشنهاد کرده ایم در چند ماه آینده نقش ما که تا کنون یک نقش جنگی در عراق بوده به یک نقش مراقبتی و نظارتی تبدیل شود."
آقای براون، که برای اولین بار پس از احراز سمت نخست وزیری بریتانیا به عراق رفته بود همچنین اعلام کرد که برای کمک به متحول و فعال شدن اقتصاد بصره، یک آژانس جدید سرمایه گذاری و یک صندوق توسعه، برای بصره تاسیس خواهد شد.
گوردون براون، همچنین خواستار تلاش تازه احزاب سیاسی عراق برای دست یابی به آشتی سیاسی شد.
ناظران می گویند گوردون براون، از چند هفته قبل خود را برای اعلام خبر تحویل بصره، یعنی آخرین استان از چهار استان تحت کنترل نیروهای بریتانیایی، به نیروهای عراقی آماده کرده بود.
در همین حال ریچارد جونز، سرکنسول بریتانیا در بصره، به بی بی سی گفته است که احساس غالب در میان مردم محلی منطقه، احساس ترس است چون بسیاری از شبه نظامیان افراطی شیعه مذهب، در نیروی پلیس محلی رخنه کرده اند.



کنترل بصره به عراق واگذار شد

سربازان عراقی در بصره از این پس موظف به کنترل شورشی ها هستند
چهار سال و نیم بعد از اشغال عراق، سربازان بریتانیایی کنترل استان بصره در جنوب این کشور را به مقامات عراقی واگذار کردند.
واگذاری کنترل بصره، مرحله مهمی از عملیات خروج سربازان بریتانیایی از جنوب عراق به شمار می‌رود.
ژنرال گراهام بینز که در سال 2003 رهبری نیروهای بریتانیایی در هنگام ورود به بصره را بر عهده داشت، گفت این شهر "به تدریج درحال بازیافتن توان خود است."
موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق هم این روز را "تاریخی " خواند و آن را نشانه "پیروزی مردم عراق" دانست.
برای رسمی ساختن انتقال، نمایندگان بریتانیایی و عراقی تفاهم نامه ای را امضاء کردند.
آقای الربیعی از نیروهای بریتانیایی بخطر نقشی که در حفاظت از شهر دربرابر حملات شورشیان، آموزش نیروهای عراقی و احیاء اقتصاد این شهر ایفا کردند، تشکر کرد.
او در مراسمی که در آن دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا نیز حضور داشت، "از خود گذشتگی" مردم بصره را ستود.
نقش حمایتی
سه ماه پیش، نیروهای نظامی بریتانیایی شهر بصره را ترک کردند و در پایگاه هوایی شهر مستقر شدند.
اکنون سربازان عراقی مسئولیت مهار شورشیان در منطقه را به عهده دارند.
اندرو نورث، خبرنگار بی بی سی می‌گوید طرح اصلی این است که سربازان بریتانیایی نقش پشتیبانی را ایفا کنند.
به گفته او سربازان بریتانیایی تنها در صورتی وارد درگیری می‌شوند که یا خود هدف حمله قرار گیرند و یا فرماندهان عراقی از آنان طلب کمک کنند.
4500 سرباز بریتانیایی که هنوز در عراق حضور دارند بر آموزش نیروهای عراقی متمرکز خواهند شد و از بهار سال آینده، تعداد نیروهای بریتانیایی به 2500 نفر کاهش پیدا خواهد کرد.
سربازان بریتانیایی پایگاه خود در بصره را ماه سپتامبر ترک کردند
خبرنگار بی بی سی می‌گوید به رغم پرسش‌ها درباره‌ی نیروهای امنیتی عراقی، به ويژه پلیس، فرماندهان بریتانیایی باور دارند که بهترین راه این است که نیروهای عراقی خود مسئولیت مهار منطقه را به دوش بگیرند.
بصره، نهمین استان از هجده استان عراق است که مسئولیت امنیت آن به مقامات عراقی بازگردانده می‌شود. این استان، چهارمین استان پس ازاستان‌های مثنا، نجف و ذی قر است که نیروهای بریتانیایی امنیت آن را به نیروهای عراقی تحویل می‌دهند.
در نظرسنجی که برنامه نیوز نایت بی بی سی از هزار ساکن بصره انجام داد، بیش از هشتاد و پنج درصد اهالی این شهر باورداشتند که حضور سربازان بریتانیایی از سال دوهزار و سه در این استان عراق، تأثیر منفی داشته است.
هم‌چنین، دو سوم افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند گفته‌اند که تحویل مسئولیت امنیت به مقامات عراقی، وضعیت امنیتی این استان را بهتر خواهد کرد.
پیشتر، مایک شیرر، ژنرال بریتانیایی گفته بود "من کاملاً اطمینان دارم ... که نیروهای امنیتی عراقی در بصره آماده پذیرفتن مسئولیت تأمین امنیت در خیابان‌های خود هستند".