September 29, 2007



آمريکا از ششمين آزمايش موفقيت آميز سيستم دفاع موشکی خبرداده است

وزارت دفاع آمريکا از آزمايش موفقيت آميز يک موشک بازدارنده در چارچوب برنامه دفاع ضد موشکی خبر داده است و ميگويد اين موشک توانست يک موشک بدلی را کشف و نابود کند.
آژانس دفاع موشکی آمريکا ميگويد شليک موشک بازدارنده از يک پايگاه نيروی هوائی در نزديکی ساحل کاليفرنيا، و شليک موشک بدلی از جزيره ای در آلاسکا، در روز جمعه انجام گرفت.
به گزارش ارتش، موشک بازدارنده ، موشک بدلی را برفراز اقيانوس آرام کشف و آن را نابود کرد.
هدف اين سيستم حراست از آمريکا در مقابل حملات موشکی است .
آزمايش روز جمعه ششمين آزمايش موفقيت آميز سيستم دفاع موشکی از سال 1999 ببعد است.


سوريه ميگويد خبرهای راجع به حمله هوائی اسرائيل بخشی از يک جنگ روانی است

معاون رياست جمهوری سوريه ميگويد گزارش های وسائل ارتباط جمعی در باره يک حمله هوائی اخير اسرائيل به سوريه بخشی از يک جنگ روانی است که عليه کشور او ترتيب داده شده است.
فاروق الشرع امروز در دمشق گفت تمام گزارشهای وسائل ارتباط جمعی خارجی در باره حمله هوائی اسرائيل غلط است.
گزارشهای تائيد نشده از حمله هواپيماهای جنگی اسرائيل به يک جايگاه تسليحات اتمی مرتبط با کره شمالی در سوريه حکايت دارد.
آقای الشرع ميگويد هدف اين گزارشها زمينه سازی برای حملات آتی به سوريه است. وی همچنين اسرائيل را متهم کرد که ميخواهد از حمله هوائی برای اعاده وجهه به ارتش خود در پی جنگ بی نتيجه سال گذشته با گروه ستيزه گر لبنانی حزب الله استفاده کند.
جزئيات حمله هوائی اسرائيل مبهم باقی مانده است.
دمشق ميگويد هواپيماهای اسرائيل روز ششم سپتامبر، پيش از آنکه با تعقيب دفاع ضد هوائی سوريه مواجه و از حريم هوائی آن کشور بيرون رانده شوند يک ناحيه خالی و برهوت را بمباران کردند.
دولت اسرائيل در باره واقعه سکوت کرده است.
کره شمالی نيز داشتن هرگونه همکاری اتمی با سوريه را تکذيب ميکند.


'یکی از رهبران القاعده' در عراق کشته شد

ارتش آمریکا می گوید مرگ تونسی "خسارت بزرگی" به القاعده است
بنا بر گزارش ارتش آمریکا یکی از رهبران رده بالای القاعده در عراق، روز پنجشنبه و در حمله هوایی ارتش آمریکا در نزدیکی بغداد کشته شد.
ژنرال جوزف اندرسون، رئیس ستاد نیروهای چندملیتی در عراق، گفت مرگ ابواسامه تونسی، که گروهی از جنگجویان خارجی را در عراق رهبری می کرد، ضربه بزرگی به این سازمان است.
این گروه مسئول بعضی از خونبارتارین حملات شبه نظامیان در عراق از زمان اشغال این کشور در سال 2003 بوده است.
فرماندهی این گروه در اختیار ابومصعب زرقاوی بود تا آنکه او در ژوئن 2006 در حمله نیروهای آمریکایی کشته شد. بعد از آن فرماندهی این گروه به ابواسامه واگذار شد.
این ژنرال آمریکایی ابواسامه را همچنین متهم کرد که فرماندهی گروه عملیاتی رباینده سه سرباز آمریکایی در ژوئن سال 2006 را برعهده داشته است.
ژنرال اندرسون که در کنفرانس ویدئویی با خبرنگاران شرکت می کرد، گفت نیروهای آمریکایی بعد از اینکه خبردار شدند تونسی در محلی در شهر مصیب در جنوب بغداد حضور دارد، آنجا را بمباران کردند.
به گفته ژنرال اندرسون نیروهای زمینی ارتش، یادداشتی در مناطق بمباران شده پیدا کردند که تصور می شود دست خط تونسی باشد.
او گفت: "نکات مهم این دست خط این است که او محاصره شده، ارتباطاتش قطع شده و محتاج کمک است."
ژنرال اندرسون گفت برداشت او از این کاغذ این است که ارتش آمریکا در منزوی کردن این گروه ها موفق شده است.
به گفته ژنرال اندرسون، تونسی یکی از کاندیداهای جانشینی رهبر فعلی القاعده در عراق بوده است. تصور می شود در حال حاضر ابوایوب مصری رهبر القاعده در عراق باشد.


ورود نماینده سازمان ملل به برمه

آقای گمبری در صدد یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران برمه است
ابراهیم گمبری، نماینده ویژه سازمان ملل متحد وارد برمه شده تا درباره بحران جاری این کشور با مقام های برمه ای گفتگو کند.
دیدار آقای گمبری از برمه در میان نگرانی فزاینده بین المللی از سرکوب شدید رشته تظاهراتی صورت می گیرد که در مخالفت با دولت نظامی برمه برگزار شده است.
درست قبل از ورود آقای گمبری، صدها فرد معترض بار دیگر به خیابان های رانگون ریختند و علیرغم حضور سربازان و نیروهای پلیس دست به تظاهرات زدند.
به گفته شاهدان عینی، چندین نفر نیز در این تظاهرات دستگیر شده اند.
احتمال می رود آقای گمبری مقام های برمه را متقاعد کند برای پایان دادن به رویارویی میان معترضین و ارتش، به راه های مسالمت آمیز روی بیاورند.
کاخ سفید گفته است باید به آقای گمبری اجازه داده شود با هر کسی که می خواهد از جمله سران ارتش و رهبران دینی دیدار کند.
در تحولی دیگر، برنامه خواربار جهانی سازمان ملل متحد، از مقامات برمه خواسته است محدودیت ها برای تحویل آذوقه به نیم میلیون نفر در فقیرترین مناطق برمه را لغو کند.
نهاد مورد بحث می گوید بستن جاده ها توسط نیروهای امنیتی، مانع از این شده که مواد غذایی به مرکز شهر مندلی، حمل شود.
حدود یک سوم کودکان برمه ای از سوء تغذیه رنج می برند.
چندین کشور جهان خشونت های برمه را محکوم کرده و آمریکا تحریم های خود علیه این کشور را افزایش داده است.
واشنگتن ورود بیش از سی مقام دولت نظامی برمه به آمریکا را ممنوع کرده است.
یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا با اظهار این مطلب افزود مقام های دیگری که مسئول نقض حقوق بشر در برمه شناخته شوند نیز به این فهرست اضافه خواهند شد.
پیش از آن نیز وزارت خزانه داری آمریکا از مسدود کردن دارایی های 14 مقام حکومت برمه خبر داد. این اقدام بخشی از تشدید تحریم های دهساله آمریکا علیه برمه بود.
اما واکنش چین و روسیه به خشونت ها در برمه ملایم بوده است.
این دو کشور می گویند که تظاهرات برمه و نحوه برخورد دولت آن کشور با مخالفان یک موضوع داخلی است و نمی توان آن را تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی محسوب کرد و در نتیجه، شورای امنیت حق دخالت در این موضوع را ندارد.
جمهوری خلق چین، که مهمترین شریک تجاری برمه است و با دولت نظامیان این کشور روابط دوستانه ای دارد، از محکومیت سرکوب تظاهرات در این کشور خودداری کرده اما از دولت برمه خواسته به نحوی عمل کند که ثبات و امنیت منطقه به مخاطره نیفتد.
تظاهرات دو هفته اخیر راهبان بودایی در شهرهای بزرگ برمه این کشور را که تحت حاکمیت نظامیان قرار دارد، دستخوش خشونت های شدید کرده و در درگیری معترضین با نیروهای دولتی بیش از 10 نفر کشته شده اند.
گفته می شود دسترسی به اینترنت که در اوج اعتراض های مردمی، توسط مقام های نظامی برمه قطع شده بود، اکنون مجددا امکانپذیر شده است.




وزارت امور آمریکا: دولت جمهوری اسلامی یکی از جدی ترین ناقضان آزادی مذهبی است


وزارت امور آمریکا جدید ترین گزارش خود را در باره وضعیت آزادی مذهبی در سراسر جهان منتشر کرده است.
بنا به این گزارش، دولت ایران یکی از جدی ترین ناقضان آزادی مذهبی است. جان هنفورد، سفیر سیار آمریکا در آزادی بین المللی مذهب، گفت طی سال گذشته، وضعیت فوق العاده ناهنجار آزادی مذهبی در ایران، بدتر شده است:**** در ایران، رژیم به سرکوب بی وقفه بهائیان ادامه می دهد و جوّ تهدید کننده ای برای تقریبا تمامی گروه های مذهبی غیر شیعه، از جمله مسلمانان صوفی، برخی از گروه های مذهبی، و اعضای جامعه یهودی، ایجاد کرده است.
بهائیان، با بیش از یک صد هزار پیرو، بزرگترین گروه مذهبی غیر مسلمان در ایران را تشکیل می دهند. دولت آنها را مرتد تلقی می کند، بهائیان از آموزش و انجام شعائر مذهبی خود، تحصیل در دانشگاه و استخدام در دولت ممنوع هستند. آنها هدف دستگیری های خود سرانه، زندان و مصادره اموال قرار دارند. برخی از بهائیان بر این باورند که دوام و بقای جامعه آنها تهدید می شود.
دولت ایران یهودیان را بعنوان یک اقلیت مذهبی برسمیت می شناسد. اما در رسانه های رسمی به احساسات بدخواهانه ضد یهودی گری دامن زده و فضای خصمانه ای برای یهودیان بوجود آورده است. دولت همچنین میزبانی کنفرانس انکار هالوکاست، قتل شش میلیون یهودی اروپائی توسط آلمان نازی در جران جنگ جهانی دوم، را برعهده گرفت.
مسیحیان ایران، بویژه پیروان کلیسای انجیلی، همچنان هدف آزار قرار دارند و زیر نظر هستند. دولت ایران ممنوعیت تغییر عقیده و مذهب را بشدت اجرا می کند. کلیساهای مسیحی بسته شده اند، و کسانی که به مسحیت می گروند دستگیر می شوند. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، بارها خواهان پایان گرفتن گسترش مسیحیت در کشور شده است.
مسلمانان صوفی در ایران نیز با فشار و سرکوب روبرو هستند. آنها در مورد آزارو ارعاب پیوسته رهبران برجسته صوفی توسط سرویس های اطلاعاتی و امنیتی ایران گزارش می دهند و می گویند صوفیان تهدید شده اند که باورهای خود را رها کنند. مسلمانان سنی، که بخش بزرگی از اقلیت های قومی ایران نیز هستند، از تبعیض هائی که دولت ایران بر آنان روا می دارد، سخن می گویند، و به نبود یک مسجد سنی در تهران، علی رغم حضور یک میلیون پیرو در آنجا، اشاره می کنند.
گزارش وزارت امور خارجه آمریکا می گوید دولت آمریکا شدیدا به رفتار سخت و سرکوبگرانه دولت ایران با اقلیت های مذهبی اعتراض کرده است... ایالات متحده از کشورهای دیگر که مناسبات دو جانبه با ایران دارند، می خواهد با استفاده از این مناسبات دولت را برای احترام به آزادی مذهبی و حقوق بشر زیر فشار بگذارند.


بوش و عباس امکان تشکیل یک کشور فلسطینی را مورد تاکید قرار دادند

پرزيدنت بوش و محمود عباسپرزيدنت بوش و محمود عباس رئيس حکومت خود مختارفلسطينی برای بحث و بررسی طرح های مربوط به تشکيل کنفرانس صلح خاورميانه تحت نظرآمريکا، روز دوشنبه در نيويورک در حاشيه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با يکديگر ديدار کردند.
پرزيدنت بوش و آقای عباس بار ديگراعتقاد خود را نسبت به امکان تشکيل يک کشور فلسطينی مورد تاکيد قرار دادند. پرزيدنت بوش اظهار داشت اگر فلسطينيان و اسرائيلی ها رهبری را اِعمال کنند که به همکاری در اين زمينه علاقه مند باشد، آمريکا شريک نيرومندی در دستيابی به اين چشم انداز خواهد بود. پرزيدنت بوش افزود اطمينان دارد که آقای عباس خود را نسبت به تشکيل يک دمکراسی فلسطينی که از روی صلح و مودت با اسرائيل زندگی کند، متعهد می داند.
آقای عباس ابراز اميدواری کرد که کنفرانس صلح خاورميانه که قرار است در نيمه ماه نوامبرآينده برگزارشود، بررسی مسائلی را مورد توجه قرار دهد که به مذاکرات کاملی در جهت وضعيت هميشگی کشور فلسطينی و برقراری صلح منجر گردد.
قراراست پرزيدنت بوش امروز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند.


اسرائيل ميگويد به عمليات نظامی گسترده تردرغزه نزديک تر شده است

دست کم يازده فلسطينی در دو روز عمليات نظامی اسرائيل در نوار غزه کشته شده اند. مقامات بيمارستانی فلسطينی از کشته شدن دست کم دو ستيزه گر حماس در يک حمله هوائی امروز، پنجشنبه، اسرائيل در شمال غزه خبر داده اند. ارتش اسرائيل ميگويد به يک جايگاه راکت انداز حمله کرده بود. روز چهارشنبه ، دست کم نه فلسطينی در حملات جداگانه اسرائيل در شهر غزه و شهرک شمالی بيت حنون کشته شدند.
فلسطينيان دست کم دوازده راکت در دو روز گذشته به اسرائيل شليک کرده اند.
اسرائيل، گروه ستيزه گر حماس را در تشديد خشونت مقصر ميداند، که در ماه ژوئن با خلع جناح معتدل تر فتح کنترل غزه را عهده دار شد.
اسرائيل ميگويد ستيزه گران در غزه در طول يکسال گذشته قريب دو هزار راکت به اسرائيل شليک کرده اند.
حماس ميگويد حملاتش مقاومتی قانونی عليه اشغالگری اسرائيل است.
اهود براک وزير دفاع اسرائيل روز چهارشنبه گفت اسرائيل به شروع عمليات گسترده نظامی برای متوقف کردن شليک راکت به اسرائيل نزديک شده است.
اسرائيل هفته گذشته غزه را نهادی متخاصم اعلام کرد.
اسرائيل حماس را يک گروه تروريستی می شناسد.
جناح فتح تحت رهبری محمود عباس رئيس خودمختاری فلسطينی در کرانه غربی در قدرت باقی است. .


مالکی ميگويد تروريست ها عراق جديد و آزاد راهدف گرفته اند

نوری المالکی نخست وزير عراق ميگويد عراق جديد و آزاد هدف تروريست ها قرار گرفته است.
آقای مالکی امروز، چهارشنبه، به مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت مردم عراق سی سال را با ديکتاتوری گذراندند، و ميليونها عراقی، از جمله آنهائی که در انفال و حلبچه کشته شدند، در آن ايام زجر کشيدند. آقای مالکی گفت اکنون عراقی جديد با وسائل ارتباط جمعی آزاد و تشکيلات مدنی بوجود آمده است و تروريستها اين عراق جديد را هدف گرفته اند.
سخنرانی آقای مالکی دنباله جلسه روز سه شنبه بود که تغييرات جوّی، عمران و توسعه ، تروريسم و گسترش و اشاعه تسليحات اتمی در راس موضوع های مورد بحث چند رهبر جهان قرار داشت.
محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری اسلامی ايران از مجمع برای دفاع از برنامه اتمی تهران استفاده کرد. آقای احمدی نژاد بدون ذکر نام کشوری، گفت حقوق بشر توسط قدرت هائی مشخص ، بخصوص آنهائی که خودرا مدافعانی انحصاری قلمداد ميکنند، در مقياسی گسترده نقض ميشود.
حامد کرزی رئيس جمهوری افغانستان به مجمع گفت تروريسم کماکان يکی از جدی ترين چالش های کشور اوست.
پيشتر، پرزيدنت بوش از رژيم های ايران، سوريه، بلروس و کره شمالی به عنوان رژيم هائی ظالم نام برده بود که ملت های خود را از حقوقی بنيادی که در اعلاميه جهانی حقوق بشر منعکس است محروم ميکنند.
پرزيدنت بوش از زيمبابوه و سودان به عنوان دو مظهر نقض کننده حقوق بشر نام برد و تحريم های تنبيهی جديدی را عليه رهبران برمه اعلام کرد.
هوگو چاوز رئيس جمهوری ونزوئلا که سال گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی از آقای بوش به عنوان شيطان ياد کرده بود امسال در اين مجمع شرکت نکرد.
نمايندگان کوبا، زيمبابوه، گرجستان و نيجريه از جمله سخنرانان امروز بودند.



جنبه های منفی رشد اقتصادی چین

توسعه اقتصادی چین نیاز به انرژی را افزایش داده است
انتشار خبر سه برابر شدن مازاد تجاری چین برای شریک های اصلی این کشور مانند اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ژاپن خوشایند نبود.
در این حال رشد سریع اقتصادی چین علاوه بر به خطر انداختن منافع تجاری رقیبان، محیط زیست این کشور را هم تهدید می کند.
هر سال دولت چین پیش بینی خود را از رشد اقتصادی این کشور اعلام می کند. چگونگی این پیشبینی هنوز اعلام نشده است ولی آمار ده سال گذشته درست بودن این پیشبینی ها را نشان داده است.
به تازگی رشد اقتصادی 2006 چین 6/9 درصد اعلام شد. به عبارتی، اقتصاد چین امسال هم بیشترین رشد اقتصادی را خواهد داشت.
در این حال، امسال چین با پیشی گرفتن از بریتانیا به چهارمین اقتصاد جهان تبدیل می شود. به همین خاطر قرن بیست و یکم، قرن چین نامگذاری خواهد شد.
'رایحه چین'
به رغم دستاوردهای بزرگ اقتصادی چین، محیط زیست این کشور دچار آسیب های فراوانی شده است.
اين روزها در پکن می توان بوی مشمئزکننده سولفور را حتی هنگام سفر در در داخل خودروی های شخصی استشمام کرد.
این در حقیقت رایحه زمستانی پکن است. این بوی سوختن میلیون ها تن زغال سنگ برای تولید برق و آب گرم مرکزی شهر است.
و این معضل تنها در پکن دیده نمی شود. هشت شهر از ده شهر آلوده جهان در چین هستند.
شتاب افسار گسیخته
هر هفته یک نیروگاه زغالی در چین وارد مدار می شود. امسال 80 گیگا وات به ظرفیت تولید برق این کشور افزوده می شود. این میزان با کل برق تولید شده در کشوری مانند بریتانیا برابری می کند.
این در حالی است امسال که دو میلیارد تن زغال سنگ، معادل یک سوم کل زغال استخراج شده در جهان، در نیروگاه های چین مصرف می شود.
امسال 80 گیگا وات به ظرفیت تولید برق این کشور افزوده می شود. این میزان با کل برق تولید شده در کشوری مانند بریتانیا برابری می کند
شتاب افسار گسیخته چین برای افزایش بهره برداری از معادن زغال سنگ این کشور سالانه جان 6000 معدنچی را می گیرد.
اما جنبه های منفی رشد بالای اقتصادی چین تنها به آلودگی زیست محیطی و مرگ و میر کارگران محدود نمی شود.
جابجایی اجباری
توسعه نیروگاه های چین هنوز پاسخگوی نیازهای اقتصاد رو به رشد این کشور نيست. به همین خاطر چین به منابع دیگر انرژی روی آورده است.
نیروی آب یکی از این منابع است. پنج رودخانه بزرگ آسیا در چین جریان دارند. چین در حال ساختن سد بر روی همه آنها است.
بزرگترین این سدها، سد جنجالی "سه دره" است که بر روی رود یانگ تسه ساخته می شود.
ساخت سد به هر قیمت
ساخت سد "سه دره" به قیمت نابودی بوم- شناختی رود یانگ تسه و از بین رفتن انواع گونه های نادر جانوری تمام شده است
چینی ها همیشه علاقمند به اجرای طرح های غول آسا مانند دیوار بزرگ چین بوده اند. این طرح نیز در مقیاسی مشابه ساخته می شود.
عرض این سد دو نیم کیلومتر و ارتفاع آن معادل یک ساختمان 40 طبقه است.
خیلی ها از کوچ اجباری بومیان پایین دست این سد خبر دارند. در این حال درباره فاجعه زیست محیطی رود یانگ تسه کمتر سخن گفته می شود.
تجربه ماهيگيران بومی رود یانگ تسه نشانگر اين آثار است.
صیادان پیر می گويند که پیش تر ماهی های بزرگی به وزن 200 کیلوگرم صید می کرده اند و هربار که یک قایق به صید می رفت، حداقل با نیم تن ماهی بر می گشت.
ولی با بالا رفتن سد، ماهی ها هم از رودخانه محو شدند. دلفین و گراز ماهی بومی رود یانگ تسه هم که دو گونه پستاندار در معرض انقراض هستند نیز همراه با این ماهی ها ازاین رود ناپدید شده اند.
از آخرین باری که این دلفین ها در حال شنا دیده شدند پنج سال گذشته است. آنها نیز قربانیان رشد اقتصادی خارق العاده چین هستند.


رشد مصرف گرايی در چین

درآمد مردم ساکن در مناطق شهری و روستایی چین افزایش یافته است
افزایش درآمد مردم چین منجر به رشد بخش خرده فروشی در این کشور شده است.
اين افزايش درآمدها هم در مناطق شهری و هم در مناطق روستايی اتفاق افتاده است.
اطلاعات منتشر شده توسط اداره ملی آمار چین نشان می دهد که میزان خرده فروشی در این کشور در ماه اوت 13.8 درصد رشد پیدا کرده است. این میزان در ماه ژوئيه سال پیش 13.7 درصد بوده است.
این آمارنشان می دهد که اقتصاد رو به رشد چین در حال رسیدن به یک تعادل (از نظر ميزان توليد و مصرف در بازار داخلی) است.
دولت چین درصدد کاهش وابستگی به صادرات است و از افزایش مصرف مردم استقبال می کند اما تحلیلگران می گویند که خدمات عمومی بهتر و امنیت شغلی عوامل حیاتی برای این امر هستند.
به گفته این تحلیلگران، اگر خدمات عمومی بهتری به مردم ارائه شود، کارگران مجبور به پس انداز پول برای پرداخت بهای خدمات ارائه شده توسط بخش خصوصی نخواهند بود که این باعث می شود آنها پول بيشتری برای خرج کردن داشته باشند.
نگرانی از بیکاری هم از عواملی است باعث می شود کارگران چینی به فکر پس انداز پول باشند. میزان این پس انداز در حال حاضر 30 در صد درآمد خانواده ها است.
تای هوی، اقتصاد دان بانک استاندارد چارترد (بانک بریتانیایی که عمدتا در آسیا و آفریقا فعالیت می کند) در این مورد می گوید که دولت برای آزاد کردن اين ثروت می بايد سیستم آموزشی و بهداشتی را برای مردم ارزان تر کند تا آنها بتوانند به وضعیت دخل و خرج خود سر و سامانی دهند.
طبق آمار جدید، درآمد مردم در مناطق شهری در شش ماه اول سال 2006 در قیاس با مدت مشابه سال قبل 10.2 درصد رشد پیدا کرده و در مناطق روستایی نیز این رقم به 11.9 درصد می رسد.
در همين حال دولت چین درصدد کمک به افزایش دارايی های روستایيان این کشور است و این کار را از طریق لغو یک قانون 2600 ساله که شامل وضع مالیاتی سنگینی بر کشاورزی است آغاز کرده است. دولت همچنین درصدد کاهش هزینه های آموزشی و بهبود زیرساخت ها است.
اطلاعات منتشر شده توسط اداره ملی آمار چین همچنین نشان می دهد که میزان سرمایه گذاری دولت در کارخانه ها و املاک در مناطق شهری در ماه اوت اندکی کاهش یافته است.
کیو شیاهوا، مدیر اداره ملی آمار چین می گوید پس از ماه ها نظارت بر سیاست های کلان اقتصادی، تغییرات مثبتی مشاهده شده است.
طبق آمارها، دولت چين در راستای اقداماتی که برای جلوگیری از رشد سريع تورم، در حال بررسی توقف روند اعطای وام های کلان و ساخت پروژه های ساختمانی بزرگ است.


اقتصاددان فرانسوی رئیس صندوق بین المللی پول شد

استراوس-کن باوجود عضویت در حزب سوسیالیست فرانسه از مدافعان سرسخت اقتصاد بازار آزاد است
دومینیک استراوس-کن فرانسوی رسما به عنوان رئیس جدید صندوق بین المللی پول معرفی شد.
تعیین استراوس-کن، عضو حزب سوسیالیست فرانسه و وزیر دارایی سابق فرانسه، به ریاست این نهاد بین المللی کاملا قابل پیش بینی بود.
تنها کاندیدای دیگر تصدی این مقام، ژوزف توسوفسکی، نخست وزیر سابق جمهوری چک بود که خیلی دیر و از سوی روسیه به عنوان کاندیدای ریاست این صندوق پیشنهاد شد.
آقای استراوس-کن مورد حمایت اتحادیه اروپا و آمریکا بود که اکثریت را در صندوق بین المللی پول در اختیار دارند.
هیات مدیره صندوق بین المللی پول زمانی تعیین استراوس-کن به ریاست صندوق را اعلام کرد که او در حال دیدار از شیلی بود.
این زمان بندی می تواند اقدامی نمادین باشد برای نشان دادن تمایل استراوس-کن به دادن سهم بیشتر به اقتصاددهای نوظهور در تصمیمات صندوق بین المللی پول.
آقای استراوس-کن ماه آینده میلادی ریاست صندوق را از رودریگو دی راتو تحویل خواهد گرفت. آقای دی راتو در اواسط دوره پنج ساله ریاستش و به دلایل شخصی از این مقام کناره گرفته است.
'طرفدار اقتصاد بازار'
آقای استراوس-کن شیوه کنونی تقسیم قدرت بین آمریکا و اتحادیه اروپا در صندوق بین المللی پول را "روز به روز غیرقابل دفاع تر" خوانده است.

جمشید اسدی، استاد اقتصاد در دانشگاه آمریکایی پاریس، در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی آقای استراوس-کن را یکی از طرفداران اقتصاد بازار توصیف می کند و می گوید وی حتی در درون حزب سوسیالیست فرانسه نیز به دلیل حمایت واضح از اقتصاد بازار آزاد همواره مورد انتقاد بوده است.
در سالهای گذشته انتقادات زیادی نسبت به این نهاد بین المللی مطرح شده است. مخالفان این نهاد آن را به اعطای کمکهای مالی به کشورهای در حال توسعه با هدف افزایش نفوذ کشورهای ثروتمند متهم می کنند.
از سالهای گذشته رسم بر این بوده است که رئیس صندوق بین المللی پول را اروپا تعیین کند. بسیاری کشورها این رویه را غیرمنصفانه می دانند.
بسیاری از 185 کشور عضو صندوق بین المللی پول همچنین از ساختار هیأت مدیره و شیوه رأی گیری این نهاد ناراضی هستند.
آقای استراوس-کن قول داده ساختار فعلی را اصلاح کند. او شیوه کنونی تقسیم قدرت بین آمریکا و اتحادیه اروپا در این نهاد را "روز به روز غیرقابل دفاع تر" خوانده است.
ماموریت دشوار
در حال حاضر حق رأی اعضای آژانس متناسب با میزان کمکی است که به صندوق می کنند و بنابراین کشورهای ثروتمند رأی بسیار بالاتری دارند.
جمشید اسدی می گوید، آقای استراوس-کن طرحهایی برای اصلاح این ساختار ارائه کرده است.
طبق طرحهای آقای استراوس-کن در تصمیمات مهم صندوق دو بار رأی گیری می شود. یک بار با شیوه کنونی و یک بار با احتساب یک رأی برای هر کشور عضو و اگر تصمیم مورد نظر در هر دو رأی گیری تأیید شود، به تصویب خواهد رسید.
به گفته آقای اسدی این پیشنهاد دومینیک استراوس-کن حمایت کشورهای کوچکتر را از او به دنبال داشته و یکی از دلایل انتخابش به ریاست صندوق بین المللی پول بوده است.
او می گوید: "هرچند از پیش نمی توان موفقیت دومینیک استراوس-کن را در پیشبرد برنامه های اصلاحی اش تضمین کرد اما با توجه به رشد و قدرتگیری کشورهای نوظهوری در اقتصاد جهانی چون چین، هند، برزیل و روسیه، که واقعا خواستار این اصلاحات هستند، در صورتی که تغییرات وعده داده شده به سرانجام نرسند، آینده خوبی برای صندوق بین المللی پول پیش بینی نمی کنم".
به عقیده آقای اسدی بعید است که دومینیک استراوس-کن در مسیر اصلاحات دست به تغییرات بنیادی بزند و بیشتر باید شاهد روندی آرام در این زمینه بود.


حمايت صندوق بين المللی پول از بخشيدن بدهی کشورهای فقير

مالی يکی از هجده کشور فقيری است که مشمول بخشودگی بدهی ها می شود

توافق ثروتمندترين دولتهای جهان برای بخشيدن بدهی فقيرترين کشورها که به 55 ميليارد دلار می رسد، از حمايت و پشتيبانی يکی از بزرگترين وام دهندگان بين المللی برخوردار شده است.
صندوق بين المللی پول موافقت کرده است تا از بدهی های فقيرترين کشورهای جهان به خود صرفنظر کند.
اين بخشودگی پيشتر مورد موافقت هشت کشور مهم صنعتی موسوم به گروه 8 قرار گرفته بود اما نياز داشت تا از سوی سازمانهای وام دهنده نيز تاييد و تصويب شود.
چنين تاييديه ای قبلا به دليل مخالفتهای برخی از دولتهای کمک کننده با شک و ترديد روبرو شده بود اما اکنون کميته سياستگذاری صندوق بين المللی پول، موافقت خود را اعلام داشته است.
گوردون براون، وزير دارايی بريتانيا که رياست کميته راهبری صندوق بين المللی پول را برعهده دارد به خبرنگاران گفت که همه مفاد موردنظر برای بخشودگی بدهی ها به تاييد اين کميته رسيده است و 24 عضو هيت مديره صندوق به زودی تشکيل جلسه می دهند تا اين توافق را به طور رسمی تصويب کنند.
بحث و مذاکرات درباره بدهی های کشورهای فقير به بانک جهانی و بانک توسعه آفريقا همچنان ادامه دارد.
184 عضو صندوق بين المللی پول و بانک جهانی اجلاس سالانه خود را در واشنگتن برگزار می کنند و انتظار می رود که بانک جهانی نيز روز يکشنبه حمايت خود را از اين توافق اعلام کند.
هجده کشور که بيشتر آنها در آفريقا قرار دارند در صف نخست بدهکارانی هستند که احتمال دارد از اين توافق سود ببرند و 40 ميليارد بدهی آنها در مرحله اول بخشوده می شود و به گفته گوردون براون، مبلغ بخشودگی ها نهايتا به 55 ميليارد دلار خواهد رسيد.
ساير دولتها نيز ممکن است بعدا امکان برخورداری از اين امتياز را بيابند به شرط آنکه ابتدا شرايطی را که تعيين شده است رعايت کنند.
فعالان اجتماعی که برای مبارزه با فقر تلاش می کنند از تصميم صندوق بين المللی پول استقبال کرده اند اما می گويند که بايد زمينه بهره مند شدن از اين بخشودگی برای شمار بسيار بيشتری از کشورهای فقير فراهم شود.



'چشم انداز اقتصادی جهانی روشن است'

گزارش آی ام اف ضمن ابراز خوشبينی نسبت به شرايط اقتصاد جهان حاوی هشدارهايی است
صندوق بين المللی پول - آی ام اف - در گزارش سالانه خود از افزايش نرخ رشد اقتصاد جهان در سال جاری و ادامه روندی مثبت در سال آينده خبر داده و ارقامی را در باره کشورهای مختلف، از جمله ايران، افغانستان و تاجيکستان انتشار داده است.
در گزارش صندوق بين المللی پول با عنوان "چشم انداز اقتصاد جهان" آمده است که نرخ رشد اقتصاد جهان در سال 2006 حدود 25/0 درصد از حد پيش بينی های قبلی فراتر می رود و به 1/5 درصد می رسد.
اين گزارش، که در آستانه برگزاری اجلاس مشترک سالانه بانک جهانی و صندوق بين المللی پول در سنگاپور منتشر شده، پيش بينی می کند که نرخ رشد اقتصاد جهان در سال آينده نيز به 9/4 درصد برسد که بيش از پيش بينی قبلی است.
در گزارش سالانه آی ام اف پيش بينی شده است که طی سال آينده، مازاد ارزی کشورهای توليد کننده نفت همچنان در سطحی بالا باقی خواهد ماند و کشورهای اروپايی حوزه يورو - پول واحد اتحاديه اروپا - شاهد ادامه بهبود شرايط اقتصادی خود خواهند بود.
تنها استثنايی که به پيش بينی صندوق بين الملل پول در اين چشم انداز ديده می شود وضعيت آلمان است که، به اعتقاد اين نهاد، به دليل افزايش نرخ ماليات ارزش افزوده به 19 درصد از رونق لازم برخوردار نخواهد شد.
به گفته نويسندگان گزارش، اين احتمال وجود دارد که نرخ رشد آلمان در سال 2007 از 25/3 درصد فراتر نرود.
خطرات احتمالی
صندوق بين الملل پول در عين حال هشدار داده است که ممکن است نرخ پيش بينی شده رشد اقتصاد جهانی تحت تاثير عواملی تحقق نيابد.
در ميان اين عوامل، ادامه روند افزايش بهای نفت و امکان رکود نسبی اقتصاد ايالات متحده با اهميت ديده شده است و نويسندگان گزارش اظهار نظر کرده اند که رکود احتمالی در بخش ساختمان در آمريکا می تواند عامل کاهش رونق اقتصادی در اين کشور شود.
ادامه افزايش بهای نفت می تواند رشد جهانی را کاهش دهددر چنين صورتی، نرخ رشد اقتصاد آمريکا، که حدود يک سوم کل اقتصاد جهان را تشکيل می دهد، به جای 4/3 درصد به 9/2 درصد می رسد و بر اقتصاد ساير کشورها تاثيری کاهنده می گذارد.
عامل ديگری که نگرانی آی ام اف را در پی داشته عدم توازن در مبادلات تجاری کشورهای مختلف است.
از جمله در حاليکه مازاد تراز پرداخت های خارجی چين به حد بی سابقه 8/18 ميليارد دلار رسيده که عمدتا از ارزان بودن نرخ برابری پول آن کشور ناشی می شود، اقتصاد آمريکا با کسری تراز پرداخت به ميزان 64 ميليارد دلار مواجه است.
چنين وضعيتی می تواند باعث بروز تورم در اقتصاد جهانی شود و صندوق بين الملل پول توصيه کرده است که چين به اقدامات اساسی در زمينه تعديل نرخ برابری ارزی خود مبادرت ورزد و ايالات متحده نيز موضوع مقابله با کسری تراز پرداخت های خود را مورد توجه قرار دهد.
وضعيت چند کشور
گزارش صندوق بين الملل پول به طور تفصيلی به شرايط اقتصادی مناطق مختلف جهان پرداخته و برای کشورهای مختلف، نرخ رشد اقتصادی سال جاری و پيش بينی آن در سال آينده را منتشر کرده است.
اقتصاد ژاپن، که دومين اقتصاد بزرگ جهان است و برای شش سال رشدی نداشته، در سال 2006 از نرخ رشد مثبت در حدی بيش از 2 درصد برخوردار شد و پيش بينی شده است که همين روند، با اندکی کاهش، در سال 2007 هم ادامه داشته باشد.
در مورد ايران، به گزارش صندوق بين الملل پول، نرخ رشد توليد ناخالص داخلی اين کشور در سال های 2004 و 2005 به ترتيب به 6/5 و 4/5 درصد رسيد، و پيش بينی شده که اين نرخ در سال های 2006 و 2007 در حد 4/5 و 9/4 درصد باشد.
براساس اين گزارش، نرخ تورم در ايران از 0/13 درصد در سال 2005 به 0/17 درصد در سال های 2006 و 2007 می رسد.
در مورد افغانستان، گزارش صندوق بين الملل پول پيش بينی می کند که نرخ رشد اقتصادی اين کشور در سال های 2006 و 2007 به ترتيب 7/11 و 6/10 درصد باشد در حاليکه اين نرخ برای سال های 2004 و 2005 به ترتيب 8/8 و 8/13 درصد بود.
ارقام صندوق بين المللی پول در مورد تاجيکستان حاکی از آن است که نرخ رشد اقتصادی اين کشور در سال های 2004 و 2005 به ترتبيب 6/10 و 7/6 درصد بود و پيش بينی می شود اين رقم در سال های 2006 و 2007 به 0/8 و 0/6 درصد برسد.

September 28, 2007



پيشرفت در مذاکرات شش جانبه درمورد خلع سلاح کره شمالی

رئیس هیات نمایندگی آمریکا درگفتگوهای شش جانبه درباره برنامه اتمی کره شمالی می گوید مذاکره کنندگان امیدوارند در زمینه جزئیات اقداماتی که باید تا پایان سال برای خلع سلاح کره شمالی به عمل آید، نسبت به یک " نقشه راه " به توافق برسند.
کریستوفرهیل مدیرکل وزارت امورخارجه آمریکا روز پنجشنبه درپکن اظهارداشت شرکت کنندگان در گفتگوها پیش بینی می کنند که امروزجمعه اعلامیه ای دراین زمینه منتشرسازند.
کره شمالی درماه فوریه گذشته توافق کرد که درمقابل دریافت سوخت ومزایای سیاسی، ازبرنامه اتمی خود دست بردارد.
انتظارمی رود که درتازه ترین گفتگوها درپکن، مذاکره کنندگان گفتگوهای خود را براین مسائل متمرکزسازند که چگونه کره شمالی به گونه ای قابل اثبات نشان دهد که کاربرچیدن نیروگاه اتمی خود را در یانگ بیون تکمیل کرده است وجدولی زمانی را برای اعلام کلیه فعالیت های اتمی خود تعیین کند. قراراست مذاکرات پکن تا روزیکشنبه ادامه داشته باشد.


متحد سابق رئیس جمهور گرجستان بازداشت شد

ایراکلی اوکراشویلی، متحد سابق رئیس جمهور گرجستان سال گذشته از سمت وزارت دفاع کناره گیری کرد
ایراکلی اوکراشویلی، از وزیران دفاع سابق گرجستان به اتهام پولشویی، سوء استفاده از موقعیت شغلی و اخاذی بازداشت شده است.
آقای اوکراشویلی چند روز پس از این که رئیس جمهور گرجستان را به صدور دستور قتل یک بازرگان سرشناس متهم کرد، بازداشت شد.
دولت گرجستان اتهام های آقای اوکراشویلی را رد کرده است.
ایراکلی اوکراشویلی از متحدان پیشین میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور گرجستان در سال 2006 از وزارت دفاع استعفا داد.
آقای اوکراشویلی اوایل این هفته با تاسیس حزب جدیدی، رئیس جمهور را به فساد متهم کرده بود.
به گزارش مقام های محلی، ایراکلی اوکراشویلی در دفتر حزب تازه تاسیس خود، جنبش گرجستان متحد دستگیر شد.
سخنگوی آقای اوکراشویلی بازداشت او را انتقام جویی سیاسی عنوان کرده است و می گوید ایراکلی اوکراشویلی اتهام های وارد شده را نخواهد پذیرفت.
جنجال بزرگ
ایراکلی اوکراشویلی روز سه شنبه با اعلام بازگشت خود به صحنه سیاسی در گرجستان، میخائیل ساکاشویلی را به صدور دستور قتل چند شخصیت برجسته مانند یک بازرگان میلیاردر و صاحب یک شبکه تلویزیونی خصوصی متهم کرد.
به گفته او این دستورات هیچ وقت عملی نشدند.
آقای اوکراشویلی همچنین می گوید برنامه آقای ساکاشویلی برای مبارزه با فساد، غیرواقعی است.
متیو کالینز، خبرنگار بی بی سی در گرجستان می گوید اتهام های ایراکلی اوکراشویلی علیه میخائیل ساکاشویلی جنجال بزرگی را در این کشور به همراه داشته است.
آقای ساکاشویلی تاکنون به طور رسمی به اتهام های آقای اوکراشویلی پاسخ نداده است ولی مقام های ارشد دولت گرجستان با رد این اتهام ها، آنها را بی اساس و غیرواقعی عنوان کرده اند.
یازداشت آقای اوکراشویلی پس از بازداشت تعدادی از شخصیت های نزدیک به او انجام شده است.


مشرف اجازه شرکت در انتخابات پاکستان را یافت

مشرف وعده داده در صورت انتخاب به ریاست جمهوری از مقام نظامی خود کناره گیری کند
دادگاه عالی پاکستان به صلاحیت پرویز مشرف برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور رای داده است.
روز جمعه، 28 سپتامبر، رییس دادگاه عالی پاکستان دادخواست های ارائه شده توسط مخالفان ژنرال پرویز مشرف برای منع قانونی شرکت او در انتخابات بدون کناره گیری از سمت ریاست ستاد ارتش این کشور را وارد ندانست.
رییس دادگاه عالی اعلام داشت که قضات دادگاه با شش رای موافق در برابر سه رای مخالف، دادخواست های تسلیم شده را از لحاظ قانونی معتبر ندانسته اند.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری پاکستان روز 6 اکتبر برگزار شود و ژنرال مشرف روز پنجشنبه، 27 سپتامبر، درخواست نامزدی خود را به کمیسیون انتخاباتی پاکستان ارسال داشت.
وی گفته است که در صورت انتخاب مجدد به مقام ریاست جمهوری، در ماه نوامبر از سمت ریاست ستاد ارتش کناره گیری خواهد کرد.
ناظران امور پاکستان رای روز جمعه دادگاه عالی را ضربه ای شدید بر مخالفان ژنرال مشرف توصیف کرده اند که انتظار داشتند با توسل به مجاری قانونی بتوانند مانع از ادامه زمامداری وی شوند به خصوص اینکه قضات دادگاه در سال های اخیر در موارد متعددی علیه دولت رای داده اند.
تعدادی از احزاب و گروه های مخالف ژنرال مشرف، از جمله گروهی از حقوقدانان پاکستانی، انتظار داشتند دادگاه عالی به دلیل خودداری رییس جمهور از استعفای از مقام کنونی خود در ارتش مانع از نامزدی او در انتخابات شود.
با اعلام نظر قضات دادگاه عالی، حقوقدانانی که در خارج از ساختمان دادگاه اجتماع کرده بودند این رای را غیرمنتظره خواندند و ناخرسندی خود را از رای قضات دادگاه ابراز داشتند.
ساعاتی قبل از صدور رای دادگاه عالی، وجیه الدین احمد، یکی از نامزدهای انتخاباتی، با مراجعه به کمیسیون انتخاباتی خواستار رد صلاحیت ژنرال مشرف به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود.


ماموران دولتی برمه به تظاهرکنندگان حمله کردند

ماموران دولتی برای متفرق کردن تظاهرات به خشونت متوسل شده اند
ماموران پلیس و ارتش برمه برای جلوگیری از پیوستن راهبان بودایی به تظاهرات ضد دولتی نیروهای ارتش را در اطراف صومعه ها مستقر شده اند و به تظاهرکنندگان حمله کرده اند.
روز جمعه، 28 سپتامبر، دولت نظامیان در برمه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که محوطه اطراف پنج صومعه اصلی در رانگون، بزرگترین شهر این کشور، منطقه عبور ممنوع تعیین شده است و نیروهای ارتش مانع از رفت و آمد در این محل ها می شوند.
هدف از این اقدام جلوگیری از پیوستن راهبان بودایی به تظاهرکنندگانی است که در روزهای اخیر به راهپیمایی های گسترده ای علیه دولت برمه دست زده اند.
همزمان، ماموران دولتی به گروه های مخالفان که برای برگزاری تظاهرات در نقاط مختلف شهر رانگون گرد آمده بودند حمله کرده اند.
براساس گزارش های رسیده از رانگون، صدای تیراندازی از نقاط مختلف شهر به گوش می رسد اما هنوز از تلفات احتمالی برخورد ماموران و تظاهرکنندگان گزارشی خبری نرسیده است.
در خبری دیگر از برمه، گزارش شده است که ارتباط اینترنتی این کشور قطع شده و در حالیکه برخی از منابع قطع ارتباط را ناشی از اقدام عمدی دولت می دانند، منابع دیگر از بروز اشکال فنی سخن گفته اند.
در جریان تظاهرات ا خیر، مخالفان دولت برمه از ارتباط اینترنتی به طور گسترده برای ارسال خبر و عکس به خارج استفاده کرده اند.
روز پنجشنبه دهها هزار تن در رانگون و چند شهر دیگر در راهپیمایی های ضد دولتی شرکت کردند در حالیکه برخلاف روزهای گذشته، تنها معدودی از راهبان بودایی در میان آنان دیده می شد و ظاهرا حمله به صومعه ها و بازداشت راهبان مانع خروج آنان از صومعه و پیوستن به تظاهرکنندگان بوده است.
در همانحال، از قول رهبران تظاهرکنندگان گزارش شده است که در نظر دارند همچنان به راهپیمایی های ضد دولتی ادامه دهند.


سنای ‌آمریکا نیز سپاه را تروریستی شناخت

کنگره آمریکا در زمانی رأی به تروریستی شناخته شدن سپاه می دهد که رئیس جمهور ایران در آمریکا حضور دارد
یک روز پس از مجلس نمایندگان آمریکا، مجلس سنای این کشور نیز طی مصوبه ای خواهان قرار گرفتن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمانهای خارجی تروریستی شد.
این مصوبه نیز همچون مصوبه مجلس نمایندگان برای دولت ایالات متحده الزام آور نیست.
طی رأی گیری مجلس سنا برای تروریستی شناختن سپاه پاسداران، 76 سناتور رأی موافق و 22 سناتور رأی مخالف دادند.
مخالفان معتقد بودند که قرار گرفتن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمانهای تروریسی می تواند مقدمه حمله به ایران باشد.
از جمله مخالفان، سناتور جیم وب بود که گفت زبان به کار گرفته شده در این طرح می تواند مجوز کنگره آمریکا برای حمله به ایران تلقی شود.
در مقابل، سناتور جوزف لیبرمن که از تنظیم کنندگان طرح تروریستی شناختن سپاه بود گفت که هدف از این طرح به هیچ وجه اعلام جنگ به ایران نیست.
یک روز پیشتر، مجلس نمایندگان آمریکا نیز با اکثریت قاطع آرا و در بخشی از مصوبه ای که هدف از آن اعمال تحریمهای شدیدتر علیه ایران بود، نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمانها و گروههای تروریستی قرار داده بود.
۳۹۷ نماینده این مجلس به تروریستی خوانده شدن سپاه پاسداران رأی مثبت دادند، در حالی که این تصمیم فقط با رأی منفی شانزده نماینده روبرو شد.
رأی اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا به تروریستی قلمداد شدن سپاه پاسداران ایران با واکنش دولت ایران مواجه شد و وزارت امورخارجه ایران این رأی را تصمیمی نسنجیده و بدون مبانی قانونی خواند و گفت که چنین کاری به برقراری صلح و امنیت در جهان کمک نخواهد کرد.
کنگره آمریکا در زمانی رأی به تروریستی شناخته شدن سپاه پاسداران می دهد که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در آمریکا حضور دارد.
آقای احمدی نژاد در زمان جنگ ایران و عراق در سپاه پاسداران فعالیت می کرد.
سپاه پاسداران علاوه بر فعالیت نظامی، در زمینه های اقتصادی و صنعتی نیز فعال است؛ بسیاری از طرحهای بزرگ راهسازی، سدسازی، ساختمانی و صنعتی در ایران را سپاه پاسداران اجرا می کند.
آمریکا و متحدانش که معتقدند یکی از اهداف برنامه اتمی ایران، دستیابی به سلاح هسته ای است، سپاه پاسداران را در پس فعالیتهایی می دانند که به باور آنان، در بخش نظامی برنامه اتمی ایران در جریان است.


موافقت اکثریت ترکها با لغو ممنوعیت حجاب

طبق تحقیقات انجام شده 61 درصد زنان ترکیه محجبه هستند
نتایج یک نظرسنجی انجام شده در ترکیه نشان می دهد که اکثریت قابل توجهی از پرسش شوندگان از لغو ممنوعیت حجاب در دانشگاهها حمایت می کنند.
طبق قانون اساسی ترکیه ورود زنان و دختران محجبه به دانشگاهها و موسسات دولتی این کشور ممنوع است، اما دولت اسلامگرای این کشور قصد دارد برای لغو این قانون تغییراتی در قانون اساسی ایجاد کند.
طبق نتایج این نظرسنجی که توسط یک موسسه تحقیقاتی و به سفارش یک برنامه خبری انجام شده است، 74 درصد پرسش شوندگان گفته اند ممنوعیت حجاب در دانشگاهها باید لغو شود.
تقریبا همین تعداد از پرسش شوندگان گفته اند که روسری بر سر کردن خیرالنسا گل، همسر رئیس جمهور جدید ترکیه، نیز ایرادی ندارد.
به گفته فرانسیس هریسون، خبرنگار بی بی سی در امور مذهبی، مسئله حجاب خانم گل به نقطه اختلافی بین رئیس جمهور و نخست وزیر اسلام گرای ترکیه و طرفداران سکولاریسم در این کشور، به ویژه مقامات ارتشی، تبدیل شده است.
طبق تحقیقات این موسسه تحقیقاتی 61 درصد زنان ترکیه محجبه هستند، که نسبت به نتایج آخرین پژوهش که سه سال و نیم انجام شده است کاهش ناچیزی را نشان می دهد.
چند روز پیش رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در گفتگو با روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز خواستار لغو ممنوعیت ورود زنان محجبه به دانشگاهها شد.
حزب عدالت و توسعه، حزب متبوع آقای اردوغان و عبدالله گل رئیس جمهور، هیئتی را مأمور تدوین پیش نویس اصلاحیه ای بر قانون اساسی ترکیه کرده است.
همزمان جولیانو آماتو، وزیر کشور ایتالیا، از ممنوعیت حجاب در ایتالیا انتقاد کرده است.
به گزارش فرانسیس هریسون، آقای آماتو در گفتگو با یک روزنامه ایتالیایی پرسیده چرا یک راهبه مسیحی باید اجازه داشته باشد لباس مذهبی اش را بپوشد، اما یک زن مسلمان این اجازه را نداشته باشد؟
آقای آماتو گفت اگر قرار باشد ممنوعیتی اعمال شود باید برای همه شهروندان باشد، چون قانون اساسی ما آزادی مذهب را تضمین کرده است.
بازرس ویژه مستقل کوزوو که به مسائل مربوط به حقوق بشر رسیدگی می کند نیز از مقامات کوزوو خواسته است به دختران دانش آموز مسلمان اجازه دهند که حجاب داشته باشند.
درخواست این بازرس ویژه یک هفته بعد از آن مطرح می شود که سه دختر دانش آموز مسلمان به دلیل داشتن حجاب از حضور در مدرسه منع شدند.


تا ماه نوامبر قطعنامه تازه ای علیه ایران صادر نمی شود

برای تشدید تحریم علیه ایران رایس باید نظر مساعد لاوروف را جلب می کرد
با پایان نشست وزیران امورخارجه دولتهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد که به منظور تدوین قطعنامه تازه ای علیه ایران گردهم آمده بودند، این دولتها اعلام کردند که شورای امنیت تا پیش از ماه نوامبر (آبان) آینده قطعنامه تازه ای علیه ایران صادر نخواهد کرد.
در این نشست، وزیرخارجه آلمان نیز که کشورش عضو شورای امنیت نیست اما در مذاکرات مربوط به مناقشه اتمی ایران شرکت دارد حضور داشت.
این دولتها که به گروه 5 + 1 شهرت یافته اند با صدور بیانیه ای اعلام کردند که تا ماه نوامبر منتظر گزارش تازه ای از رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران و نظر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهند ماند، اگر در این مدت این دو مرجع به نتیجه مثبتی در حل مناقشه اتمی ایران نرسند، قطعنامه تازه ای علیه ایران صادر خواهند کرد.
مذاکراتی که به صدور این بیانیه انجامید در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و با ریاست کاندولیزا رایس، وزیرخارجه آمریکا و شرکت سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه، یانگ جیه چی وزیرخارجه چین، دیوید میلیبند وزیرخارجه بریتانیا، برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیرخارجه آلمان و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام گرفت.
در بیانیه شرکت کنندگان این نشست، از توافقی که اخیراً میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران صورت گرفته استقبال شده و در آن از ایران خواسته شده است تا با روشن کردن همه ابهامات و رفع نگرانیهایی که در مورد برنامه اتمی اش وجود دارد و بويژه در مورد آن بخش از این برنامه که می تواند ابعاد نظامی داشته باشد، بسرعت و به شکلی مؤثر، نتایج محسوسی فراهم آورد.
توافق میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی حدود دو ماه پیش حاصل شد و بنابرآن، ایران تعهد داد که طبق برنامه زمانبندی شده ای به پرسشهایی که در مورد فعالیت اتمی اش برای آژانس وجود دارد پاسخ گوید.
شرکت کنندگان نشست نیویورک همچنین در بیانیه خود از خاویر سولانا خواسته اند با علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفتگو کند و بنای مذاکرات تازه ای با این کشور را بگذارد.
نشستی که به صدور این بیانیه انجامید در آغاز به منظور توافق بر سر قطعنامه تازه ای علیه ایران آغاز شده بود که در آن، تحریمهای تازه ای بر این کشور اعمال شود.
شورای امنیت تاکنون با صدور دو قطعنامه ایران را ملزم کرده است که غنی سازی اورانیوم و کلیه فعالیتهای مرتبط با آن را تا زمانی که تردیدهای مربوط به این فعالیتها بر طرف شود متوقف کند.
سرپیچی ایران از عمل به این قطعنامه ها باعث شده است تا شورای امنیت این کشور را مورد تحریم قرار دهد، آمریکا و متحدانش در شورای امنیت تصمیم به صدور قطعنامه تازه ای در این شورا گرفته بودند تا تحریمهای شدیدتری بر ایران اعمال کنند اما روسیه و چین، دو عضو دائم شورای امنیت با افزایش تحریم ایران ابراز مخالفت کردند.
روسیه و چین اعتقاد داشتند که با توجه به توافق اخیر میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، نباید قطعنامه تازه ای علیه ایران صادر شود مگر آنکه آژانس انرژی اتمی طی گزارشی بار دیگر نقض تعهد ایران را گواهی کند.
بیانیه نشست نیویورک نیز در نهایت نظر این دو کشور را تأمین کرده است.
اگرچه وزیرخارجه آمریکا در استقبال از توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با دیگر اعضای شورای امنیت همراهی کرده اما دولت آمریکا از آغاز برخوردی بدبینانه با این توافق داشته و آن را ناکافی دانسته است.
اگرچه شورای امنیت تصمیم گرفته است صدور قطعنامه علیه ایران را به تعویق بیندازد اما آمریکا و فرانسه مدتی است اقداماتی به منظور اعمال تحریمهای تازه بر ایران، خارج از چارچوب شورای امنیت آغاز کرده اند.
کنگره آمریکا در روزهای اخیر قانون تازه ای برای افزایش تحریم ایران تصویب کرده و دولت فرانسه نیز از سرمایه گذاران فرانسوی و همچنین دیگر کشورهای اتحادیه اروپا خواسته است تا دیگر در ایران سرمایه گذاری نکنند و دادوستد خود با این کشور را به حداقل برسانند.
در این میان، افزودن بر تحریم ایران خارج از چارچوب شورای امنیت موافقت دولت آلمان را به همراه نداشته است.


مشابه همین راه در ایران عمل خواهد شد از طرف بوش نه دمکراتها


دولت‌ آمريکا امروز‌ اعلام‌ کرد در اعتراض‌ به‌ اعمال خشونت و استفاده‌ از زور برای‌ سرکوب‌ تظاهرات‌ مسالمت آمیز در میانمار، تحريمهايی‌ اقتصادی‌ علیه چهارده‌ تن‌ از مسئولان‌ بلندپايه‌ حکومتی‌ در این کشور اعمال‌ خواهد کرد‌‌.
در میان‌ اين‌ چهارده نفر نام‌ وزير دفاع‌، فرماندهان ارتش‌، کفيل‌ نخست‌ وزيری‌ و رئيس‌ ستاد مشترک‌ ارتش‌ میانمار دیده می شود. براساس‌‌ تصميم‌ دولت آمریکا تمام‌ داراييهای‌ چهارده‌ مقام‌ دولتی‌ ميانمار مسدود خواهد شد.
مدير اداره‌ خزانه‌ داری‌ در امور کنترل‌ فعاليتهای‌ خارجی‌ در واشنگتن با اعلام این خبر گفت‌ رئيس‌ جمهور آمريکا تصريح‌ کرده‌ است‌ در حاليکه‌ حکومت‌ نظامی ميانمار تلاش‌ دارد صدای‌ مخالفان را با استفاده‌ از زور خاموش‌ کند، ما نمی توانيم‌ ساکت بمانیم.
رئیس جمهور آمریکا همچنین طی بیانیه ای اعلام کرد‌ جامعه‌ جهانی‌ بايد حاکمان‌ نظامی‌ ميانمار را برای‌ پايان‌ دادن‌ به‌ سرکوب‌ مخالفان‌ دولت‌ تحت‌ فشار قرار دهد.
پرزیدنت بوش‌ در این بیانه گفت من‌ از همه‌ کشورهايی‌ که‌ بر روی دولت‌ ميانمار نفوذ دارند، بخصوص دولت چین می‌ خواهم‌ در حمايت‌ از آرمانهای‌ مردم‌ ميانمار به‌ ما بيپوندند و به‌ حاکمان‌ نظامی‌ اين‌ کشور بگويند توسل‌ به‌ زور عليه‌ مردم‌ خود را متوقف‌ کنند. مردمی‌ که‌ به‌ شيوه‌ ای‌ مسالمت‌ آميز خواسته‌ خود را برای‌ ايجاد تغيير در کشورشان‌ ابراز می‌ کنند‌.
رئیس جمهور آمریکا گفت‌ جهانيان‌ شاهد به‌ خيابان‌ ريختن‌ مردم‌ ميانمار برای‌ درخواست‌ آزادی‌ و همدردی‌ مردم‌ آمريکا با اين‌ مردم‌ شجاع‌ هستند‌.‌ هر ملت‌ متمدنی‌ مسئوليت‌ دارد در کنار مردمی‌ که‌ يک‌ رژیم‌ نظامی‌ بيرحم‌ بر آنها حکومت‌ می کند،‌ بايستد.‌
پرزیدنت‌ بوش‌ همچنین در ديداری‌ کوتاه‌ و غير منتظره‌ با وزير امور خارجه‌ چين‌ در مورد وضعیت بحرانی میانمار با وی گفتگو کرد. اين‌ در حالی‌ است‌ که‌ این مقام چینی پيشتر‌ با استفن‌ هادلی،‌ مشاور امنيت‌ ملی‌ کاخ سفید دیدار کرده بود.
گوردون‌ جاندرو، سخنگوی‌ شورای امنیت ملی آمریکا گفت پرزیدنت بوش‌ در ديدار با وزیر خارجه چین ضمن‌ نگرانی‌ از سرنوشت‌ مردم‌ ميانمار از او خواست‌ تا کشورش‌ از نفوذ خود در منطقه‌ برای‌ تسهيل‌ انتقال‌ آرام‌ و مسالمت‌ آميز به‌ سوی‌ دموکراسی‌ در ميانمار استفاده‌ کند‌.
دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفید‌ نیز در جمع خبرنگاران گفت‌ ابراهيم‌ قنبری،‌ فرستاده‌ ويژه‌ دبیرکل سازمان‌ ملل‌ متحد به میانمار بايد بتواند با همه‌ احزاب‌ این کشور،‌ زندانيان‌ سياسی‌ و رهبر اپوزیسیون دموکراتیک خانم انگ‌ سان‌ سوکی‌ که‌ در حبس خانگی بسر می برد،‌‌ ملاقات‌ کند.
از سوی دیگر وزرای‌ امور خارجه‌ اتحاديه‌ کشورهای‌ جنوب‌ شرق‌ آسيا موسوم‌ به‌ آ سه‌ آن‌ از دولت‌ نظامی‌ ميانمار خواستند فورا خشونت‌ علیه تظاهرکنندگان‌ طرفدار دموکراسی‌ در اين‌ کشور را متوقف‌ کند‌.
روز پنج شنبه دست کم 9 نفر از جمله یک عکاس خبرنگار ژاپنی در اثر تیراندازی ماموران حکومتی در رانگون پایتخت میانمار کشته شدند.


لیبراسیون: پاریس در پی اعمال فشار علیه رژیم تهران است
سفير آلمان در ایران، از شرايط سخت اقتصادی بين كشورش و جمهوری اسلامی خبر داده است. آلمان در ميان كشورهای اروپايی، بيشترين حجم معاملات تجاری را با جمهوری اسلامی دارد.
رژیم تهران هم اکنون با دو قطعنامه تحریم سازمان ملل متحد روبرو است و انتظار می رود سومین قطعنامه تحریم نیز بزودی در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد.
سفير آلمان گفته است کشورش به دليل شرايط سخت بين‌ المللی، در دوران دشواری در روابط اقتصادی با رژیم تهران بسر می برد.
به گفته منابع دیپلماتیک در اتحادیه اروپا، آلمان برای موافقت با گسترش تحریمهای بین المللی علیه رژیم تهران از سوی آمریکا و فرانسه تحت فشار قرار دارد.
تغییر سیاست فرانسه در قبال رژیم تهران
روزنامه فرانسوی لیبراسیون در شماره روز سه شنبه خود در باره تغییر سیاست فرانسه در قبال رژیم تهران نوشت در دوران ژاک شیراک، پاریس نگران حضور سربازان فرانسوی در لبنان بود و دغدغه آن را داشت که رژیم تهران را عصبانی نکند، چرا که می دانست هرگونه لغزش در بحران هسته ای، می تواند پیامدهايی برای جان آن سربازان داشته باشد. ضمنا شیراک مراقب بود که سیاست تحریمها تنها در چهارچوب سازمان ملل اعمال شود.
لیبراسیون نوشت اما اکنون دیگر اینطور نیست و پاریس تلاش می کند شرکای خود را در اتحادیه اروپا متقاعد سازد تا تحریمهايِی را خارج از چهارچوب شورای امنیت اعمال کنند. این می تواند توضیحی بر موضع گیریهای هشداردهنده مقامات فرانسوی باشد. یعنی آنها می خواهند اروپا را به سمت اتخاذ سیاستی سخت تر سوق دهند. انگلستان و هلند از موضع فرانسه حمایت می کنند و خواهان اعمال تحریمهای سخت تر علیه رژیم تهران هستند.
این روزنامه فرانسوی در باره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه جهان باید خود را برای جنگ با رژیم تهران آماده سازد نیز نوشت، رئیس دستگاه دیپلماسی یک کشور بزرگ غربی هرگز واژه جنگ را بیهوده بکار نمی برد.
لیبراسیون نوشت فرانسوا فیون، نخست وزیر فرانسه تائید کرد که موضع وزیر خارجه وی، همان موضع دولت است. نخست وزیر فرانسه در حمایت از اظهارات برنارد کشونر گفت او حق دارد که بگوید وضعیت خطرناک است و باید آن را جدی گرفت.
وی همچنین در مورد تحریمها گفت نیکلاس سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه تصمیم دارد که اگر رژیم تهران به تلاش خود برای دستیابی به سلاح هسته ای ادامه دهد، شدید ترین تحریمهای ممكن را علیه آنها اعمال كند.
در همین حال نیكلاس برنز، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریكا خواستار اعمال تحریمهای شدیدتر علیه رژيم تهران شد.
وی كه با تلویزیون سی بی اس مصاحبه می کرد، گفت ما موفق شدیم حمایت جامعه بین المللی را علیه برنامه هسته ای رژیم تهران بدست آوریم و مخالفت با آن را به یک خواست جهانی تبدیل كنیم.
معاون وزارت امور خارجه آمریكا گفت در حال حاضر تلاش می کنیم از طریق شورای امنیت، قطعنامه جدیدی برای دور سوم تحریمهای بین المللی علیه رژیم تهران تصویب شود.
جمعه آینده مدیران وزارت خارجه کشورهای عضو دائم شورای امنیت و آلمان در واشنگتن بمنظور رایزنی در باره تهیه پیش نویس قطعنامه جدید گردهم می آیند.
یک هفته پس از آن نیز قرار است وزرای امور خارجه این کشورها برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه دهند.

September 27, 2007



آمريكا در حال تهيه پيش نويس يک قطعنامه جدید علیه رژیم
وزارت خارجه آمريكا روز سه شنبه تنها چند روز پيش از اجلاس گروه ‪۵+۱‬ در مورد برنامه هسته‌اي جمهوری اسلامی اعلام كرد كه واشنگتن در حال تهيه پيش نويس يک قطعنامه جديد عليه رژیم تهران است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن "شان مك كورماك" سخنگوي وزارت امورخارجه آمريكا گفت: "آنچه داريم انجام مي‌دهيم كار در مورد عناصر يك قطعنامه است... ما برخي از اين ايده‌هاي خود را و آنچه كه ممكن است باشد - آنچه كه يك قطعنامه بايد به نظر برسد - روي كاغذ آورده‌ايم."
وي افزود:" ما مذاكرات مستمري را در بين پنج عضو دائم شوراي امنيت (آمريكا، روسيه ، چين ، انگليس و فرانسه) و همچنين آلمان آغاز كرده‌ايم." اين اجلاس قرار است روز جمعه به ميزباني نيكلاس برنز فرد شماره ‪ ۳‬وزارت خارجه آمريكا در واشنگتن برگزار شود و مديران سياسي وزارتخانه‌هاي امور خارجه كشورهاي ذكر شده در آن حضور خواهند يافت .
مك كورماك با اشاره به اينكه "قرار است در اين اجلاس در مورد عناصر يك قطعنامه و همچنين زمان ارائه آن مذاكره شود" افزود: كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا نيز قرار است در تاريخ ‪ ۲۸‬سپتامبر در نيويورك با همتايانش از همان گروه از كشورها ملاقات كند.

نیکلاس برنز گفت اگر آقای احمدی نژاد فکر می کند که شانسی برای فرار از مجازات دارد، سخت در اشتباه است.

در پی اظهارات یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که روز گذشته در پاسخ به احمدی نژاد اعلام کرد پرونده هسته ای رژیم تهران بسته نشده است، خاویر سولانا، مسئول ساست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت پرونده آنها بسته نشده و همچنان در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح است.
به گزارش خبرگزاری مهر، سولانا که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با خبرگزاری کویت گفتگو می کرد، افزود بعید است که پرونده هسته ای رژیم تهران بسته شود. این مسئله همچنان در شورای امنیت مطرح است.
سولانا در ادامه گفت آنچه که دوست دارم شما را از آن مطلع کنم این است که پرونده هسته ای رژیم تهران بسته نشده است و این را همه می دانند.
احمدی نژاد درسخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نحو مضحکی گفته بود "مسئله هسته ای ما بسته شده و به موضوعی عادی تبدیل شده است."
نیکلاس برنز، معاون وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته در این باره گفت رئیس جمهور رژیم تهران کاملا در اشتباه است اگر تصور می کند که جامعه جهانی سرپیچی آنها از درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد را فراموش می کند.
نیکلاس برنز، معاون وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته در این باره گفت رئیس جمهور رژیم تهران کاملا در اشتباه است اگر تصور می کند که جامعه جهانی سرپیچی آنها از درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد را فراموش می کند.



افشاگریهای تازه در باره برنامه های هسته ای رژیم تهران
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از پاریس، گروه اپوزیسیون 'شورای ملی مقاومت' امروز فاش ساخت که رژیم تهران تاسیسات زیرزمینی جدیدی در نزدیکی تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز دایر کرده است.
به گفته این منبع که در گذشته نیز جزئیاتی از برنامه های هسته ای مخفی رژیم تهران را فاش کرده بود، تاسیسات جدید در پنج کیلومتری جنوب تاسیسات کنونی نطنز و در زیر کوهی بنام 'سیاه کوه' قرار گرفته تا بتوان از آن در قبال حملات هوایی حفاظت کرد.
این مکان از اواخر سال 2006 در حال تاسیس است و انتظار می رود طی شش ماه آینده آماده بهره برداری شود. این تاسیسات شامل دو تونل، با یک ورودی به قطر شش متر است و با سه تونل به نیروگاه نطنز مرتبط می شود.



ارتش برمه به روی معترضین آتش گشود

گفته می شود که نیروهای امنیتی بارها به روی تظاهرکنندگان تیراندازی کرده اند
دولت برمه روز پنجشنبه (27 سپتامبر)، اعلام کرد که در درگیری نیروهای نظامی این کشور با تظاهرکنندگان مخالف دولت، 9 نفر از جمله یک عکاس خبری ژاپنی کشته شده اند.
تلویزیون برمه ضمن سرزنش تظاهرکنندگان به عنوان مسببین خشونت های روزهای اخیر گفته است که سی مامور امنیتی این کشور نیز در این درگیری ها زخمی شده اند.
ارتش برمه برای دومین روز متوالی با تظاهرکنندگان مخالف دولت برخورد خشونت آمیز کرده و به روی آنها آتش گشوده است.
شاهدان عینی می گویند که ارتش روز پنجشنبه بارها به سوی جمعیت تیراندازی کرده است.
ارتش همچنین به تظاهرکنندگان هشدار داده که اگر به اعتراضات خود ادامه دهند، با شدت بیشتری با آنها برخورد خواهد کرد.
گزارش های ارسالی روز پنجشنبه، از رانگون، بزرگترین شهر برمه، حاکی است که سربازان دهها نفر را با باتوم کتک زده اند و صدها نفر دیگر را نیز بازداشت کرده اند.
نیروهای پلیس و سربازان پس از برخورد با معترضین در خیابان ها راهپیمایی کردند و با استفاده از بلندگوهای دستی به مردم هشدار دادند که از خانه های خود خارج نشوند.
شاهدان عینی می گویند که تظاهرات روز پنجشنبه سازماندهی خاصی نداشته و بدون نظم بوده است و شمار نیروهای نظامی بیشتر از 10 روز گذشته بوده است.
شمار راهب های بوادیی که از یک ماه پیش موج مخالفت ها با دولت نظامی برمه را آغاز کرده اند بسیار کمتر شده است.
سربازان در طی ساعات شب به شش صومعه حمله و حدود دویست راهب بودایی را بازداشت کرده اند.
دولت چین به شدت از وضعیت در برمه ابراز نگرانی کرده است و از طرفین درگیر خواسته است خویشتندار باشند.
پرتغال، رییس دوره ای اتحادیه اروپا، گفته است که از کارشناسان این اتحادیه خواسته شده است که گزینه های اروپا در واکنش به بحران برمه، از جمله اعمال تحریم های بیشتر را بررسی کنند.
پارلمان اروپا نیز روز پنجشنبه خشونت در برمه را محکوم کرده است.
تظاهرات جاری در برمه، بزرگترین اعتراض علیه دولت این کشور در بیست سال گذشته بوده است.
ادامه تظاهرات
با وجود برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی برمه با تظاهرکنندگان مخالف دولت در روز گذشته، از بامداد روز پنجشنبه راهپیمایی های پراکنده ای در نقاط مختلف بزرگترین شهر برمه آغاز شده است.
سفیر بریتانیا در برمه از حضور گسترده تر نیروهای امنیتی در نقاط مختلف شهر خبر داده و گفته است که ماموران پلیس راهبندان هایی را برای جلوگیری از عبور راهپیمایان ایجاد کرده اند.
تظاهرات رانگون در روز چهارشنبه با خشونت ماموران دولتی مواجه شد و گفته می شود دست کم پنج نفر از تظاهرکنندگان کشته شده اند اما منابع دولتی برمه تنها کشته شدن یک نفر را تایید کرده اند.
در پی تیراندازی پلیس برمه به سوی تظاهرکنندگان ضددولتی در روز چهارشنبه، شورای امنیت سازمان ملل از نظامیان حاکم بر این کشور خواست از استفاده از خشونت علیه مردم خودداری کند.
شورای امنیت پس از جلسه ای فوق العاده روز چهارشنبه از دولت برمه خواست به نماینده ویژه سازمان ملل اجازه ورود به آن کشور را بدهد.
گفته می شود که اتحادیه اروپا امروز در ارتباط با اعمال تحریم های بیشتر علیه برمه تصمیم گیری می کند.
آمریکا و اتحادیه اروپا قبلا از شورای امنیت خواسته بودند اعمال تحریم های تازه بر برمه را مد نظر قرار دهد، اما چین با این درخواست مخالفت کرد هرچند مقامات چینی از دولت برمه خواسته اند از دست زدن به اقداماتی که ممکن است باعث وخامت بیشتر اوضاع شود خودداری ورزد.
چین و روسیه، که در ماه ژانویه سال جاری قطعنامه شورای امنیت در محکومیت دولت برمه را وتو کردند، استدلال کرده اند که تظاهرات برمه یک موضوع کاملا داخلی است.
تحلیلگران نگران تکرار حوادث خشونت بار سال 1988 هستند که در جریان آن صدها تن به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.




واکنش ایران به تروریستی اعلام شدن سپاه در آمریکا

تروریستی قلمداد شدن سپاه بخشی از مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا برای افزایش فشار بر ایران است
رأی مجلس نمایندگان آمریکا به تروریستی قلمداد شدن سپاه پاسداران ایران، با واکنش دولت ایران مواجه شده و وزارت امورخارجه ایران این رأی را تصمیمی نسنجیده و بدون مبانی قانونی خوانده که به برقراری صلح و امنیت در جهان کمک نخواهد کرد.
397 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا به مصوبه ای رأی داده اند که علاوه بر ملزم ساختن دولت آمریکا به فشار بیشتر بر ایران، سپاه پاسداران را نیز در فهرست گروههایی قرار می دهد که از دید ایالات متحده آمریکا تروریستی محسوب می شوند، تنها شانزده نماینده به این مصوبه رأی منفی دادند.
محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، این مصوبه را عجیب، بی‌ سابقه و اعتبار خوانده و گفته که چنین مصوبه ای شرایطی را مهیا خواهد ساخت که هر کشوری به خود اجازه دهد بدون رعایت قواعد حقوق بین ‌الملل، نهادهای قانونی و رسمی سایر کشورها را با اتهاماتی واهی و خیالی در فهرست گروههای تروریستی خود قرار دهد.
وی مقابله با سپاه را تقابل با ملت ایران دانسته و با اشاره به کشته شدن غیرنظامیان در عملیات ارتش آمریکا در عراق و افغانستان و همچنین رفتار غیرقانونی برخی نظامیان آمریکایی با زندانیان در عراق، به نوبه خود، نظامیان آمریکایی را به اقدامات تروریستی و غیراخلاقی در این کشورها متهم کرده است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران ارتش آمریکا را متهم کرده که با "اقدامات غیرقانونی"، همه دستاوردهای تمدنی بشر را به سخره گرفته و از کلیه کشورها و سازمانهای بین ‌المللی خواسته که در مقابل این اقدامات واکنش مناسب نشان دهند.
رأی مجلس نمایندگان آمریکا به تروریستی قلمداد شدن سپاه در زمانی داده شد که محمود احمدی نژاد برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور داشت، آقای احمدی نژاد در زمان جنگ ایران و عراق در سپاه پاسداران عضویت داشته است.
تروریستی قلمداد شدن سپاه بخشی از مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا برای افزایش فشار بر ایران است و بنابر این مصوبه هر مؤسسه ای که با سپاه پاسداران ایران ارتباط داشته باشد باید مورد تحریم قرار گیرد.
در بخشی دیگر از این طرح که به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسیده، شرکتهای خارجی که در ایران و بخصوص در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کنند از یارانه های دولت آمریکا محروم می شوند و همچنین همکاری اتمی با کشورهایی که از برنامه اتمی ایران حمایت کنند ممنوع می شود.
در این طرح از دولت آمریکا خواسته شده که دولتها و بانکهای خارجی را به خارج ساختن دارایی شان از ایران تشویق کند.
تروریستی قلمداد شدن سپاه پاسداران از چند ماه پیش و پس از آن در دستور کار مجلس نمایندگان آمریکا قرارگرفت که ارتش آمریکا، نیروی قدس سپاه پاسداران را در نا آرامی و بی ثباتی در عراق و افغانستان مسئول دانست و این نهاد نظامی را متهم کرد که به شورشیان عراق و افغانستان کمک تسلیحاتی و آموزشی می کند تا نظامیان آمریکایی را هدف قرار دهند.
این اتهامات همواره تکذیب ایران را در پی داشته و دولت ایران اعلام کرده که برعکس ادعای آمریکا، از دولتهای عراق و افغانستان برای برقراری ثبات و امنیت در این کشورها حمایت می کند.
سپاه پاسداران علاوه بر فعالیت نظامی، در زمینه های اقتصادی و صنعتی نیز فعال است، بسیاری از طرحهای بزرگ راهسازی، سدسازی، ساختمانی و صنعتی در ایران را سپاه پاسداران اجرا می کند.
آمریکا و متحدانش که معتقدند یکی از اهداف برنامه اتمی ایران، دستیابی به سلاح هسته ای است، سپاه پاسداران را در پس فعالیتهایی می دانند که به باور آنان، در بخش نظامی برنامه اتمی ایران در جریان است.


حمله به کنسولگری ايران در بصره

شهر بصره نيز همچون ديگر شهرهای عراق بارها هدف بمبگذاری قرار گرفته است
صدها تن از هواداران يکی از روحانيون شيعه بصره در جنوب عراق به کنسولگری ايران در اين شهر حمله کرده و بخشی از ساختمان کنسولگری را به آتش کشيده اند.
از اين حمله تلفات جانی گزارش نشده است.
سفارت ايران در بغداد که خبر حمله را تأييد کرده اعلام کرده است که نمی داند عامل اين حمله چه کسی است اما گزارشها حاکی از اين است که حمله کنندگان، پيروان آيت الله سيد محمود حسنی صرخی، يکی از روحانيون بصره اند و علت اقدامشان در حمله به کنسولگری ايران اعتراض به پخش برنامه ای از شبکه تلويزيونی ايرانی الکوثر بوده است.
اين شبکه تلويزيونی که برنامه هايش به زبان عربی پخش می شود گفتگويی با شيخ علی کورانی يکی از روحانيون شيعه پخش کرده که وی در آن به انتقاد از آيت الله حسنی صرخی پرداخته و گفته که وی مدعی ارتباط با امام زمان است.
اين در حالی است که پيروان آيت الله حسنی صرخی می گويند او هيچگاه مدعی ارتباط با امام زمان نشده و خواهان عذرخواهی شبکه ايرانی الکوثر شده اند.
آن گونه که پليس بصره اعلام کرده، حمله کنندگان ابتدا دروازه ورودی به کنسولگری ايران را از جا کندند و به ساختمان اصلی کنسولگری سنگ پرتاب کردند و سپس بخشی از ساختمان کنسولگری را که به عنوان تالار انتظار به کار می رود به آتش کشيده، به يکی از خودروهای کنسولگری خسارت شديد زدند.
تصاوير تلويزيونی از اين حمله نشان می دهد که يکی از حمله کنندگان پرچم ايران را از بالای کنسولگری به زير می کشد و به جای آن پرچم عراق را قرار می دهد.
برخی از آگاهان معتقدند که حکومت شيعی ايران دارای نفوذ زيادی ميان شيعيان عراق است.
اين نخستين بار است که گروهی شيعی در عراق با حمله به کنسولگری ايران، با اين کشور ابراز مخالفت می کنند.
شهر بصره که کنسولگری ايران در آن مورد حمله قرار گرفته، دومين شهر بزرگ عراق است و بيشتر جمعيت آن را شيعيان تشکيل می دهند.
آيت الله حسنی صرخی که از پيروان او به عنوان حمله کنندگان به کنسولگری ايران ياد می شود از روحانيون مهم و بانفوذ اين شهر است و از مراجع مذهبی محلی به شمار می رود.


سياست دوگانه آمريکا در قبال ايران: يگانگی در بيرون، شکاف در درون

جورج بوش به دنبال اجماع جهانی علیه برنامه های اتمی ایران و همزمان خواهان ایجاد شکاف در درون ایران است
اظهارات اخير مقام های آمريکايی حاکی از آن است اين کشور به تدريج به سياست روشن تری در قبال ايران دست می يابد. اين سياست از يکسو متوجه ايجاد و تقويت اجماع بين المللی عليه برنامه های اتمی ايران است و از سوی ديگر متوجه بروز شکاف در درون حکومت و جامعه ايران است.
سناتور دمکرات جوزف بايدن از اين سياست که به گفته او نتيجه پيروزی سياسی کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا بر ديک چنی معاون رئيس جمهور است تمجيد کرد اما گفت که زمان زيادی طول کشيد تا کاخ سفيد سرانجام حاضر به اتخاذ چنين رويکردی شود.
سناتور بايدن که روز يکشنبه در مصاحبه با شبکه ان بی سی سخن می گفت اظهار داشت:
"در اينجا دو مخاطب وجود دارد. اول مردم ايران و توانايی ما در اثرگذاری بر روی آنها و ايجاد شکاف در اين کشور بطوريکه بحثی جدی در آن شکل گيرد. و دوم يکپارچگی با اروپاييها و متحدانمان است. گرچه مدت زيادی طول کشيد که دولت به اين سياست برسد اما در هر حال اين گام مثبتی است."
يکی از دلايل اصلی که گزينه نظامی به تدريج اعتبار پيشين خود را در واشنگتن از دست داد اين بود که بسياری از مقام های آمريکايی به اين نتيجه رسيدند که محبوبيت آمريکا در بين مردم ايران با پرتاب اولين بمب در اين کشور به پايان می رسد.
سناتور بايدن ضمن مخالفت جدی با حمله نظامی به ايران گفت که چنين اقدامی نه فقط برنامه های اتمی ايران را نابود نمی کند بلکه موجب حمايت مردم ايران از حکومتی می شود که به گفته او مقبوليت عمومی چندانی ندارد:
"با حمله به ايران ۷۱ ميليون ايرانی با حکومتی که دوست ندارند متحد می شوند."
کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا نيز تاکيد کرده است که گرچه گزينه نظامی همچنان مطرح است اما به اعتقاد جورج بوش رئيس جمهور آمريکا ايجاد اجماع جهانی عليه ايران بهترين راه برخورد با برنامه های اتمی اين کشور است.
خانم رايس که روز يکشنبه در مصاحبه با شبکه سی بی اس سخن می گفت افزود:
"رئيس جمهور هيچ يک از گزينه ها را منتفی ندانسته و نخواهد دانست. اما همانطور که وی گفته است راه حل اين مسئله ديپلماسی است. راه حل اين مسئله اتحاد جامعه جهانی است. و هر گامی که ما برداشته ايم به منظور بنای يک اجماع جهانی بر سر ايران بوده است."


کشف اسناد حاکی از تلاش القاعده برای حمله آمريکا به ايران

اسناد به دست آمده در اين خانه را موفق ربيعی، مشاور امنيت ملی نخست وزير عراق در اختيار رسانه ها قرار داده است
در خانه ای که ابومصعب زرقاوی، رهبر شاخه القاعده در عراق در حمله مشترک نيروهای آمريکايی و عراقی به قتل رسيد، اسنادی پيدا شده است که نشان می دهد اين سازمان قصد برافروختن آتش جنگ ميان ايران و آمريکا را دارد.
اسناد به دست آمده در اين خانه را موفق ربيعی، مشاور امنيت ملی نخست وزير عراق در اختيار رسانه ها قرار داده و در آنها آمده که جنگ ميان ايران و آمريکا منافع زيادی برای اهل سنت در عراق و آنچه جنبش مقاومت در برابر آمريکا خوانده شده است به همراه خواهد آورد.
از جمله اين "منافع"، "آزاد شدن اهل سنت از سلطه شيعيان" و تضعيف شيعيان، مشغول شدن بسياری از نيروهای آمريکايی به جنگی تازه، امکان دستيابی بيشتر به سلاح از طريق ايران و واداشتن ايران به کمک به "نيروهای مقاومت" در عراق ذکر شده است، چراکه به عقيده تنظيم کنندگان سند، ايران در صورت حمله به آمريکا به "نيروهای مقاومت" نيازمند خواهد بود.
در سندی که در قتلگاه ابومعصب زرقاوی کشف شده آمده است که برای برافروختن آتش جنگ ميان ايران و آمريکا بايد "خطر" ايران را بزرگنمايی کرد و آمريکا و غرب را قانع ساخت که ايران خطری بزرگ در منطقه است.
در اين سند راههای مختلفی برای قانع ساختن آمريکا و غرب به "خطرناک" بودن ايران توصيه شده است:
از جمله اينکه با اقداماتی همچون آدمربايی، فرستادن پيامهای تهديدآميز و نسبت دادن آنها به ايران و شيعيان مورد حمايتش، حکومت ايران به عنوان دولتی مرتبط با تروريسم معرفی شود.
همچنين اينکه در دنيا تبليغاتی به راه انداخته شود که ايران دارای سلاحهای شيميايی و هسته ای است، بمبگذاريهايی در کشورهای غربی برنامه ريزی گردد و آثار دخالت شيعيان ايرانی در کنار آنها جعل شود.
ابومصعب زرقاوی که چنين اسنادی در قتلگاهش کشف شده، عصر چهارشنبه هفتم ژوئن هنگامی که در خانه در روستای هبهب در شمال بغداد پنهان شده بود مورد حمله دو هواپيمای آمريکايی قرار گرفت که اين خانه را بمباران کردند و سپس وی با حمله نيروهای امنيتی عراقی به داخل خانه به قتل رسيد.
آمريکاييها زرقاوی را مسئول بسياری از عمليات تروريستی و نزاعهای فرقه ای در عراق می دانند.



آمريکا ايران را به حمايت از خشونت در عراق متهم کرد

ژنرال کيسی در کنار وزير دفاع آمريکا ايران را متهم به کمک به نا آرامی در عراق کرد
يک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا دولت جمهوری اسلامی را به افزايش حمایت نظامی از پیکارجویان شیعه عراقی متهم کرده است.
ژنرال جورج کِیسی، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، در یک کنفرانس خبری در پنتاگون - مقر وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن - گفت که ایران بدون تردید از گروه های تندرو تحت حمایت خود در عراق برای اجرای حملات عليه نیروهای آمریکایی استفاده می کند و جزيياتی را در مورد اين اتهام ارايه کرد.
وی گفت که کاملا اطمينان دارد که واحدهای سری نیروهای ویژه ايران گروه های افراطی شیعه در عراق را آموزش داده و اسلحه و مهارت ها و ابزار ساخت وسايل انفجاری را در اختيار آنان قرار می دهند.
فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق که در کنار دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريکا در اين نشست خبری شرکت کرده بود، از نيروی قدس سپاه پاسداران ايران به عنوان مجری اين عمليات نام برد و تاکيد کرد که این نیرو مستقل نیست بلکه تحت امر بخشی از حکومت ايران قرار دارد.
ژنرال کيسی در مورد تشکيلات حکومتی جمهوری اسلامی گفت که اين تشکيلات پيچيده است.
وی در عين حال افزود "ما می بینیم که نیروی قدس که نیروی عملیاتی ویژه سری آنهاست هدایت این قضیه را بر عهده دارد و فکر می کنيم که اين نيرو به طور مستقل دست به این اقدامات نمی زنند بلکه فردی در تهران هدایت مرکزی آن را بر عهده دارد."
وی گفت که آموزش گروه های عراقی در داخل ایران و در برخی موارد احتمالا در لبنان و توسط ساير گروه های وابسته به ایران انجام می شود و از حزب الله لبنان به عنوان يکی از چنين گروه هايی نام برد.
فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق گفت که از ژانویه گذشته تاکنون حمایت های ایران از این گروه ها بطور قابل توجهی افزایش یافته است.
نفوذ ايران
با این حال، او تاکید کرد که هیچ مدرکی در دست نيست که نشان دهد نفرات ايرانی برای هدايت عمليات گروه های تندرو شيعه در داخل خاک عراق حضور دارند.
اتهام های اخیر پنتاگون در اوج فشارهای آمریکا علیه برنامه های اتمی ایران مطرح می شود.
برخی گروههای مسلح شيعه با نيروهای آمريکايی درگير شده اندمقام های آمریکايی پیشتر نیز اتهام های مشابهی علیه ایران مطرح کرده بودند اما اظهارات ژنرال کيسی تفصيلی ترين اتهامی است که تا کنون عليه جمهوری اسلامی وارد شده است.
مقامات ايرانی هنوز نسبت به اظهارات ژنرال کيسی واکنشی نشان نداده اند اما جمهوری اسلامی همواره اتهام پشتيبانی از گروه های مخالف دولت در عراق را به عنوان تبليغات بی اساس تکذيب کرده اند.
در مقابل، جمهوری اسلامی گفته است که حضور نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا در عراق عامل ادامه نا آرامی در آن کشور است.
همچنين، در گذشته مقامات ايرانی تشکيلات امنيتی بريتانيا را به دست داشتن در يک رشته انفجار در شهرهای جنوبی ايران متهم کرده اند، اتهامی که بريتانيا آن را مردود دانسته است.
در عين حال، به گفته خبرنگار بی بی سی در تهران، روابط بين جمهوری اسلامی و دولت کنونی عراق، که شيعيان بر آن تسلط دارند، کاملا دوستانه است و ايران بر برخی گروه های شيعه عراقی نفوذ قابل توجهی دارد.
برخی از مقامات ايرانی به اشاره گفته اند که در صورت حمله نظامی ايالات متحده به اين کشور، ممکن است جمهوری اسلامی از نفوذ خود در عراق برای تلافی چنين حمله ای بهره برداری کند.
با اينهمه، در ماه های اخير نشانه هايی از تمايل ايران برای گفتگو با ايالات متحده ديده می شد که ظاهرا به دليل تعلل مقامات آمريکايی، به جايی نرسيد.



نقش کليدی 'پيمانکاران خصوصی' در ارتش آمريکا

تعداد "سربازان خصوصی" در عراق بيش از ۲۰ هزار نفر برآورد شده است
شرکتهای پيمانکار خصوصی آمریکایی در سالهای اخير با بر عهده گرفتن تدریجی مسئولیت های تدارکاتی، رزمی و اطلاعاتی به يکی از مهم ترين ابزارهای نظامی این کشور تبدیل شده اند.
به گزارش سازمان بازرسی آمريکا، دولت طی پنج سال گذشته قراردادهای کلانی به ارزش ۲۷۰ ميليارد دلار به اين شرکت ها واگذار کرده است.
اين رقم بيش از دو برابر بودجه يک سال ايران است.
کارکنان اين شرکت ها به "پيمانکاران خصوصی" يا "سربازان خصوصی" شهرت دارند و تعداد آنان در عراق بيش از ۲۰ هزار نفر برآورد شده است.
فعاليت اين "پيمانکاران خصوصی" متنوع بوده و شامل تهيه غذای سربازان، حفاظت جان مقامات سياسی و بازجويی از زندانيان می شود..
"شرکتهای جنگجو"
در دوران رياست جمهوری بيل کلينتون پرسنل ارتش از دو و نيم ميليون نفر به يک و نيم ميليون کاهش يافت. پيمانکاران خصوصی کار يک ميليون نفری را که از خدمت ارتش مرخص شده اند انجام می دهند.

مارک رانستيل
پيتر سينگر نويسنده کتاب "شرکت های جنگجو" روند خصوصی سازی در ارتش آمريکا را چنين تشريح می کند:
"فعاليت پيمانکاران در ابتدای دهه ۱۹۹۰ در رسته تدارکات و پشتيبانی آغاز شد. در سال ۱۹۹۱ شرکت هاليبرتن يک قرارداد لجستيکی به ارزش ۳ ميليون دلار دريافت کرد. فعاليت آنان به تدريج از تدارکات به آموزش نيروهای ارتش و پليس گسترش يافت. ما شاهد اين تحول در اواسط دهه ۹۰ در بوسنی-هرزگوين و کرواسی بوديم."
اما فعاليت "پيمانکاران خصوصی" با آغاز جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ به اوج خود رسيد.
نه تنها تعداد اين شرکت ها بيشتر شده بلکه بطور مستقيم در عمليات های رزمی و اطلاعاتی شرکت می کنند.
"نيروهای کمکی"
گفته می شود بدون حضور گسترده اين پيمانکاران وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) مجبور به اعزام دست کم يک لشکر ديگر به عراق بود.
لری کورب، مقام سابق پنتاگون، معتقد است کاخ سفيد توانايی و تمايل اعزام چنين نيرويی را به عراق نداشت:
حقوق يک سال "پیمانکاران خصوصی" حدود ده برابر دستمزد سربازان عادی ارتش آمريکاست
"تصور کاخ سفيد اين بود که پس از براندازی حکومت صدام حسين می تواند خيلی زود عراق را ترک کند و مسئوليت تثبيت و بازسازی اين کشور را به شرکت های پيمانکار واگذار کند. دولت معتقد بود که ارتش نبايد در امر بازسازی ساير کشورها شرکت کند."
مارک رانستيل، مدير عامل شرکت نظامی هارت، اين نظر را تأييد می کند.
به گفته او با وخيم شدن اوضاع در عراق سازمان های غيردولتی، رسانه های گروهی و شرکت های نفتی به فهرست مشتريانش اضافه شده است:
"پيمانکاران در عراق به برقراری ثبات و امنيت کمک می کنند. اين امر پيشتر به عهده ارتش بود. در دوران رياست جمهوری بيل کلينتون پرسنل ارتش از دو و نيم ميليون به يک و نيم ميليون کاهش يافت. پيمانکاران کار يک ميليون نفری را که از خدمت ارتش مرخص شده اند انجام می دهند. "
با اين همه، کارشناسان معتقدند دکترين نظامی دونالد رامسفد وزير دفاع آمريکا به روند رشد شرکت های خصوصی نظامی در سال های اخير کمک کرده است.